آثار پر برکت طرح شهید سلیمانی در محله‌های ایران/ عبور از گردنه سخت کرونا در مُلک سلیمانی

طرح «شهید حاج قاسم سلیمانی» در حالی این روزها با همکاری مشترک وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفین در سراسر کشور در حال اجراست که کارشناسان این عرصه معتقدند با اجرای درست آن و تعامل مطلوب میان دستگاه‌های مختلف می‌توان گامی اساسی در راستای قطع زنجیره کرونا در کشور برداشت.
کد خبر: ۴۳۶۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳ - 09January 2021

آثار پر برکت طرح شهید سلیمانی در محله‌های ایران/ عبور از گردنه سخت کرونا در مُلک سلیمانیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، طرح «شهید حاج قاسم سلیمانی»، با همکاری مشترک وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفین در سراسر کشور در حال اجراست. این روز‌ها روحیه جهادی سردار شهید به الگویی برای مقابله با کووید ۱۹ در استان‌های مختلف کشور تبدیل شده و برای دفاع از حریم سلامت از گروه‌های خودجوش مردمی گرفته تا ارگان ها، سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف در کنار دست‌اندرکاران بهداشت و درمان قرار گرفته‌اند، به نحوی که عزم همگانی برای مقابله جدی‌تر با این ویروس منحوس، در جای‌جای کشور دیده می‌شود.

همسویی کمک‌های مومنانه از جمله نکات برجسته اجرای طرح سردار سلیمانی است و خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند و بیمار کرونایی دارند، با بسته‌های معیشتی و بهداشتی، طی دوران قرنطینه در منزل حمایت می‌شوند.

سعید نمکی وزیر بهداشت نیز همزمان با روز داوطلب، در پیامکی از مردم خواست عضو افتخاری تیم‌های مراقبتی و نظارتی «شهید حاج قاسم سلیمانی» باشند.

در طرح مقابله با کرونا، از ظرفیت نیرو‌های داوطلب و بسیجی برای شناسایی بیماران به صورت محله‌محور استفاده می‌شود، از نقاط قوت این طرح می‌توان به محله و خانواده محور بودن، جلب مشارکت مردمی، رعایت موازین کنترل عفونت، ارایه فعال خدمات و مراقبت ها، بهره گیری از ظرفیت برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» و استفاده از فن آوری‌های نوین برای رهگیری بیماران یا افراد مشکوک اشاره کرد.

در گزارش روزانه امروز به نمونه‌هایی دیگر از طرح شهید حاج قاسم سلیمانی که در جای جای ایران اسلامی در حال اجرا است، اشاره می‌کنیم:

نماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طرح شهید سلیمانی، عصر روز جمعه در جریان سفر به شهرستان شاهرود ضمن برگزاری جلسه‌ای با رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی شاهرود از نقاهتگاه و قرارگاه حافظان سلامت محله این شهرستان بازدید و از تلاش‌های انجام‌شده قدردانی کرد و گفت: انسجام بسیج در طرح حمایتی شهید سلیمانی مشهود است.

علی ابرازه با اشاره به اینکه در طرح شهید سلیمانی، به تیم مراقبت باید توجه ویژه شود و حفظ انسجام بسیج و دانشگاه مهم است، گفت: انسجام بسیج در این طرح حمایتی مشهود است و باید به مراقبت در کنار شناسایی بیماران تلاش شود.

وی با تأکید بر اینکه در طرح شهید سلیمانی سازماندهی تیم‌ها مهم‌تر از کنترل بیماری است، افزود: در بخش وزارتخانه و ستاد کل نیرو‌های مسلح با اجرای این طرح تلاش شده تا مدلی پیاده‌سازی شود که مشارکت مردم و سازمان‌های غیردولتی و تشکل‌های مردم‌نهاد بیشتر شود تا برای هر بحرانی کمک کنند و پای‌کار باشند.

نماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طرح شهید سلیمانی با تأکید بر شناسایی نیرو‌های مردمی در این طرح و ثبت و ضبط این افراد گفت: باید مشخص شود که چه کسانی و گروه‌هایی در این طرح پای‌کار بودند و خیران باید موردتوجه قرار گیرند و اسامی ثبت و سازماندهی شود.

ابرازه بر اهمیت سرفصل‌های اجتماعی کرونا تأکید کرد و افزود: سرفصل‌های اجتماعی باید در مقابله با کرونا موردتوجه و دقت ویژه قرار گیرد تا با همراهی مردم این ویروس مهار و کنترل شود.

کنترل کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود با تأکید بر انجام کار گروهی و هماهنگ و آغاز زودهنگام طرح شهید سلیمانی در این شهرستان گفت: در این طرح، بسیج و دانشگاه علوم پزشکی انسجام، نظام‌مندی و ساختار سازمانی را به‌خوبی حفظ کردند و همه در یک ساختار واحد با فرهنگ بسیجی در حال خدمت به مردم هستند.

رضا چمن با بیان اینکه در طرح شهید سلیمانی مشکلات را احصا کردیم، افزود: مراقبت در منزل و جداسازی بیماران و حتی خرید افراد مبتلا به کرونا با حضور تیم‌های بسیج و دانشگاه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مراقبت و درمان افراد در نقاهتگاه شاهرود نیز انجام می‌شود، اظهار کرد: با اجرای طرح شهید سلیمانی بیماری کرونا کنترل شده است و با جدیت اجرای این طرح را دنبال می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود به ایجاد بخش آموزش حین ترخیص ویژه کرونا در بیمارستان تأکید کرد و گفت: این بخش در راستای توجیه فرد مبتلا و خانواده آن‌ها برای مراقبت ایجاد و وسایل حفاظت فردی هم به فرد مبتلا تحویل می‌شود.

چمن مشارکت مردم که داوطلبانه و آگاهانه باشد را سخت عنوان کرد و افزود: بسیج و سپاه در این امر کمک بسیاری کرده و مردم نیز همکاری کردند.

وی با اشاره به نقش بسیج جامعه پزشکی در این امر اظهار کرد: باید به‌عنوان یک محور به بسیج جامعه پزشکی توجه کرد و سرمایه‌گذاری در این زمینه صورت گیرد و در بخش سلامت و تخصصی با نگاه ویژه حرکت کرد و تقویت بسیج جامعه پزشکی برای شرایط بحرانی موردتوجه قرار گیرد.

توزیع اقلام معیشتی بین ۳۸ هزار و ۵۰۰ نیازمند در زنجان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان گفت: در زمان حاضر ۳۸ هزارو ۵۰۰ نیازمند در این استان شناسایی و در سامانه ثبت شده است که برای پیشبرد بهتر کار‌ها و برقراری عدالت اقلام کمک معیشتی بین این گروه‌ها توزیع می‌شود.

خدابخش مرادی نافچی، در قرارگاه عملیاتی کرونا و ساماندهی سالمندان استان با اشاره به اینکه اقدامات جدیدی در جلسه قرارگاه و ساماندهی خدمتگزاری به سالمندان مد نظر باشد، اظهار کرد: قرار نیست همان اقدامات قبلی گزارش دهی شود و بر این مبنا چند اولویت مهم در دستور کار کمیته‌ها قرار گیرد.

وی اضافه کرد: انتظار بر این است که کمیته‌ها اقداماتی را در راستای الکترونیکی کردن تامین نیازمندی‌های سالمندان انجام دهند تا از بار مالی این خدمات کاسته شود و در طرح شهید قاسم سلیمانی هم برای قطع زنجیره انتقال به دنبال کاهش بار مراجعین سالمند برای دریافت خدمات هستیم.

مرادی نافچی ادامه داد: این اقدام به این معنی است که کار‌ها در این بخش از سوی ادارات کل بیمه سلامت، تامین اجتماعی و بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد شهید و امور ایثارگران ساماندهی شود و دستگاه‌های مستقیم متولی با سالمندان نسبت به الکترونیکی کردن خدمات اقدام کنند.

وی اظهار داشت: تامین اقلام مورد نیاز و پیشگیری از مراجعه سالمندان به مراکز خدماتی باید مد نظر قرار گیرد و به عنوان مثال برای تامین دارو‌های مورد نیاز گروه‌های هدف به ویژه مبتلایان به بیماری چه مکانیزمی تعریف شده است و از طرفی هر دستگاه باید سامانه جمعیت سالمندی را تهیه کند.

مرادی افزود: دستگاه‌های متولی امر پس از تهیه آمار گروه هدف باید مشخص کنند چه جمعیتی دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، در صورت ابتلا به کرونا در منزل نگهداری می‌شوند و یا اینکه به قرنطینه‌های آماده شده در استان هدایت خواهند شد.

وی با بیان اینکه با وجود آماده سازی قرنطینه‌ها افراد حاضر به سپری کردن دوره نقاهت خود در این مراکز نیستند، اظهار داشت: در این خصوص سالمندان بدون سرپرست باید جدا سازی و در این مراکز نگهداری شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان ادامه داد: تسهیلات اعطایی در حوزه‌های مختلف به سالمندان توسط هر یک از دستگاه‌های عضو ستاد باید انجام و این مهم ساماندهی شود و بر این مبنا باید دید از اول آذر تا کنون چه تسهیلاتی داده شده و تا پایال سال به چه نحو انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: جهت گیری و برنامه ریزی انجام گرفته و با مشارکت مردمی تلاش می‌شود که پیک سوم کرونا به واکسن ارتباط داده شود تا به پیک چهارم وارد نشویم که این از جمله مهمترین رویکرد ستاد ملی و استانی کرونا است که در این خصوص مداخلاتی در حال انجام است.

مرادی با اشاره به اینکه در کمیته پشتیبانی و جلب مشارکت‌های مردمی شاخصی برای توزیع اقلام نیازمندان باید تعریف شود، افزود: در ستاد مواسات مصوبه‌ای در حال تهیه است که همه دستگاه‌های اجرای نسبت به جمع‌آوری کمک‌های مومنانه اقدام می‌کنند، اما قبل از توزیع باید هماهنگی لازم با استانداری انجام دهند.

وی اضافه کرد: توزیع هدفمند کمک‌های مومنانه به گروه‌های هدف می‌تواند از موازی‌کاری‌های متعدد جلوگیری کرده و نیازمندان واقعی شناسایی شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان ادامه داد: کمیته‌های پنچ گانه قرارگاه تا هفته آینده برنامه عملیاتی شش ماهه آینده خود را ارائه کنند و این موضوع مهم را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینک کمیته‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان دو گام مهم را مورد توجه قرار دهند، اظهار داشت: بر این اساس اقدامات مشخص و مداخله‌ای برای پوشش سالمندان و ارائه خدمات و تسهیلات و قطع زنجیره از اول آذر امسال تا کنون را ارائه کنند، به این دلیل که ۸۰ درصد فوتی کرونایی را این قشر تشکیل می‌دهد.

مرادی افزود: بر این مبنا باید دید این اقدامات در بازه زمانی تا چه میزان توانسته به آرامش و رفاه سالمندان کمک کند و در این میان کمیته آموزش چه اطلاعات آموزشی در این خصوص ارائه کرده و محتوا‌های تولیدی برای گروه‌های هدف و مخاطب شناسی اهمیت ویژه‌ای دارد.

این مسؤول ادامه داد: در زمان حاضر با کار‌های انجام گرفته این استان به جز ابهر در شرایط زرد کرونایی قرار دارد، به این معنی است که اقدامات تاثیرگذار بوده و کار‌های مد نظر برای سالمندان زنجانی نیز باید محسوس باشد.

وی اظهار داشت: فلسفه جلسه قرارگاه صرف اعلام مصوبه نیست، بلکه کار باید انجام گیرد و اثرات آن برای هفته‌های بعد مشخص شود و در این خصوص مدیران دستگاه‌های متولی امر و کمیته‌ها گام‌های جدی بردارند.

مرادی خاطرنشان کرد: تا دوشنبه هفته آینده ادارات عضو اقدامات مشخص مداخله‌ای را از اول آذر تا کنون برای جامعه هدف ارائه کنند.

همکاری بیش از ۳ هزار نفر برای اجرای طرح شهید سلیمانی در گلستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با اشاره به آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان گفت: ۴۰۶ بیمار کرونایی در مراکز درمانی گلستان بستری هستند و طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ نفر بر اثر این بیماری فوت شدند.

عبدالرضا فاضل اظهار کرد: کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند باید بیشتر از خود در این فصل مراقبت کنند، این ویروس همه افراد را می‌تواند درگیر کند، اما بیماران خاص بیشتر در معرض خطر هستند، با رعایت موارد بهداشتی هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۴۰۶ بیمار کرونایی در مراکز درمانی گلستان بستری هستند از فوت ۱۱ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان کاهش دورهمی‌های خانوادگی را در کاهش آمار مبتلایان کرونا مهم خواند و افزود: شرایط کرونا به هیچ وجه نباید عادی‌انگاری شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان نیز در خصوص اجرای طرح شهید سلیمانی بیان کرد: طرح مشترک بسیج و وزارت بهداشت برای قطع زنجیره این ویروس در حال اجرا است، این طرح در سه مرحله اجرا می‌شود ۸۰ درصد بیماریابی از طریق تماس تلفنی و ۲۰ درصد از طریق مراجعه تخصصی انجام می‌گیرد.

ناهید جعفری با اشاره به برخورداری کارت شناسایی برای نیرو‌های طرح شهید سلیمانی گفت: ۳ هزار و ۴۷۵ نفر در تیم‌های مراقبت، نظارت و حمایت در راستای اجرای این طرح در گلستان همکاری دارند.

طرح شهید سلیمانی بسیار ساده، روان و مردم پایه است و با هزینه‌های بسیار کم اجرا و هزینه‌های آن هم به صورت متمرکز تامین خواهد شد. در این طرح جدید که این روز‌ها با قوت در کشور در حال اجراست، از ظرفیت نیرو‌های داوطلب و بسیجی برای شناسایی بیماران به صورت محله‌محور استفاده می‌شود، براین اساس امید است که با اجرای درست و تعامل مناسب میان دستگاه‌های مختلف بتوان گامی اساسی در راستای قطع زنجیره شیوع کرونا برداشت.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها