ربیعی در نشست خبری:

شاهد شکست هیمنه دولتمردان کاخ سفید در آستانه فرا رسیدن سال ۱۴۰۰هستیم

سخنگوی دولت با بیان اینکه طی سال‌های گذشته فشارهای مختلف و متعددی را در عرصه‌های مختلف و به خصوص در زمینه اقتصادی از سوی دشمنان متحمل شدیم، گفت: در آستانه فرا رسیدن سال ۱۴۰۰ شاهد شکست هیمنه دولتمردان کاخ سفید هستیم.
کد خبر: ۴۳۵۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴ - 05January 2021

در آستانه فرا رسیدن سال ۱۴۰۰ شاهد شکست هیمنه دولتمردان کاخ سفید هستیمبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) با اصحاب رسانه با اشاره به اقدامات خصمانه دولتمردان آمریکایی مبنی بر اعمال تحریم‌های همه‌جانبه علیه ملت و کشورمان اظهار داشت: طی سال‌های گذشته فشارهای مختلف و متعددی را در عرصه‌های مختلف و به خصوص در زمینه اقتصادی از سوی دشمنان متحمل شدیم.

وی با تاکید بر اینکه مقاومت مردم منجر به شکست برنامه‌ها و نقشه‌های ضد ایرانی مقامات کاخ سفید شده است، افزود: در آستانه فرا رسیدن سال ۱۴۰۰ شاهد شکست هیمنه دولتمردان کاخ سفید هستیم.

ربیعی اضافه کرد: سالی که بر اثر فضاسازی‌های خبری و پنهان کاری بسیاری از دولت‌های جهان از آمار واقعی کرونا، ایران را در رتبه‌های اول همه‌گیری قرار داد اما  امروز در ماه‌های پایانی سال، نه تنها با همت مردم و زحمات کادر درمانی، موفق به مهار این ویروس شدیم بلکه جز معدود کشورهای پیشتاز هستیم در تولید واکسن نیز هستیم.  

سخنگوی دولت اظهار داشت: در مواجهه با این دستاوردهای انکارناپذیر، تلاش‌های پررنگ‌تری در جهت ناامید کردن مردم و تحقیر دستاوردهای ملی از یک طرف و القای وضعیت جنگی به منظور تحت الشعاع قرار دادن دستاوردهای مقاومت مردم در برابر تحریم‌ها از طرف دیگر آغاز شده است.

ربیعی تصریح کرد: دوقطبی سازی میان واکسن وارداتی و واکسن ساخت داخل و اشاعه بی‌اعتمادی به واکسن داخلی، نمی‌تواند هدفی جز پراکندن بذر ناامیدی و ابهام در میان مردم داشته باشد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما همواره تکرار کرده‌ایم که واردات واکسن و تولید آن همزمان و در موازات هم پیش می‌روند و هیچکدام، اخلالی در روند انجام دیگری ایجاد نمی‌کند، افزود: در خلال این دوقطبی سازی، خود تحقیری و یأس پراکنی، نباید این افتخار ملی را از یاد برد که ما تا امروز به رغم محدودیت‌های مالی تحریم، گام‌هایی را در راه تولید و آزمایش واکسن ویروس کرونا برداشته‌ایم که تنها ملت‌های انگشت شماری قادر به انجام آن بوده‌اند.

ربیعی گفت: البته تا روشن شدن نتیجه نهایی هنوز مراحلی باقی مانده اما تا به همین جا هم نباید قدر دانشمندان مان را که بی‌وقفه در حال تلاش برای سلامت مردم بوده‌اند، نادیده گرفت.  

وی با بیان اینکه البته این فضاسازی‌های تبلیغاتی برای بزرگنمایی نقاط منفی و کوچک‌نمایی نقاط مثبت جدید نیست، اظهار داشت: روزهای اولیه گسترش ویروس کرونا را به یاد آوریم! شوکی که به دنیا و ایران وارد شد و  این که چگونه در آغازِ بحران، جریانهای خبری، وضعیت کرونا در ایران را به عنوان یک نقطه ضعف دولت و ملت اعلام می‌کردند.

سخنگوی دولت افزود: تا زمانی که کتمان‌های بین‌المللی کنار رفت و همگان دیدیم که ما در مقایسه با بسیاری از کشورها عملکرد بهتری داشتیم به ویژه با این کادر بهداشت و درمان فداکار که برخلاف کادر درمان برخی کشورها نه تنها در برابر باز بودن درهای بیمارستان‌ها ممانعت نکردند که با جانفشانی به ستونی محکم در موفقیت‌های ملی ما بدل شدند.

ربیعی با بیان اینکه دیدیم برخلاف برخی کشورها هیچ فروشگاهی در ایران غارت نشد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم توانستیم از شوک اولیه خارج شویم، تاکید کرد: در این مسیر به رغم تحریم واردات تجهیزات بهداشتی، حتی ماسک و دارو، و عدم انتقال دستاوردهای علمی به ایران با اتکا به نیروهای داخلی حتی توانستیم به صادرات کیت‌های تشخیصی و ونتیلاتور و مواردی از این قبیل دست یابیم و در نهایت در تولید واکسن به مرحله تست فاز انسانی رسیدیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه متاسفانه اکنون همان جریان خبریِ اسفند و فروردین ماه، دوگانه تولید داخلی و خرید خارجی را دارند دامن می‌زند، اظهار داشت: همان گونه که قبلا توضیح دادم دولت خریدهای اطمینان بخش در خصوص واکسن انجام داده است و برنامه اولیه ما از ابتدا این بوده است که پیش از اطمینان از واکسن‌های تولید شده خارجی خرید نکنیم.

ربیعی گفت: خوشبختانه روند کنونی کشور در شیوع و مرگ کماکان نزولی است. فشار روی کادر درمان تا حدودی کاهش یافته است. خوشبختانه تخت‌های بستری و بیمارستانی خالی شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر به کمترین میزان در سه ماه گذشته رسیده است، افزود: بروز بیماری در هر ۱۰۰ هزار، شش و نیم نفر، و مرگ و میر در هر یک میلیون نفر به ۱۲.۴ نفر در هفته رسیده است. تولید واکسن با سه روش در داخل کشور، و نیز تولید مشترک واکسن در جریان است.

سخنگوی دولت بیان کرد: موضوع دوم در جهت پراکندن یأس در این جنگ روانی، شکست فشار حداکثری و آشکار شدن ناتوانی تحریم‌ها در متوقف کردن پیشرفت‌های ملی ماست. در روزهای اخیر و در ادامه جنگ روانی شکست خوردگانی که آخرین روزهای صدارت خود را می‌گذارنند، می‌کوشند که سایه جنگ را همچنان بر سر مردم زنده نگه دارند و شاید خبیثانه در پی توطئه‌هایی برای پیچیده‌تر کردن اوضاع باشند.  

ربیعی تصریح کرد: فارغ از این جنجال‌ها که البته شرارت‌هایی را هم گوشزد می‌کند، این واقعیت تغییر نخواهد کرد که اولاً زبان تهدید، تحریم و باج‌گیری از ایران ایران ناکام مانده و شانسی برای موفقیت ندارد.

وی تاکید کرد: ثانیاً ما به توانایی بازدارندگی خود اعتماد داریم و با ارسال پیام‌های روشن اطمینان پیدا کرده‌ایم که همه طرف‌های آتش افروز، اراده و قابلیت‌های ایران در دفاع از منافع حیاتی خود را جدی گرفته و نسبت به تبعات هرگونه اقدام ماجراجویانه‌ای آگاهی دارند.

سخنگوی دولت گفت: این تلاش‌های تبلیغاتی نه شکست سیاست فشار بر ایران را جبران می‌کند و نه کسی را بعد از شکست انتخاباتی به پیروزی می‌رساند.

ربیعی با بیان اینکه ما بجای توجه به این جنگ روانی، همچنان به از هم گسیختن آخرین حلقه بجا مانده از فشار حداکثری بر ایران یعنی رفع تحریم‌ها تمرکز داریم، تاکید کرد: در اینجا باید اشاره کنم که اگر اصرار ما بر رفع تحریم است، نشانه استیصال ما نیست. ما حتی در شرایط تحریم نه تنها باقی خواهیم ماند بلکه به رشد و توسعه نیز خواهیم رسید.  

وی گفت: رشد شرایط اقتصادی سال آینده گواهی بر این مدعاست. ما رفع تحریم را حق مردم ایران می‌دانیم چه آمریکا بخواهد به برجام برگرد و چه نخواهد. رفع تحریم حق مردم ایران است و این در وجدان جمعی بین‌المللی به عنوان حق مسلم پذیرفته شده است.  

سخنگوی دولت با تاکید براینکه دولت همچنان که به خنثی کردن تحریم‌ها ادامه می‌دهد، از پیگیری حق ملت ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد، اظهار داشت: این مطالبه رفع تحریم از حقوق شهروندی است و از مطالباتِ بجایی است که مردم از دولت دارند.

ربیعی اضافه کرد: ما اجازه ندادیم و نخواهیم داد که آمریکا این نقض حقوق ملت ایران را عادی‌سازی کند. مسیر ما هم در این هدف روشن است و بار دیگر تکرار می‌کنیم که به همان ترتیبی که آمریکا ابتدا از برجام خارج شد و ما گام‌های پنج گانه را در کاهش متناسب تعهدات برداشتیم، مسیر بازگشت نیز به همان تاخر و تقدم باید انجام بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه کماکان اولویت شماره یک در سیاست‌های خارجی ما صلح منطقه، امنیت منطقه، و زندگی خوب برای مردم منطقه است، تصریح کرد: این امر در سایه گفت‌وگوها و اتئلاف منطقه ‌ای صورت می‌گیرد.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همچنین در جلسه گذشته دولت، لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت تصویب شد، توضیح داد: این لایحه با بازتعریف خشونت، و گستره مصادیقِ خشونت برعلیه زنان، بر اقداماتی همچون ایجاد و حمایت از نهادها و نیز دوره‌های آموزشی توسط قوه قضائیه، صدا و سیما، آموزش و پرورش، و بهداشت و درمان، حمایت‌های مالی و تربیتی و پیشگیرانه و کیفری درباره زنان، بویژه زنان بزه دیده، توسط دستگاه‌هایی همچون دادگستری و سازمان زندان‌ها و در نهایت، تلاش برای بازسازی و افزایش نگاه کریمانه به زنان در نهادهای مربوط، تاکید می‌کند.

ربیعی اضافه کرد: در جلسه دولت همچنین ۲۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت وارده به زیرساختها و معابر استان قزوین بر اثر سیل، و نیز ۱۰۰ میلیارد تومان به صورت هزینه‌ای و ۹۹ میلیارد تومان به صورت تملک دارایی برای مناطق آسیب‌دیده از سیل در مناطق استان گیلان اختصاص یافت.

وی با اشاره به سالگرد سقوط هواپیمای اوکرینی نیز، گفت: در سالگرد فاجعه تلخ ملی سقوط هواپیما قرار داریم. بار دیگر به خانواده‌ها و عزیزان و همه مردم ایران و شهروندان سایر کشورها تسلیت می‌گویم. در این یک سال تلخی این فاجعه را هیچگاه فراموش نکردیم. هنوز تلخی و سایه این مصیبت بر روح و روان ما سنگینی می‌کند و هیچ چیز مادی جبران این از دست رفتگی عزیزان ما نیست.  

سخنگوی دولت اضافه کرد: با این حال در این یک سال دولت مطالبه روشن شدن ابعاد این موضوع را  با تمام توان پیگیری کرده است و همچنان دنبال خواهد کرد. از آنجا که بیشترین قربانیان این فاجعه شهروندان ایرانی بودند از این رو هیچ کشوری در جهان به اندازه ما متوقعِ روشن شدن همه ابعاد موضوع و تضمین عدم انجام چنین فاجعه‌ای در جهان نیست.

ربیعی در خصوص مسئله آلودگی هوا و محیط زیست نیز گفت: در جلسه یکشنبه مسئله محیط زیست و آلودگی هوا در دستور کار دولت قرار داشت. در این جلسه علل مختلف آلودگی‌ها و میزان تاثیر هر یک از آنها مورد بحث قرار گرفت.  

وی ادامه داد: از ابتدای دولت یازدهم موضوع سلامت شهروندان چه در مقابله با بیماریهای واگیردار و کرونا، و چه در مقابله با آلودگی‌های محیط زیستی یکی از مسائل مهم بوده است. خوشبختانه امروز نگاه جدیدی در خصوص سلامت و زندگی در بین شهروندان ایرانی هم به وجود آمده است. دغدغه سلامت شهروندان، دغدغه دولت هم هست و از این رو محیط زیستِ بهتر، مسئله مهم دولت هم هست.

سخنگوی دولت در پایان بیان کرد: محیط زیستِ بهتر نیازمند تلاش همگانی است. با صرفِ سیاستگذاری بدون رفتارهای سلامت محورانه از سوی جامعه و شهروندان و انضباط محیط زیستی، دستیابی به هوای پاک و محیط زیستی سالم دشوار خواهد شد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها