به‌مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی؛

«سردار دل‌ها»؛ شخصیتی در تراز ملی و فراملی بود

شخصیت شهید سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» شخصیتی با ابعاد مختلف بود. آن شهید بزرگ هم به مسائل دینی و فرهنگی اهمیت بسیاری قائل بود و هم به مسائل سیاسی و اجتماعی واقف بود و اشراف داشت.
کد خبر: ۴۳۴۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۵ - 02January 2021

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، همان قدر که سیاست داخلی برای آن سردار بزرگ حائز اهمیت بود، سیاست خارجی به ویژه مسائل مربوط به خاورمیانه و هلال شیعی نیز در نظر «حاج قاسم» مهم جلوه می‌کرد.

شخصیت سردار دلها شهید «حاج قاسم سلیمانی» شخصیتی منشور با ابعادی مختلف بود. آن شهید بزرگ هم به مسائل دینی و فرهنگی اهمیت بسیاری قائل بود و هم به مسائل زندگی واقف بود. به همین صورت، در سیاست و ریل‌گذاری در مباحث نظامی و استراتژیک عمل می‌کرد. همان قدر که سیاست داخلی برای آن سردار بزرگ حائز اهمیت بود، سیاست خارجی به ویژه مسائل مربوط به خاورمیانه و هلال شیعی نیز در نظر «حاج قاسم» مهم جلوه می‌کرد.

او همان قدر که به مساله‌ی امنیت ملی و داشتن خانه‌ی امن سرزمینی اهمیت می‌داد به مسائل فرا ملی و بین المللی به ویژه منطقه‌ای نیز اهمیت و می‌داد و همواره در این اندیشه بود تا مرزهای ایران از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب در امنیت کامل به سر ببرند.

فرماندهی چندین ساله‌ی آن سردار دل‌ها بر سپاه قدس که نقشش در حفظ امنیت در فرا مرزهای سرزمینی بود گواه بر همین ادعاست. امروز به گواه همه‌ی شاهدان اعم از دوست و دشمن، «حاج قاسم» نقشی کلیدی در نابودی داعش در منطقه داشته است. دیوید پترائوس یکی از فرمادهان ارتش آمریکا از سردار دلها به عنوان دشمنی شایسته نام برده بود. رهبر انقلاب آیت الله خامنه‌ای مد ضل العالی، در باره‌ی نقش کلیدی آن سردار بزرگ در سرنگونی خلافت پوشالی داعش فرموده بودند:

«شما با متلاشی ساختن توده‌ی سرطانی و مهلکِ داعش، نه فقط به کشورهای منطقه و به جهان اسلام بلکه به همه‌ی ملّت‌ها و به بشریّت خدمتی بزرگ کردید.»

خدمت به اسلام و مسلمین و تمام بشریت کلیدواژه‌ی این سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره‌ی شخصیت سردار دل‌هاست که فرمودند: «حاج قاسم» نقشی کلیدی در آرام نگه داشتن آشوبهای خیابانی برنامه ریزی شده توسط دشمنان نظام را بر عهده داشت.

سردار محمدعلی جعفری در همین رابطه گفته بود: «بارها شاهد حضور او در قرارگاه ثارالله بودیم، در غبار این فتنه‌ها همزمان در مسائل سیاسی هم با نفوذ خود برای خواص به‌دنبال روشنگری بود.»

کلیدواژه‌ی این جمله‌ی سردار جعفری روشنگری است و نشان دهده‌ی آن است که سردار دل‌ها به روشنگری و شفافیت در امور سیاسی و نظامی اهمیت می‌داد. حضور سردار دلها حاج «قاسم سلیمانی» در پشت صحنه‌ی فیلم «بیست و سه نفر» با کارگردانی «مهدی جعفری» گواه بر این ادعا می‌تواند باشد که آن سردار آسمانی به موضوعات فرهنگی و هنری نیز اهمیت می‌داد.

در نخستین سالگرد شهادت آن سردار، شاید خیل عظیمی از مشتاقان شخصیت والای سردار «حاج قاسم سلیمانی» آرزو داشتند بر سر مزارش در کرمان حضور داشته باشند اما به دلیل شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا این امر امسال قابل تحقق نیست.

نثار فاتحه به روح سردار آسمانی ایران زمین «حاج قاسم سلیمانی» می‌تواند موجب آرامش روح آن سردار بزرگ باشد. همچنین نباید فراموش کرد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عصر جهاد بیولوژِیک قطعا موجب شادی روح سردار «سلیمانی» خواهد شد زیرا در عصر کنونی جهاد از عرصه‌های دفاع نظامی به عرصه‌های دفاع بیولوژیک تبدیل شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار