در آیین رونمایی از کتاب «قاسم زمانت باش» مطرح شد؛

«حاج قاسم» یک مدل مفهومی از مدیریت جهادی انقلابی است

مسئول اداره زمینی عملیات کل سپاه گفت: حاج قاسم سلیمانی، یک مدل مفهومی از مدیریت جهادی انقلابی، یک مدل مفهومی از فرزند امام بودن، یک مدل مفهومی از خروجی انقلاب و بچه انقلاب است.
کد خبر: ۴۳۴۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴ - 30December 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین رونمایی از کتاب «قاسم زمانت باش» اثر زهرا امینیان، با حضور سردار دکتر سیدمرتضی میریان؛ مسئول اداره زمینی عملیات کل سپاه و جمعی از مسئولان فرهنگی سپاه و معاونان خانه‌کتاب و ادبیات ایران در سرای اهل قلم برگزار شد.

صفری: شهید سلیمانی، یک شخصیت فرهنگی بود

حسین صفری، معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران، در ابتدای این نشست، ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، درباره برنامه‌های این نهاد برای نخستین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: خانه کتاب و ادبیات ایران به‌عنوان یک نهاد فرهنگی وظیفه خود می‌داند در حوزه‌های مختلف به‌ویژه دفاع مقدس در راستای معرفی فعالیت‌های این عرصه به‌ویژه تکریم شهدا، کار‌های ویژه‌ای انجام دهد. در این راستا در آستانه نخستین سالگرد شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی، ۱۰ برنامه رونمایی و معرفی کتاب پیش‌بینی شده، همچنین با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، نمایشگاهی از آثار مرتبط با سردار سلیمانی، برپا خواهد شد.

وی ادامه داد: شهید سلیمانی، بیشتر یک شخصیت فرهنگی بود تا یک شخصیت نظامی و سیاسی؛ لذا شایسته است که از وجوه مختلف به این شخصیت بین‌المللی پرداخته شود. در این راستا پنج نشست مجازی با موضوع معرفی ترجمه‌های روسی، اردو و اسپانیولی از کتاب‌هایی با موضوع حاج قاسم سلیمانی با حضور مترجمان، مؤلفان و مدیران نشر برگزار می‌شود. معرفی کتاب‌هایی همچون «سلوک در مکتب سلیمانی»، «سلیمان عشق» و «عقل سرخ» از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در خانه کتاب و ادبیات ایران است.

معاون خانه کتاب و ادبیات ایران تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم متناسب با عنوان این کتاب، قاسم زمان‌مان باشیم و راه شهید سلیمانی را ادامه دهیم.

برابر بودن فطرت و شخصیت در وجود حاج قاسم

زهرا امینیان، نویسنده و گردآورنده کتاب «قاسم زمانت باش» در ادامه این نشست در بیان سیر تدوین این کتاب، گفت: اوایل مهرماه سال گذشته قبل از شهادت حاج قاسم سلیمانی برآن شدم تا برای بچه‌های کشمیر که امیدشان را از دست داده بودند با محوریت مهدویت کتابی بنویسم که کسالتی ایجاد شد و این امر محقق نشد تا اینکه در همان ایام خبر شهادت سردار سلیمانی را شنیدم و تصمیم گرفتم که با موضوع حاج قاسم و پیوند آن با موضوع مهدویت، کتابی برای مخاطبان نوجوان بنویسم. در این کتاب بخش‌های کوتاهی نیز به زبان‌های عربی و انگلیسی ترجمه و ارائه شده است

وی افزود: زبان کتاب روان است، چراکه مخاطب آن نوجوانان هستند و نوجوان نصیحت‌کننده نمی‌خواهد. هرکدام از ما در هر طیف و موقعیتی که هستیم باید سعی کنیم حاج قاسم‌وار زندگی کنیم. برابر بودن فطرت و شخصیت از ویژگی‌های بارز حاج قاسم بود که اخلاص را به‌وجود می‌آورد و این اخلاص باعث شد که شاهد تشییع پیکر میلیونی ایشان باشیم. این‌ها از محور‌های مهمی است که در این کتاب بیان شده‌اند.

امینیان اظهار کرد: در این کتاب مهدویت را برای بچه‌ها با رجعت توضیح دادم، ولی این نکته را نیز یادآور شدم که نظام ظهور باید همراه با کار تشکیلاتی باشد. همچنین خطاب به دختر‌ها و پسر‌های عزیز بیان کردم که در هر موقعیتی تحمل رنج و درد زمانه را داشته باشند. در بخشی دیگر از کتاب این موضوع را مطرح کردم که شهادت‌طلبی جز با کسب روزی حلال، نماز اول وقت، داشتن حیا و در نظرداشتن خداوند در همه حال، امکان‌پذیر نیست.

مکتب سردار سلیمانی نیاز به تبیین دارد

سردار سیدمرتضی میریان که از همرزمان شهید حاج قاسم سلیمانی در دوران دفاع مقدس بوده، در بخش دیگری از این برنامه درباره اهمیت و جایگاه قلم و نوشتن، گفت: خداوند منان وقتی می‌خواهد اهمیت یک موضوع را نشان دهد به آن قسم یاد می‌کند و قسم خداوند با قسم بنده خیلی متفاوت است، پس موضوع قلم و نوشتن خیلی باید مهم باشد که خداوند به آن قسم یاد کرده است. یکی از ضعف‌ها و اشکالات ما که جمهوری اسلامی باید به آن توجه ویژه داشته باشد، در حوزه نوشتن و تبیین تمدن اسلامی در عرصه‌های مختلف است. تمدن اسلامی را با مدیریت و سیاست غربی نمی‌توان تعریف کرد.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید «هر ورقی که می‌نویسید حائلی است بین شما و آتش جهنم» اهمیت کار در این حوزه شاید در مقطع زمانی حال چندان جلوه پیدا نکند، اما در طول تاریخ اثر خود را می‌گذارد.

مسئول اداره زمینی عملیات کل سپاه، بیان کرد: مقام معظم رهبری برای شهید سلیمانی لفظ مکتب را به‌کار برده‌اند که این امر نشان از نقش و جایگاه والای ایشان دارد. حاج قاسم یک مدل مفهومی از مدیریت جهادی انقلابی، یک مدل مفهومی از فرزند امام بودن، یک مدل مفهومی از خروجی انقلاب و بچه انقلاب است؛ آنچه در طول ۱۴۰۰ سال، گمشده تاریخ بوده است. در صدر اسلام انحرافی در دین پیامبر (ص) به‌وجود آمد و انقلاب توسط خاندان بنی‌امیه و فرزندانش مصادره و به دنیا معرفی شد. ۱۲۶ سال بنی‌امیه و بعد از آن بنی‌عباس و فرزندانشان، دین را به دنیا معرفی کردند. دین شجره اهل‌بیت (ع) به دنیا معرفی نشد. اما انقلاب اسلامی به لطف خداوند رخ داد و توانست خط اهل بیت (ع) را معرفی کند.

سردار میریان ادامه داد: حاج قاسم، مدیر اهل‌بیتی و مدل مفهومی حکومت اهل‌بیتی و حکومت علوی است. این مکتب در ابعاد مختلف حرف برای گفتن دارد. حاج قاسم یک پدر نمونه و یک سیاست‌مدار نمونه در جمهوری اسلامی است. مکتب حاج قاسم نیاز به تبیین دارد. این کتاب بسیار زیبا و روان این مکتب را برای قشر نوجوان تبیین کرده است.

وی در ادامه با اشاره به یادآوری دوران دفاع مقدس و همرزم بودن با شهید سلیمانی، گفت: در اواخر جنگ فرمانده گردانی بودم که برای کمک به حاج‌قاسم مأمور شدیم. در آن روز‌ها هر لحظه امکان شهادت ایشان وجود داشت، اما خدا این مقطع را برای شهادت ایشان می‌خواست که برای این امر دلایلی وجود دارد که ازجمله آن‌ها بحث جهان اسلام، شکل‌گیری بسیج جهانی اسلام و مقدمات ظهور است که در این کتاب به خوبی این دو مبحث به هم پیوند داده شده است. شاید حاج قاسم همان مصداق نفس زکیه باشد.

حاج قاسم، بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی است

رحیم مخدومی، نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس نیز در بخشی از این آیین بیان کرد: این احتمال وجود دارد که این بزرگمرد، همان نفس زکیه باشد، اگر چه با یقین نمی‌توانیم این حرف را بگوییم، اما با یقین می‌گوییم تا این مقطع در بین شهدای غیرمعصوم نفس زکیه‌تر از حاج قاسم نداشتیم. پیش از آن‌که بگوییم آفرین به حاج‌قاسم و مکتب حاج قاسم، باید آفرین بگوییم به امام (ره)، انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری که این مکتب را پدید آوردند تا امثال حاج قاسم در آن پرورش یابند.

این نویسنده افزود: حاج قاسمی که به جامعه و جهان معرفی می‌شود ما را رهنمون می‌کند به سمت کسانی که فضا و بستری را فراهم کردند تا حاج قاسم در آن پرورش پیدا کند. اگر بگوییم دستاورد انقلاب اسلامی هیچ‌چیز نبوده به‌جز پرورش یک شخص به نام حاج قاسم سلیمانی، این بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی است. آیا در طول تاریخ به تعداد انگشتان دست می‌توانیم از پرورش‌یافتگانی نام ببریم که به جامعیت ایشان باشند؟

وی در پایان گفت: وظیفه ما قلم به‌دست‌ها، هنرمندان و دیگر دست‌اندرکاران فرهنگ و ادب و هنر، بسیار خطیر و سنگین است که بتوانیم این قله‌های عظیم را در قالب آثار شاخص به زبانی ساده به جامعه و دنیا معرفی کنیم.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها