بازخوانی وقایع دفاع مقدس/

شهادت 151 رزمنده سیستان و بلوچستانی در عملیات «کربلای 5»

151 نفر از رزمندگان استان سیستان و بلوچستان در عملیات «کربلای 5» به فیض شهادت نائل آمدند.
کد خبر: ۴۳۶۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲ - 07January 2021

شهادت 151 رزمنده سیستان و بلوچستانی در عملیات «کربلا5»گروه استان‌های دفاع‌پرس - بتول شاهبازی؛ وضعیت پیش آمده از کربلای ۴ ضرورت اجرای عملیاتی را ایجاب می‌کرد تا پیروزی نهایی سرنوشت ساز جنگ را تضمین کند.

 19 دی 1365 با رمز یا زهرا (س) به منظور تصرف شلمچه و پیشروی به سوی بصره در ساعت 30 دقیقه بامداد عملیات کربلای 5 آغاز شد.

با شروع عملیات گردان های غواص لشکر ثارالله که از نیروهای سیستان و بلوچستان هم در این گردان‌ها بودند در حالی وارد آب‌های حوضچه پرورش ماهی شدند که  سه جوان سیستانی و بلوچستانی به نام‌های حسینعلی عالی و لال بخش بامری از مسئولان محور اطلاعات و حسینعلی رنجوری مقدم مسئول محور تخریب لشکر ثارالله، به عنوان راهنمای نیروها حرکت می‌کردند.

با شروع عملیات و درگیری با قوای عراقی، و بسته بودن راه حسینعلی عالی خودش را روی سیم خاردارها انداخت تا نیروهای غواص برای رسیدن به اهداف خود از روی او عبور نمایند و این دلاور سیستانی در چنین شرایطی به شهادت رسید.

روز اول عملیات گردان 409 متشکل از نیروهای اعزامی استان سیستان و بلوچستان به فرماندهی غلامرضا باغبانی به پشت دژ کانال پرورش ماهی رسید و اهداف تعیین شده را تصرف کرد پس از مجروح شدن غلامرضا باغبانی فرماندهی این گردان به عهده جانشین گردان حسن هراتی اسکندری گذاشته شد.

در ادامه عمليات کربلای 5، گردان 405 اعزامی از سيستان و بلوچستان به فرماندهی محبعلي فارسي از خط پدافندی منطقه فاو خارج و وارد منطقه عملياتی کربلای 5 شد و در پشت کانال زوجی پاتک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شديد و پی درپی دشمن را دفع کرد تا برگ زرّين و به يادماندنی از رشادت در جنگ را در کارنامه خود ثبت کند. مقاومت رزمندگان گردان 405 در اين مرحله از جنگ به حدی بود که مورد تشويق فرمانده نيروی زمينی سپاه، فرمانده کل سپاه و فرمانده لشکر ثارالله قرار گرفت.

اگر نبود مقاومت دليرانه اين گردان که علی‌رغم اينکه در محاصره کامل قرار گرفته بود و امکان رسيدن نيروی کمکی، مهمات و آذوقه نيز به دليل حجم سنگين آتش دشمن وجود نداشت، دشمن می توانست دوباره همه لشکرهای عمل کننده را دچار مشکل کند و منطقه آزادشده را دوباره به تصرف خود درآورد و عمليات سرنوشت ساز کربلای 5 را همانند عمليات کربلای 4 با شکست مواجه کند.

ياد و خاطره دلاورمردی‌های رزمندگان اين گردان، به ويژه شهيد عباسعلی خمّری فرمانده يکی از گروهان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و ساير شهدا گرامی باد.

گردان 409 در مرحله بعدی در محور نهر جاسم به فرماندهی حسن هراتی وارد عمل شد و نبرد سنگین را علیه قوای عراقی انجام داد و حتی به مرحله جنگ تن به تن در نونی شکل‌ها رسید در این مرحله حسن هراتی اسکندری فرمانده گردان و تعدادی از نیروهایش در این گردان نیز به شهادت رسیدند و تعدادی هم از جمله جعفر دولتی مقدم جانشین گردان مجروح شدند.

در ادامه عملیات کربلای پنج گردان 405 اعزامی از استان سیستان و بلوچستان به فرماندهی محبعلی فارسی از خط پدافندی منطقه فاو خارج شد و وارد منطقه عملیاتی کربلای 5 شد و در پشت کانال زوجی پاتک های شدید و پی در پی دشمن را دفع کرد.

در مرحله نهایی عملیات کربلای 5 نیروهای گردان 409 و 405 با هم ادغام شدند و در قالب گردان 409 به فرماندهی محبعلی فارسی در محور لشکر 27 از سمت چپ کانال پرورش ماهی به سمت نون و مثلث شکل ها وارد عمل شدند.

نیروهای اعزامی از استان سیستان و بلوچستان علاوه بر دو گردان 405 و 409 در سایر گردان‌ها از جمله گردان‌ها 419،414 ،گردان‌های غواص، تیپ ادوات، پدافند هوایی، توپخانه، تخریب، اطلاعات عملیات و سایر رده‌های رزمی پشتیبانی رزمی، پشتیبانی خدمات رزمی و ستادی در عملیات کربلای 5 حضور گسترده و چشمگیری داشتند و در پیروزی این عملیات نقش بسزا و تاثیرگذار ایفا نمودند و تعداد زیادی نیز شهید و مجروح شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به شهید حاج قاسم میرحسینی جانشین مقتدر لشکر 41 ثارالله این دلاورمردان سیستانی را نام برد.

عبور از موانع نفوذ ناپذیر دشمن در شرق بصره در حومه این شهر، چنان اهمیت یافت که در پی این عملیات اوضای جبهه‌های نبرد به سود قوای ایران تغییر کرد و سپاه پاسداران توانست یکی از ارزشمندترین تجارب نظامی خود را در نیروهای آبی - خاکی کسب نماید.

همچنین پس از این عملیات موقعیت سیاسی و نظامی عراق به شدت ضعیف شد در نتیجه این پیروزی‌ها، تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن جنگ افزایش یافت تا در نهایت به تصویب قطعنامه 598 شورای امنیت منجر شد.

در این عملیات 151 نفر از رزمندگان استان سیستان و بلوچستان شامل 34 پاسدار سپاه، 112 بسیجی، 3 سرباز وظیفه سپاه و 2 نفر بنیاد کشوری به فیض شهادت نائل آمدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار