روحانی در جلسه هیات دولت:

همکاری همه اقشار مردم با امام از ویژگی‌های خاص قیام ۱۹ دی بود

رئیس جمهور با اشاره به قیام مردم در ۱۹ دی ۱۳۵۶ گفت: این قیام که با رهبری روحانیت شکل گرفت، ثابت کرد که شاه از حرکت مذهبی - سیاسیِ به رهبری روحانیت و در راس آن‌ها از تفکر امام خمینی بیش از هر حرکت سیاسی دیگر وحشت دارد.
کد خبر: ۴۳۵۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹ - 06January 2021

«شرکت و همکاری همه اقشار مردم» از ویژگی خاص قیام نوزده دی بودبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیات دولت با بیان اینکه «شرکت و همکاری همه اقشار مردم» از ویژگی خاص قیام نوزده دی بود، اظهار داشت: این قیام که با رهبری روحانیت شکل گرفت، ثابت کرد که شاه از حرکت مذهبی - سیاسیِ به رهبری روحانیت و در راس آن‌ها از تفکر امام خمینی بیش از هر حرکت سیاسی دیگر وحشت دارد.

روحانی افزود: مردم در سال ۵۶، از آبان ماه که شهادت فرزند برومند امام خمینی (ره) مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی در نجف اتفاق افتاد، یک حرکتی در سراسر ایران آغاز شد. این حرکت آنچنان شدید بود که من در سخنرانی که در مسجد ارک برای ختم شهید حاج آقا مصطفی خمینی داشتم و آنجا پیشنهاد لقب و کلمه امام را برای مرجع عالیقدر، آیت الله خمینی مطرح کردم، تقریباً بلادرنگ همه مردم پذیرفتند یعنی این کلمه امام در هفته‌های بعد در تمام مجامع و مجالس از زبان مردم گفته می‌شد.

رئیس جمهوری گفت: این نشانه عشق مردم و علاقه آنها نسبت به رهبر انقلاب و نهضت اسلامی بود. این حرکتی که در آبان آغاز شد و با کار احمقانه‌ای که رژیم در دی ماه با مقاله اهانت‌آمیز به امام انجام داد، شور و شوق جدیدی نهضت اسلامی پیدا کرد و ۱۹ دی درواقع سرآغازی برای حرکت مردم در برابر رژیم وابسته و فاسد آن زمان شد. یعنی هم فساد، هم غیرقانونی بودن، هم وابسته بودن و هم غیر دینی و اسلامی بودن تمام دلایلی بود که مردم به خیابانها آمدند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: در ۱۹ دی قم در نهایت منتهی شد به ۲۹ بهمن تبریز یعنی چله قم در تبریز برگزار شد و این چله‌ها ادامه پیدا کرد. در فروردین ۵۷ در یزد و به همین صورت تا ماجرای ۱۷ شهریور سال ۵۷، حرکت‌های مردم در تاسوعا و عاشورا و ایام محرم ادامه پیدا کرد. این حرکت یعنی مقاومت مردم و اراده آنها در برابر رژیم وابسته از دی ۵۶ آغاز شد و یک سال بعد یعنی در دی ۵۷ به ثمر نشست. دی ۵۷ همان ماهی بود که شاه مجبور به فرار شد و با فرار شاه معلوم بود که دیگر انقلاب پیروز شده است و این انقلاب در ماه بهمن به پیروزی نهایی خود رسید.

روحانی گفت: البته اصل نهضت از سال ۴۱  و ۴۲ شروع شده بود و اوج‌هایی در این سالها داشتیم اما در این سال آخر، با یک سال ایستادگی، پشتکار و مبارزه بی امان، خداوند پیروزی را نصیب مردم کرد. کار دیگری که مردم انجام دادند در جنگ تحمیلی و در سال ۵۹ بود. آنجا هم یک جنگ شدید تحمیلی از سوی مزدوران ابرقدرت‌ها و با حضور خود ابرقدرت‌ها بر مردم تحمیل شد. ما یک سال بعد تقریباً شاهده اولین پیروزی های بزرگ در این حرکت مردم بودیم.

وی ادامه داد: مادر مهر سال ۶۰ با عملیات ثامن الحجج و شکست حصر آبادان به این پیروزی رسیدیم. بعد از آن ادامه پیدا کرد یعنی پیروزی رزمندگان ما در آذر ماه در منطقه بستان، سپس در فروردین ۶۱ در عملیات فتح المبین و تا خرداد ۶۱ که منتهی به آزادسازی خرمشهر شد. اینجا هم یک سال مقاومت شدید مردم در برابر یک تجاوز بیگانه، ما را در مسیر پیروزی قرار داد.  

 رئیس‌ جمهور گفت: حرکت سوم مردم در سال ۹۷ است. سال ۹۷ جنگ تحمیلی اقتصادی بر مردم ما تحمیل شد و یک کسی که در راس یک قدرت بزرگ جهانی بود، آمد به صراحت مدعی شد که من باید نظام ایران را از طریق جنگ اقتصادی سرنگون کنم و آنچنان فشاری بر مردم وارد کنم، فشاری که در تاریخ بی نظیر باشد. این‌ها تعبیرات خودشان است.

روحانی تاکید کرد: فشاری که مدعی بودند تا ۲۲ بهمن ۹۷ نتیجه خواهد داد و شما خواهید دید که دیگر جشنی به نام جشن انقلاب نخواهد بود و فرش قرمز برای آمریکا در خیابان‌های تهران پهن می‌شود. دیدید که مردم در این حرکت سوم باز با ایستادگی، مقاومت، صبر و پشتکار در همان یک سال به پیروزی رسیدند.

وی تصریح کرد: آثار پیروزی این جنگ در سال ۹۸ پدیدار شد یعنی در سال ۹۸ در اواخر فصل بهار، رشد تورم سیر نزولی را طی کرد و شرایط اقتصادی آرامش بهتری یافت و اگر آن روند ادامه داشت، ما در ۹۹ شرایط بسیار بهتری داشتیم اما در اواخر ۹۸ با کرونا مواجه شدیم و مشکل اقتصادی که برای همه دنیا پیش آمد، برای ما هم ایجاد شد.

رئیس‌ جمهور گفت: اما در عین حال می‌بینیم که دولت در یک شرایط غیر عادی و در یک جنگ توانست کشور را به‌گونه‌ای اداره کند که هم فعالیت‌های تولیدی ادامه یابد، هم فعالیت‌های توسعه‌ای ادامه پیدا کند و هم زندگی مردم از یک شرایط سخت بتواند عبور کند.

روحانی گفت: البته زندگی مردم زندگی سخت شد، بالاخره ما در یک جنگ و محاصره شدید بین‌المللی بودیم و از همه طرف ما را محاصره کردند ولی در عین حال مردم صف نبستند، مردم برای پیدا کردن کالای اساسی از این خیابان به خیابان نرفتند، هرکجا می‌رفتند کالا بود و در اختیار مردم قرار داشت البته یک مقدار به خاطر شرایط جنگ، یک مقدار به دلیل بی‌انصافی‌ برخی افرادی که در زمینه فعالیت اقتصادی کار می‌کردند و یک مقدار هم در زمینه مدیریت‌ها که ما باید کار بیشتری انجام می‌دادیم، قیمت ها زیاد بود. همه این عوامل دست به دست هم دادند و مردم در سختی و فشار بودند ولی در عین حال دولت در این زمینه اقدامات خود را انجام داد.  

وی تاکید کرد: دولت در هر مقطعی آمد و یک کمکی را برای اقشار آسیب‌پذیر اضافه کرد. ما از آبان سال ۹۸ یک بسته حمایتیِ معیشتیِ ماهیانه برای ۶۰ میلیون نفر مقرر کردیم و همین طور هم ادامه دارد. ما در شرایط کرونا بسته‌های حمایتی متعددی را مقرر کردیم. در یک چند ماه برای سه میلیون نفری که خیلی در شدت بودند و بسته‌های حمایتی برایشان قرار دادیم،  بعد از آن وام در اختیار بانک‌ها قرار دادیم و به مردم وام دادیم.

رئیس‌ جمهور گفت: در این اواخر هم دیدید که یک بسته حمایتی برای ۳۵ میلیون نفر مقرر کردیم. دولت در همه این مقاطع اولین هدفش این بود که اقشار آسیب‌پذیر در این جنگ، به سختی اما با حداقل ها بتوانند زندگی کنند. البته دولت فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای خود را ادامه داده است.

روحانی گفت: شما می‌بینید که ما هر هفته و هر روز در سه سال اخیر، افتتاح داشتیم. یک رسانه خارجی خیلی عصبانی شده بود که من گفتم در این دولت بیش از دولت‌های قبل به اقشار آسیب‌پذیر رسیدگی کردیم. آن مجری خارجی بر سر و سینه می‌زد که از کجا و چطور؟ از همین جا که در این دولت با همه فشار و با همه جنگی که وجود داشته است، ما در زمینه آب، برق، ارتباطات، راه، بهداشت و آموزش برای روستاهای دور افتاده کارهای زیادی کردیم.

وی تصریح کرد: در همین هفته‌ای که گذشت ۱۳۷ روستای ما به شبکه آب سالم پایدار متصل شد. در طول این هفت سال و چند ماه بیش از ۱۲ هزار روستای ما به شبکه آب سالم پایدار متصل شده است. قبلا هم من گفتم که برای یک جمعیت هشت میلیون در این دولت آب سال در اختیارشان قرار گرفته است. قبل از این دولت یعنی در سال ۹۲ حدود ۹۰۰ هزار نفر از روستائیان ما دارای آب سالم پایدار بودند و در پایان این دولت، این عدد به ۱۰ میلیون روستایی می‌رسد.

رئیس‌ جمهور افزود: آب و برق و گاز را برای اقشار کم درآمد مجانی کردیم. حالا اینکه دشمنان انقلاب از این اقدام دولت عصبانی هستند ما مقصر نیستیم. ملت ما در این زمینه حرکت کرده و علی‌رغم فشار دشمن و تحریم توانسته برای اقشار محروم تسهیلات ایجاد کنند و آب، برق، شبکه بهداشت و جاده به روستاهای محروم برسانند و از طرف دیگر بسته‌های معیشتی در اختیار اقشار کم درآمد قرار داده است.

روحانی با اشاره به آغاز قیام‌های مردم علیه حکومت پهلوی، گفت: حرکت مردم از ۱۹ دی ۵۶ آغاز و در سال بعد از آن در همین دی ماه شاه از کشور فرار می کند و در بهمن ماه ما به پیروزی نهایی رسیدیم. در سال ۵۹ نیز جنگ بر ما تحمیل شد و یک سال بعد از آن در مهر ۶۰ شکست حصر آبادان و عملیات ثامن‌الائمه را داریم که پیروزی‌های بعدی به دنبال این عملیات به دست آمد.

رشد اقتصادی ایران در دوران کرونا مثبت است

وی با اشاره به تحریم های چند ساله آمریکا علیه ایران، تاکید کرد: ما با وجود تحریم هایی که از سال ۹۷ افزایش پیدا کرد توانستیم در سال ۹۸ این تورم را کنترل و کشور را در مسیر رشد و توسعه قرار دهیم. در سال ۹۹ نیز علی‌رغم تحریم و جنگ اقتصادی و شیوع ویروس کرونا در شش ماه اول سال، رشد اقتصادی داشته ایم و ان‌شاءالله تا پایان سال این رشد مثبت اقتصادی را خواهیم داشت. ایران جزو تعداد معدود کشورهایی است که در دوران کرونا رشد اقتصادی مثبت دارد.

رئیس‌ جمهور ادامه داد: ما در تورم نیز در آذر ماه مشاهده می‌کنیم تورم ماهانه کنترل شده و مقداری کاهش پیدا کرده است. روند، روندی است که نشان می‌دهد کشور ما روی پای خود ایستاده است.

روحانی با بیان اینکه در دنیا کسی فکر نکند که تحریم، ملت ایران را از پا درمی‌آورد، اظهار داشت: همچنین کسی تصور نداشته باشد که جنگ اقتصادی می‌تواند ملت ایران را از پا دربیاورد. ما با قدرت مسیر را ادامه می‌دهیم. البته هر زمان طرف مقابل ما تسلیم قانون شود، ما استقبال می‌کنیم. آدمی که در کوچه ظلم می‌کند و با سنگ شیشه‌ها را می‌شکند اگر در یک لحظه عاقل شد و گفت من از این به بعد نمی‌خواهم شیشه ها را بشکنم ما نباید استقبال کنیم؟ ما استقبال می‌کنیم و هر زمان که این انسان خُل که شیشه‌ها را می‌شکست، بگوید که عاقل شده‌ام و دیگر نمی‌خواهم شیشه‌ها را بشکنم ما استقبال می‌کنیم.

آمریکا توبه کند می‌پذیریم

وی تصریح کرد: دولتی که در آینده نزدیک در آمریکا به قدرت می‌رسد یعنی دولت آقای بایدن که دو هفته آینده روی کار می‌آید اگر گفت آمریکا دیگر شیشه شکستن را رها کرده است، توبه کرده و می‌خواهد در مسیر قانون حرکت کند و به تعهداتش عمل کند و از ما سوال کند، ما می‌گوییم اگر شما به تعهدات خود عمل کنید ما نیز به همه تعهدات خود عمل می‌کنیم و اگر به تعهدات خود عمل نکنید ما در برابر شما سر خم نمی‌کنیم. شما اگر به تعهدات خود عمل کنید منتی بر سر ما ندارید، یک کار خلاف قانون را تاکنون انجام می‌داده‌اید و از کار خلاف قانون خود پشیمان شده و دست برداشته‌اید و فهمیده‌اید که اشتباه کرده‌اید.

رئیس‌ جمهور گفت: ملت ایران در سه مقطع تاریخی مهم در نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی هشت ساله و در جنگ اقتصادی با ایستادگی، مقاومت، پشتکار و وحدت توانست در برابر دنیا پیروز شود. در این سه مقطع هیچ گاه کسی با ما نبوده اما توانستیم روی پای خود بایستیم و مقاومت کنیم و بحمدالله تا به امروز ملت ایران پیروز بوده و این پیروزی را ادامه خواهیم داد.

روحانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه دوستانی که در رسانه‌ها صحبت می‌کنند حواس شان باشد که شرایط ما چه بوده است و در شرایط مختلف اقدامات مختلف و متناسبی نیاز است، تصریح کرد: یک زمان کشور در یک شرایط تعادلی قرار دارد و زمانی دیگر شرایط کشور شرایطی است که دشمن جنگ را بر ما تحمیل کرده و شرایطی ملتهب وجود دارد.

وی اظهار داشت: در این زمان، شرایط رفتار دیگری را اقتضا می‌کند. اگر دولت آمده برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومان را مقرر کرده و همه مشکلات و سختی‌ها برای بانک مرکزی، دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی برای اینکه این کالاها در اختیار مردم با قیمتی که قابل تحمل باشد قرار گیرد کسی نگوید آقا چرا ۴۲۰۰ تومان، بعد می‌گویند یک آدمی سوء‌استفاده کرده آخر این شد حرف؟

رئیس‌ جمهور اضافه کرد: ما برای عده‌ای از مردم که گرفتار هستند بسته‌هایی درست کرده‌ایم که به دست آنها برسانیم و به عده‌ای آدم سپرده‌ایم که به دست آنها برسانند حالا اگر یک نفر از اینها هم آمد و این بسته را نرساند و دزدی کرد آیا باید بگوییم کل این بسته و کمک ایراد داشته است؟

متخلفان ارز ۴۲۰۰ تومانی را محاکمه کنید

روحانی افزود: بله یک عده ای بودند که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند اما کالایی وارد نکردند، این افراد را ببرید و محاکمه کنید و متناسب با قانون با آنها رفتار کنید. اینکه یک تعدادی افراد محدود تخلف کرده‌اند مبنای این نمی‌شود که کار از اساس نادرست است.

وی با بیان اینکه کار ما کاملاً درست بوده و بر مبنای درستی انجام شده است، اظهار داشت: البته در یک سال گذشته تعدادی از کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها تعلق می‌گرفت را از این محدوده خارج کردیم و گفتیم از این به بعد ارز نیمایی به این کالاها اختصاص می‌یابد. برنج، چای، شکر، لاستیک از جمله مواردی است که ما به ترتیب و آرام آرام در حدی که جامعه بتواند تحمل کند و قابل قبول نیز باشد ارز ۴۲۰۰ تومانی را از این کالاها حذف کردیم، این کار را به قدری آرام انجام دادیم که هنوز برخی نفهمیده‌اند.

رئیس‌ جمهور گفت: ما قدم به قدم ارز ۴۲۰۰ تومانی را خارج کردیم و شرایط را عادی کردیم، البته چند قلم کالا همچنان باقی مانده، مانند دارو که این ارز ۴۲۰۰ تومانی را نگه داشته‌ایم البته در یک شرایط قابل قبولی ممکن است دولت تصمیم دیگر بگیرد اما از امروز طبل به راه انداختن و اعلام کنند که ارز ۴۲۰۰ تومانی دوره‌اش تمام شد به چه کسی خدمت و کمک می‌کند.

روحانی تاکید کرد: برخی مسائل هست که باید به موقع عمل کرد نه اینکه جار زد. موقع جار زدن و شعار دادن نیست. این شعاری که شما می‌دهید نتیجه اش چه می‌شود؟ تنها موجب می‌شود عده‌ای سوءاستفاده کنند و همان رانت و فسادی که شما می‌گویید درست می‌شود.

وی تصریح کرد: از نمایندگان عزیز مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که ما یک کار بزرگی که با هم قرار گذاشتیم انجام دهیم و ماه ها برای آن زحمت کشیده‌ایم، تلاش کرده و فکر کرده‌ایم و بودجه‌ای را برای اداره سال ۱۴۰۰ کشور تحویل شما داده‌ایم.

از لایحه بودجه ۱۴۰۰ با قدرت دفاع می‌کنیم

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه ما از تبصره به تبصره این بودجه با قدرت دفاع می‌کنیم، افزود: این بودجه یکی از بهترین بودجه‌هایی بوده که توسط دولت تهیه و تحویل مجلس داده شده است و از مجلس توقع داریم این بودجه را بررسی کند و با هم همکاری کنیم و اگر در جایی پیشنهاد بهتری دارند ما استقبال می‌کنیم و اگر در جایی نیاز به اصلاح است ما استقبال می‌کنیم.

روحانی با تاکید براینکه اما شاکله این بودجه باقی بماند اما بر مبنای قانون اساسی بودجه را دولت باید به مجلس دهد، گفت: مجلس نمی‌تواند بودجه بنویسد، دخل و خرج را دولت می‌داند و دولت است که بودجه را می‌داند بنویسد. البته مجلس حق دارد که آن را اصلاح کند.

دولت در بودجه خط قرمز دارد

وی اظهار داشت: توقع ما این است که همه با هم همکاری کنیم و یک بودجه بهتری را در پایان تهیه کنیم که به نفع مردم باشد اما در بودجه یک خط قرمزهایی داریم که آن خط قرمزها قابل شکستن نیست. من از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنم به خط قرمزهای ما توجه کنند. وضع اقشار کم درآمد خط قرمز ماست و نمی‌توانیم به مردم بیش از این فشار بیاوریم. خود این جنگ اقتصادی به مردم فشار آورده است و یک عده انسانی بی‌انصاف بر این فشارها افزوده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: بیش از این نمی‌توان بر مردم فشار آورد. با یک دفعه اصول مالیاتی را به هم زدن، آن را افزایش دادن و عوارض گمرک را افزایش دادن، کمر مردم زیر این بار خرد می‌شود.

روحانی با بیان اینکه ما قبول نمی‌کنیم که یک دفعه مالیات افزایش پیدا کند، اظهار داشت: دولت برای بودجه مسیر پیشنهاد کرده است و گفته‌ایم که مصممیم در سال آینده روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات بفروشیم. اعلام کرده‌ایم که این تصمیم ماست و قدرت انجام آن را نیز داریم. حالا شما بیایید و یک تیکه از این فروش نفت را کنار بگذارید و به جای آن مالیات اضافه کنید. این فشار به مردم می‌آورد و نباید این کار را بکنیم. ما باید با هم بنشینیم، فکر کنیم و راه حل پیدا کنیم.

وی اظهار داشت: ارزش پول باید به جایگاه خودش برگردد و ارزش آن باید قابل قبول باشد. ما در جنگ اقتصادی بودیم و ارزش پول ملی ما کاهش پیدا کرد و مردم ما شاهد هستند که از سال ۹۷ به این طرف، چه شرایط اقتصادی وجودداشته اما ما برای سال آینده، پیش‌بینی دیگری داریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در بودجه، ما دلار را بر مبنای ۱۱.۵ در نظر گرفته‌ایم، گفت: حالا این پول از ۱۱.۵ به یک باره به ۱۷ تومان افزایش پیدا کند، می‌دانید چه تبعاتی دارد؟ همه ما باید به تبعات آن فکر کنیم و یک دفعه مردم و دولت را در مشکلات قرار ندهیم.

روحانی در پایان تاکید کرد: وقتی شما قیمت دلار را بالا می برید و بر مبنای این دلار می‌خواهید عوارض گمرکی بگیرید و محاسبات را بر این مبنا انجام دهید دچار مشکل می‌شوید. اینها خط قرمزهای دولت است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها