دفاع پرس گزارش می دهد/

جهان اسلام در سالی که گذشت؛ پیشرفت جبهه مقاومت در برابر جبهه عربی غربی، استقامت ملت ها در برابر دخالت خارجی

کشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان، یمن، فلسطین و مصر در یک سال گذشته صحنه تحولات و تغییرات گسترده بوده و همواره در صدر مهمترین اخبار جهان قرار داشتند.
کد خبر: ۴۳۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۵ - 19March 2015

جهان اسلام در سالی که گذشت؛  پیشرفت جبهه مقاومت در برابر جبهه عربی غربی، استقامت ملت ها در برابر دخالت خارجی

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، جهان اسلام شامل کشورهای عربی اسلامی و غرب آسیا در سالی که گذشت عرصه تحولات و تغییرات گسترده بود. یمن، عراق، سوریه ، لبنان و فلسطین از جمله کشورهایی بودند که اخبار آنها در صدر اخبار جهان و کانون توجهات بوده است.

عراق:

عراق در صدر مهمترین کشورهای عربی اسلامی جهان است که امسال در کانون توجه جهانی قرار گرفت و بارزترین نمونه تحولات آن بروز و ظهور داعش در منطقه موصل عراق بود.لشکرکشی داعش به عراق و جنایات خارج از حد و مرز این گروه تروریستی مهمترین تحول این کشور طی سال 93 بود .

بیست خرداد ماه بود که ناگهان تیتری عجیب صدر خروجی خبرگزاریهای بینالمللی نقش بست: «موصل، دومین شهر بزرگ عراق به دست داعش سقوط کرد.» همه شوکه شده بودند و حتی معترضان الانبار هم از آنچه اتفاق افتاده بود، سخت سردرگم شدند. سقوط دومین شهر بزرگ عراق پس از بغداد، خبری ناگوار برای عراقیها بود و زنگ خطری کاملاً جدی را برای سیاستمداران این کشور به صدا درآورد. طول نکشید که جانیان داعش راهبرد خصمانه خود که بارها آن را در کشور جنگزده سوریه به آزمون و خطا گذاشته بودند، در موصل و روستاهای اطراف آن به اجرا گذاشتند.



آیتالله العظمی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق با صدور فتوایی عراقیها را به جهاد علیه داعش فراخواندند. چند ساعت از صدور فتوای معظمله نگذشته بود که داوطلبان فوج فوج خود را به مراکز آموزشی معرفی کردند و پس از چند روز هزاران نیروی تازه نفس به میادین نبرد با داعش وارد شدند. از این لحظه بود که ناگهان معادلات نبرد به نفع ملت عراق تغییر یافت و پیشروی سریع داعش کُند و در فاصله زمانی کوتاهی متوقف شد .

راهپیمایی میلیونی زائران در اربعین حسینی

امسال زائران حرم سالار شهیدان به صورت بیسابقهای در مراسم اربعین حسینی شرکت کردند. براساس اطلاعات رسمی مسلمانان با تجمع 40 میلیونی در سالروز اربعین حسینی بزرگترین گردهمایی تاریخ را به وجود آوردند.

پس از این مراسم بزرگ حملات ارتش و نیروهای مردمی عراق علیه تروریست ها قوت بیشتری گرفت و در این میان نقش مدیریت ایران در هدایت تحولات عراق و کمک به ملت عراق برای بیرون راندن تروریست ها  سهم برجسته ای بود.

آزاد سازی مناطقی چون آمرلی جرف الصخر و تکریت از جمله نقاط قوت مقاومت اسلامی بود که در صدر مهمترین اخبار جهان قرار گرفت.

فلسطین:

فلسطین از جمله کشورهای جهان اسلام است که هرساله از جهت حوادت و تحولات و گاه جنگ هایی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین مورد توجه قرار دارد.

جنگ 50 روزه سرآمد مقاومت بزرگ و آشکار ملت فلسطین علیه تجاوزکاری رژیم صهیونیستی بود.در 11 تیرماه سه شهرکنشین صهیونیست در انتقام مفقود شدن سه اسرائیلی، یک نوجوان فلسطینی را ربودند و پس از ضرب و شتم او را زنده سوزاندند. این اتفاقات و چندین درگیری میان صهیونیستها و جوانان فلسطینی، ارتش رژیم صهیونیستی تجاوز به غزه را از 17 تیرماه آغاز کرد و جنگ سوم غزه شروع شد. صهونیستها این حمله را با عنوان «صخره سخت» آغاز کردند و گروههای مقاومت هم در قالب عملیات موسوم به «بنیان مرصوص» به این تجاوز پاسخ دادند. در این تجاوز که 50 روز به طول انجامید، حدود 2200 تن شهید و نزدیک به 11 هزار تن دیگر مجروح شدند. شمار زیادی از قربانیان را زنان و کودکان تشکیل میدادند.

مطرح شدن طرح تسلیح کرانه باختری از سوی مقام معظم رهبری از دیگر رویدادهای مرتبط با مسئله فلسطین در سال جاری بود.

 

کرانه باختری و قدس امسال به طور کم سابقهای شاهد حملات جوانان و فعالان فلسطینی با سلاح سرد به شهرکنشینان صهیونیست بودند. مهمترین عملیات شهادتطلبانه توسط یک جوان صهیونیست در قدس انجام شد. پس از آنکه دو دختر فلسطینی در کرانه باختری توسط یک صهیونیست با خودرو زیر گرفته شدند، یک جوان فلسطینی در واکنش به این اقدام، شماری اسرائیلی را در قدس با خودرو زیر گرفت که در پی آن یک صهیونیست کشته و 9 تن دیگر مجروح شدند.

صهیونیست ها امسال به طور گستردهای مسجدالاقصی را مورد یورش و هتک حرمت قرار دادند تا جایی که فلسطینیها امسال را بدترین سال برای مسجدالاقصی و مقدسات فلسطین میدانند.

دیگر تحول مهم امسال فلسطین، آشتی فتح و حماس و تشکیل دولت توافق ملی بود،. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان هشتم خرداد ماه دستور تشکیل دولت توافق ملی به نخستوزیری «رامی حمدالله» را صادر کرد.

سوریه:

سوریه امسال در حالی چههارمین سالروز مقاومت خود را در برابر جبهه عربی و غربی و تروریست ها بزرگداشت که شاهد تحول و تغییر نظر قدرت های بزرگ غربی برای رفتن یا ماندن اسد در قدرت بود.مهمترین رویداد امسال، پیروزی دوباره اسد در انتخابات ریاستجمهوری بود.

یکی دیگر از تحولات مهم امسال سوریه تصرف شهر کردنشین کوبانی در مرز ترکیه به دست داعش است. مردم کوبانی با وجود تمام دسیسه ای خارجی و نقشه های ترکیه و تجهیز تروریست ها توانستند تروریست های داعش را از کوبانی بیرون کنند.

 

در تحولی دیگر نمایندگان دولت و مخالفان سوریه نشستی را به میزبانی روسیه در مسکو برگزار کردند تا راههای برونرفت از بحران را بررسی کنند. در این نشست که سه روز بطول انجامید طرفین توافق کردند که بار دیگر در مسکو نشست برگزار کنند.

اعلام رسمی پنتاگون مبنی بر امحای کامل تسلیحات شیمیایی سوریه نیز دیگر رویداد امسال این کشور بود
رویداد دیگری که امسال در صدر اخبار رسانهها قرار گرفت، ورود دهها دستگاه تانک و ادوات زرهی دیگر ارتش ترکیه به خاک سوریه با ادعای انتقال جسد یکی از سلاطین عثمانی بود.

مصر:

عمده تحولات سیاسی مصر در سال 1393 حول سه محور انتخاب، «عبدالفتاح سیسی» به عنوان رئیسجمهوری، تبرئه «حسنی مبارک» و یارانش و ادامه حبس «محمد مرسی» و هوادارانش میگشت. در این میان، قدرت گرفتن تروریستها در لیبی، کشور همسایه مصر و تلاش دولت مصر برای جلوگیری از عملیاتهای خرابکارانه تروریستها در سینا نیز از رویدادهای مهم این کشور در سال 93 به شمار میرود.

لبنان:

مهم ترین مشخصه تحولات سیاسی لبنان در برهه زمانی 21 مارس 2014 تا 20 مارس 2015 بود امسال را می توان سال خلا طولانی مدت ریاست جمهوری در لبنان نام برد.

ژوئن گذشته چندین حمله انتحاری و تروریستی در بخشهای مختلف لبنان انجام شد، یکی از مهمترین این حملات در هتل دو روی لبنان صورت گرفت. در این حادثه ارتش لبنان 2 تروریست سعودی را که در نزدیکی سفارت خانه عربستان در بیروت در یک هتل اقامت داشتند را محاصره کردند، اما یکی از عوامل تروریستی با انفجار کمربند انفجاری به عمر خود پایان داد. در این حادثه دومین عامل تروریستی بازداشت شد، این اتفاق اولین و آخرین حادثه ای نبود که نقش تروریست های سعودی در اقدامات جنایتکارانه در لبنان را فاش می کرد.
ژولای گذشته را میتوان زمان رسمی کلید خوردن پروژه ورود گروههای متعدد تروریستی به لبنان و آغاز عملیات حزبالله و ارتش لبنان در مجموعه درگیریها در مرزهای جنوبی و شرقی این کشور جهت ممانعت از وورد گروههای تروریستی به این کشور دانست. نقش ویژه حزب الله لبنان و جان فشانیهای عناصر این حزب برای افکار عمومی این کشور دلگرمی و آرامش خاطر ویژهای را ایجاد کرده است.

در آخرین روز سپتامبر گذشته علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با سفر به لبنان و دیدار با مقامات سیاسی این کشور موضوع هدیه نظامی بی قید و شرط ایران به ارتش لبنان جهت مبارزه با گروههای تروریستی را مطرح کرد.

 

سال گذشته سال عملیاتهای موفق برون مرزی حزب الله لبنان بر ضد رژیم صهیونیستی به ویژه در مزارع شبعا به شمار می رود. مهر ماه گذشته بود که حزب الله لبنان در واکنش به شهادت یکی از عناصر خود در انفجار دستگاه شنود کار گذاشته شده رژیم صهیونیستی در داخل اراضی لبنان، انفجاری را در مسیر یک کاروان زرهی رژیم صهیونیستی در مزارع اشغالی شبعا انجام داد.

این البته پایان کار درگیری های نظامی رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان در سال 1393 نبود، روز یکشنبه 28 دی، طی یک  حمله تروریستی از رژیم صهیونیستی به کاروان نیروهای مقاومت در منطقه «قنیطره» سوریه، 6 نفر از نیروهای حزب الله، از جمله «جهاد مغنیه» فرزند شهید عماد مغنیه، یکی از رزمندگان و فرماندهان مقاومت به نام «محمد عیسی» و همین طور سردار محمد علی الله دادی از فرماندهان سپاه  ایران، به شهادت رسیدند. اما به فاصله 10 روز و در حالی که هم حزبالله و هم سردار جعفری، فرمانده سپاه ایران، صراحتا اعلام کرده بودند که اسرائیل منتظر پاسخ کوبنده جبهه مقاومت باشد، ساعت یازده و سی دقیقه 8 بهمن ماه 1393، در روز روشن و در حالی که رژیم اسرائیل در بالاترین هشدار امنیتی و اطلاعاتی قرار داشت، گروهان شهدای القنیطره وابسته به حزب الله، 9 خودرو نظامی اسرائیل را  در مزارع شبعا هدف قرار داد، که به دنبال این عملیات رسانههای خبری منطقه از کشته شدن تعدادی از نظامیان صهیونیست و زخمی شدن چند نظامی دیگر و انهدام چندین خودروی نظامی صهیونیستی خبر دادند.

یمن:

امسال شاهد تلاش گسترده مردمی برای تصحیح مسیر انقلاب بود.مردم یمن وقتی به چشم خود دیدند که انقلابشان رسماً توسط سران حزب کنگره ملی و نقشآفرینی عربستان و برخی دیگر از بازیگران عرب منطقه دور زده شده است، به خیابانها ریختند و اعلام کردند که تا زمان انجام اصلاحات مشخص و برگزاری انتخابات آزاد به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

حوثیهای یمن نیز که سالها تحت ستم خاندان صالح و پس از آن عنادورزی معاون وی یعنی عبدربه منصورهادی رئیسجمهوری یمن قرار داشتند به معترضان پیوستند و به این علت که حوثیها از جایگاه مردمی بالا در یمن برخوردارند و در طول حیات سیاسی این کشور بارها قدرت مدیریتشان محک خورده است، با استقبال گسترده معارضان روبرو شدند. حوثیها به دنبال این موضوع طلایهدار مبارزه با استبداد رژیم حاکم شدند و از اینجا به بعد بود که اعتراضات در یمن وارد مرحله تازهای شد.

 


پس از قدرت گرفتن حوثیها در صنعا کشورهای عربی در اقدامی خصمانه که میتوان گفت به نوعی از ترس آنها از افزایش وجهه مردمی انصارالله بود، سفارتخانههای خود را در صنعا برای مدتی تعطیل کردند. در این میان منصورهادی با کمک سرویسهای اطلاعاتی برخی کشورهای عربی و غربی از صنعا گریخت و به عدن رفت.

تاکنون نیز تلاشهای داخلی و بینالمللی برای سر و سامان دادن به اوضاع سیاسی یمن ناکام مانده و یمنیها میکوشند با استفاده از ابزارهای لازم شورای ریاست جمهوری را برای اداره کشور تشکیل دهند.

بحرین:

 


بحرینیها سال 93 را با اقدامات سرکوبگرانه رژیم آلخلیفه سپری کردند.برگزاری همه پرسی بحرین یکی از اقدامات خودجوش انقلابیون بود که تحت تدابیر شدید حکومت آل خلیفه انجام شد.دستگیری شیخ علی سلمان رییس جمعیت الوفاق بحرین از دیگر رویدادهای مهم بحرین در سال گذشته بود.تاسیس پایگاه نظامی انگلیس در بحرین از دیگر تحولات جاری بحرین در سال گذشته بود.براساس این قراداد،  تاسیسات بندر سلمان بحرین بهبود خواهد یافت تا چهار فروند کشتی جنگی ضدمین ارتش بریتانیا به صورت دائمی در خلیج فارس مستقر شوند.

استقبال ملت ها از جبهه مقاومت اسلامی

با نگاه بر تحولات جهان اسلام و برخی از کشورهای عربی و اسلامی تغییرات و تحولات جهان به سمت پیشروی و قدرت جبهه مقاومت حرکت می کند..

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها