نمکی:

حماسه ملی مهار کرونا در ایران رقم خورد/ طرح شهید «سلیمانی» جواب داد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی گفت: حماسه ملی مهار کرونا در اوج درماندگی قدرت‌های جهانی در ایران رقم خورد و طرح شهید سلیمانی در کشور جواب داد.
کد خبر: ۴۳۶۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴ - 10January 2021

حماسه ملی مهار کرونا در ایران رقم خورد/ طرح شهید «سلیمانی» جواب دادبه گزارش دفاع‌پرس از ساری، «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد مقابله با کرونای مازندران با قدردانی از خدمات، همراهی و تلاش‌های دستگاه‌های مختلف از جمله سپاه، نیروی انتظامی، دستگاه قضائی و... با بخش سلامت اظهار داشت: تا زمانی که باید مقاومت کنیم و بایستیم باید با فرهنگ شهادت عجین باشیم.

نمکی مازندران را با وجود سرمایه جنگل‌های هیرکانی، گردشگری و توریست داخلی، دریا و مردمان بسیار صمیمی، سرمایه‌های اجتماعی و ملی ویژه دانست و گفت: با توجه به گستردگی استان، اداره کردن آن، دشوار است.

وی مدیریت و مهار بیماری کرونا را در این استان با سایر استان‌ها کاملاً متفاوت دانست و با عنوان اینکه مهار بیماری و ویروس به شدت دشوارتر از آتش سوزی جنگل‌ها است، گفت: اگر خیز بیماری در دوره‌های قبلی در استان کنترل شده ناشی از تلاش مضاعف بوده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه روز‌های سختی را سپری می‌کنیم، ظلم طاقت فرسای دشمنان را از جمله مسائل و دغدغه‌ها عنوان کرد و گفت: ظلمی که دشمنان به مردم این سرزمین روا داشته‌اند، بعد از واقعه کربلا و عاشورا بر هیچ قومی اعمال نشده است.

وی با بیان اینکه در روز‌های اول برای تهیه ماسک و لباس محافظ با مشکل مواجه بودیم و دشمنان ظالمانه محموله‌های وارده به این سرزمین را قفل می‌کردند، گفت: با همدلی و وفاق، درایت رهبر فرزانه انقلاب توانستیم دستاورد ملی را کسب کنیم.

نمکی با اشاره به اینکه هیچ بیماری در هیچ جای کشور در هیچ بیمارستانی سرگردان نبوده است، گفت: حتی یک نفر را به دلیل قومیت خاص و وضع اقتصادی بر دیگری ترجیح ندادیم.

وی از درمان هزار تبعه بدون کارت اقامت خبر داد و با بیان اینکه هیچ دستگاه اکسیژینی را به دلیل کهولت سن از بیماری باز نکردیم، گفت: این در حالی‌است که این مسئله در کشور‌های دیگر رخ داده است و حماسه ملی در تاریخ سرزمین ما رقم خورده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با دست‌های بسته در اقیانوس بلا قرار داریم و با اشاره به پیش بینی طوفان کرونایی در کشور و مرگ هزار و ۲۰۰ نفر در ایران گفت: برای ایستادگی مقابل هجمه بیماری، طرح ملی شهید سلیمانی طراحی شده است.

وی ادامه داد: آمریکا و انگلیس در باتلاق بلا گرفتار شدند و پشت ویترین آن‌ها به مراتب بدتر است و بسیاری از مرگ‌ها مانند مرگ زمینه‌ای در این کشور‌ها ثبت نمی‌شود.

نمکی با اظهار اینکه بیش از ۸۵ درصد مرگ و میر‌ها در کشور دارای سن بالای ۶۵ سال و بیماری زمینه‌ای هستند، گفت: حماسه ملی در اوج درماندگی قدرت‌های جهانی در ایران رقم خورد و طرح شهید سلیمانی در کشور جواب داد و امروز مرگ زیر ۱۰۰ نفر در حال تجربه هستیم درحالی که روزانه بیش از سه هزار مرگ در آمریکا ثبت می‌شود.

نمکی با تقدیر از مهار هنرمندانه کرونا در کشور اظهار امیدواری کرد تا به سمت مهار کامل بیماری پیش رویم، درباره ویروس جدید انگلیسی و اروپایی اشاره کرد و گفت: با ردیابی که صورت گرفت تاکنون چهار مورد جدید از ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور تأیید شده است.

وزیر بهداشت با اشاره به نمونه‌های ارسال شده از استان مازندران گفت: هیچ نمونه از ویروس خطرناک و جهش یافته جدید در این استان تأیید نشده است.

نمکی با اظهار اینکه ویروس جدید ده برابر بیشتر از ویروس اولیه خطرناک‌تر است، درباره واکسن کرونا گفت: روز‌های اول می‌دانستیم در واکسن ممکن است دچار بی‌مهری و کم‌توجهی شویم، اما سعی کردیم با تکیه بر دانش داخلی ساخت واکسن را دنبال کنیم و در این راستا جلسات و کمیته‌هایی تشکیل شده است و آینده نزدیک یکی از سازندگان اصلی واکسن در منطقه هستیم و تا پایان بهار واکسن ایرانی به صورت انبوه تولید می‌شود.

وی یادآور شد: تست‌های مدل انسانی واکسن موفق آمیز بود و گروه دوم و سوم نیز در حال پیوستن است و استفاده از ظرفیت دانش فنی نیز از دیگر اقدامات است.

وزیر بهداشت با عنوان اینکه اجازه نمی‌دهیم کسی واکسن خود را روی مردم ما آزمایش کند، تصریح کرد: در آینده فاز سوم کلینیکال را اجرایی می‌کنیم.

نمکی با بیان اینکه آمریکایی‌ها اجازه ندادند برای بیمار مستاصل در کشور دارو جابجا کنیم، گفت: برای وارد کردن تست از کره چندین بار به دلیل اعمال و فشار آمریکا با مشکل مواجه شدیم و یکماه و نیم برای تست گواتر نیز معطل ماندیم.

وزیر بهداشت افزود: ۱۱ ماه برای کوچک‌ترین جابجایی دارو راه را بر ما بستند و خون دل‌ها می‌خوریم تا اتاق‌های عمل بچرخند و مشکل جراحی بیماران ضربه مغزی شده را حل کنیم.

وی درباره واکسن وارداتی برای جمعیت آسیب پذیر نیز گفت: ما نسبت به سلامت شهروندان مسئولیم و بی‌توجه نیستیم و راه‌های زیادی در این زمینه نیز رفتیم.

نمکی با بیان اینکه قضاوت درباره واکسن زود است، گفت: با رعایت سلامت محور بودن، واکسن را از مطمئن‌ترین منابع وارد می‌کنیم و اگر تشخیص دهیم واکسن کشوری بی‌خطر است اقدام می‌کنیم.

وی با اشاره به پروتکل تزریق واکسن و رعایت عدالت افزود: الان مشخص شده اگر هزار دوز واکسن در کشور وارد شود، اولویت‌ها مشخص شده است.

وزیر بهداشت خواستار افزایش نظارت بر پروتکل‌ها وافزایش سطح آن در استان مازندران شد و گفت: هیچ پدیده‌ای مؤثرتر از فاصله‌گذاری امن و اجتماعی نیست و نباید فریب هیچ عاملی را خورد.

نمکی با تاکید براینکه نباید اتحاد و سرمایه اجتماعی را فدای عوامل دیگری کرد، گفت: این سرمایه اجتماعی ملی است و برای روز‌های سخت باید حفظ شود.

وزیر بهداشت افزایش تست‌ها را در مازندران ضروری دانست و گفت: طرح شهید سلیمانی باید خانه به خانه برای ریشه کن کردن ویروس افزایش یابد و تعداد تست‌ها ارتقا یابد.

نمکی فعال ماندن مراکز سرپایی و ۱۶ ساعته را در استان مازندران الزامی دانست و گفت: مراکز ما باید به نمونه‌گیری مجهز باشند و توجه خاصی به روستا‌ها صورت گیرد.

وی با عنوان اینکه در آینده گرفتاری خاصی در روستا‌های استان مازندران خواهیم داشت، گفت: همچنین جمعیت آسیب‌پذیر روستایی شناسایی و قرنطینه معکوس اجرایی شود.

نمکی با بیان اینکه نگران مرگ ومیر و بستری شدن هستیم، متذکر شد: اطلاع رسانی و آموزش، جدی گرفته شود.

وزیر بهداشت درباره رسیدگی به کادر درمانی گفت: امسال میزان دریافتی کادر پرستاری را دو و نیم برابر کردیم و ۵۰ درصد فوق العاده ویژه افزوده شده است.

نمکی با اشاره به ۵۲ هزار مجوز استخدامی گفت: ۲۰ هزار سهمیه مختص پرستاران بوده که برای اولین بار در تاریخ کشور بی‌سابقه است و امسال ۱۰ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی افزوده می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در سال‌های اوج طرح تحول سلامت چهار هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی ایجاد شد، گفت: پروژه بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی ساری، بیمارستان بابلسر، تأمین امکانات و ... پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها