دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه رسام در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

رقابت فیلمسازان ۳۲ کشور در جشنواره بین‌المللی رسام/ نشان ویژه «سپهبد شهید سلیمانی» اهدا می‌شود

حبیب‌الله مازندرانی از برگزاری آیین اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه رسام با حضور آثار فیلمسازان ۳۲ کشور جهان خبر داد و گفت: نشان ویژه «سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» در جشنواره رسام به دو فیلم کوتاه با محوریت شهید سلیمانی اهدا خواهد شد.
کد خبر: ۴۳۵۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵ - 03January 2021

رقابت فیلمسازان ۳۲ کشور در جشنواره بین‌المللی رسام/ نشان ویژه «سپهبد شهید سلیمانی» اهدا می‌شود«حبیب‌الله مازندرانی» دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «رسام» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به مراحل پایانی دومین دوره این جشنواره اظهار داشت: آیین اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه «رسام» روز چهارشنبه ۱۷ دی‌ در استان خوزستان، پایتخت دفاع مقدس و مقاومت برگزار خواهد شد.

وی دوران دفاع مقدس را سند غرور ملت ایران برای نسل‌های آینده معرفی کرد و افزود: همه ما باید تلاش کنیم که این میراث گرانقدر را به‌درستی به نسل آینده بشناسانیم. جشنواره رسام با هدف توسعه، تکثیر و تداوم فرهنگ دفاع مقدس و کشف استعداد‌های جوانان علاقه‌مند عرصه فیلم کوتاه پایه‌گذاری شده است.

دبیر دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه رسام به تفاوت‌های این دوره جشنواره رسام پرداخت و گفت: دوره دوم جشنواره رسام تفاوت چشم‌گیری با دوره پیشین آن دارد چراکه حجم آثار رسیده به دبیرخانه گواه این مطلب است و جوانان عزیز کشورمان در داخل و خارج کشور از این جشنواره استقبال کرده‌اند.

مازندرانی با تاکید براینکه جشنواره رسام در شش بخش مستند، داستانی، نماهنگ، ۱۸۰ ثانیه‌ای، فیلمنامه و انیمیشن برگزار می‌شود، اظهار داشت: در بخش مستند ۱۱۵ اثر داخلی و ۶۰۸ اثر خارجی به دبیرخانه جشنواره رسیده است. در بخش داستانی نیز ۷۶ اثر داخلی و ۱۲۱۹ اثر خارجی را داوری کرده‌ایم. ۵۱ اثر داخلی و ۳۸۰ خارجی در بخش انیمیشن به دبیرخانه رسید.

وی افزود: در بخش نماهنگ ۳۵ اثر و در بخش ۱۸۰ ثانیه‌ای ۴۵ اثر و در بخش فیلمنامه ۱۷۶ اثر به دبیرخانه جشنواره رسام رسیده که پس از بررسی اولیه توسط هیئت انتخاب، ۵۹ اثر از ۳۲ کشور از پنج قاره جهان در بخش بین‌الملل و ۳۹ اثر از ۱۳ استان کشور در بخش داخلی به بخش اصلی مسابقه راه پیدا کردند.

مدیرتولید فیلم، سریال و امور سینمایی دفاع مقدس عنوان کرد: میزان استقبال فیلمسازان داخلی و خارجی از جشنواره رسام ما را امیدوار می‌کند تا این رویداد مهم سینمایی را در دوره‌های بعد با جدیت بیشتری پیگیری کنیم و ما به‌عنوان سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس و دبیرخانه جشنواره وظایفی را که برعهده داریم، به نقطه مورد نظر برساند.

وی تاکید کرد: جشنواره رسام در حالی برگزار می‌شود که جوانان و هنرمندان ما با عشق به عرصه فیلمسازی دفاع مقدس و مقاومت وارد شده‌اند و یقیناً پیام‌های مثبت و الهام‌بخش این جشنواره برای نسل آینده بسیار دلگرم کننده خواهد بود. امیدواریم همه نهاد‌های فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس دراین خصوص پیشقدم شوند و حمایت بیشتری از جشنواره رسام داشته باشند که اگر چنین باشد، باعث افزایش روحیه ایثارگری، الگوسازی، افزایش روحیه مقاومت و عدالت‌خواهی خواهد بود. این جشنواره به دلیل بین‌المللی بودن دایره آن، یقیناً موجب انتقال و صدور فرهنگ دفاع مقدس، جهانی شدن آن و افزایش بصیرت و دشمن‌شناسی در بین جوانان خواهد شد.

طراحی نشان ویژه «سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» در جشنواره رسام

دبیر دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه رسام به لزوم ترسیم نقشه راه برای جشنواره رسام اشاره کرد و افزود: با ایجاد دبیرخانه دائمی برای جشنواره رسام و تخصیص بودجه لازم و ایجاد پلتفر‌های مناسب بر بستر اینترنت، فعالیت دبیرخانه در طول سال ادامه خواهد داشت و می‌توانیم هرسال به مناسبت فتح خرمشهر این جشنواره را در استان خوزستان برگزار کنیم.

مازندرانی از اهدا جوایز بخش ویژه شهید سلیمانی خبر داد و گفت: امسال در بین جوایزه جشنواره نشان ویژه «سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» پیش‌بینی و طراحی شده است که به دو اثر ویژه که در خصوص این شهید جبهه مقاومت تولید شده اهدا خواهد شد.

مدیرتولید فیلم، سریال و امور سینمایی دفاع مقدس درخصوص برنامه اختتامیه این جشنواره در شرایط کرونایی گفت: ما امسال به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی نمی‌توانیم به صورت فیزیکی و عمومی اختتامیه جشنواره را برگزار کنیم؛ به‌دلیل اینکه فاصله دوره اول و دوم جشنواره زیاد شده است ناچار به برگزار مراسم اختتامیه با محدودیت‌های موجود شدیم، لذا اختتامیه این دوره به‌صورت مجازی و برخط خواهد بود و به‌طور مستقیم با ۳۰ استان کشور ارتباط تصویری خواهیم داشت و برندگان در هر استان در ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

لزوم ایجاد ارائه تسهیلات به فیلمسازان جوان برای تولیدات دفاع مقدس

وی ادامه داد: این جشنواره به‌دلیل اینکه با مشارکت منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود، مراسم و آیین اختتامیه جشنواره رسام را در استان خوزستان برگزار خواهیم کرد و ارتباط تصویری را با سایر نقاط کشور برگزار می‌کنیم.

دبیر دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه رسام به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص اهمیت هنر و فرهنگ اشاره کرد و گفت: همانطور رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند فرهنگ و هنر به‌ویژه در کشورمان مظلوم واقع شده است درحالی که دفاع مقدس گنجینه‌ای پایان نشدنی است و ما بخاطر اینکه بتوانیم این گنجینه را به نسل‌های آتی منطق کنیم، ناگزیریم که از بستر هنر بهره‌برداری کنیم. تحقق این مهم تنها با همکاری همه‌جانبه نهاد‌های فرهنگی کشور میسر خواهد شد؛ در این راه تخصیص بودجه لازم خیلی ما را کمک خواهد کرد.

مازندرانی ادامه داد: رسیدن به راهکار‌هایی برای تولید فیلم‌های کوتاه با بودجه کم می‌تواند کمک کند تا فیلمسازان جوان از طریق تسهیلات و امکانات تولیدی که در اختیارشان قرار داده می‌شود، تولیدات بهتر و راحتی را در حوزه دفاع مقدس و مقاومت داشته باشند که امیدواریم چنین روندی در سال‌های بعد برای فیلمسازان جوان مهیا شود.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار