سردار مومنی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران:

تلفات جاده‌ای کشور از میانگین جهانی کم‌تر است/ کاهش 40 درصدی تلفات با اختصاص جریمه‌های یک‌سال به هوشمندی‌سازی

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: اگر جریمه‌های یک‌سال به سیستم‌های هوشمند اختصاص یابد ۳۰ تا ۴۰ درصد از حوادث جاده‌ای کاهش خواهد یافت.
کد خبر: ۴۳۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹ - 20March 2015

تلفات جاده‌ای کشور از میانگین جهانی کم‌تر است/ کاهش 40 درصدی تلفات با اختصاص جریمه‌های یک‌سال به هوشمندی‌سازی

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سردار اسکندر مؤمنی رئیس پلیس راهور ناجا در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه تهران با بیان اینکه اسلام برای جان انسانها ارزش والایی قائل است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دیدار با دستاندرکاران سفرهای نوروزی فرمودند دستگاهها و ارگانها تلاش کنند تا سوانح و حوادث به حداقل اقل ممکن برسد.
 
وی افزود: با توجه به آموزههای دینی. فرمایشات رهبر معظم انقلاب، تلاش همهٔ در پلیس راهنمایی و رانندگی و دیگر دستگاهها در جهت کاهش سوانح و حوادث است.
 
سردار مومنی با اشاره به جایگاه ایران در سوانح رانندگی تصریح کرد: سالانه ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در دنیا کشته میشوند. پیشبینی میشود که اگر این روند ادامه پیدا کند، طی ۱۰ سال آینده تعداد تلفات جهانی به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.
 
وی با بیان اینکه سال ۸۴ و ۸۵ اوج تلفات جادهای در ایران بود، ادامه داد: در آن زمان کمتر از هفت میلیون وسیلهٔ نقلیه در کشور وجود داشت، طی یک سال ۲۸ هزار نفر در حوادث جادهای کشته شدند.
 
رئیس پلیس راهور کشور تاکید کرد: درحالیکه که تعداد وسایل نقلیه در حال حاضر به حدود ۱۷ میلیون رسیده است، تعداد کشتهها ۱۱ هزار نفر کاهش داشته و از ۲۸ هزار نفر به ۱۷ هزار نفر رسیده است.
 
وی در ادامه بیان داشت: در سالهای گذشته، ایران در رتبههای اول تصادفات دنیا قرار داشت، اما امروز جایگاه ایران به رتبههای میانگین و پایینتر جهانی رسیده است.
 
سردار مومنی  بیان داشت: آمار کشتهشدهها در حوادث جادهای به ازای هر ۱۰ هزار وسیلهٔ نقلیه بررسی میشود. در سالهای ۸۴۸۵ تعداد کشتهها در ایران به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه، ۲۵ نفر بود. ولی امروز به ۶ نفر رسیده است. این در حالی است که میانگین دنیا ۷. ۵ نفر است.
 
وی با به این اینکه کشته شدن یکنفر در جاده نیز زیاد است، اضافه کرد: اینکه امروز رتبهٔ ایران به میانگین جهانی رسیده است با همت همهٔ دستگاهها و خود مردم است.
 
رئیس پلیس راهور ناجا تعداد کشتهشدههای حوادث جادهای در سال اخیر را هزار و ۲۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: هدفگذاری ما برای پایان سال ۹۵ این است که تعداد کشتهها به ۱۳ هزار نفر برسد.
 
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به رویکردهای پلیس راهور اشاره کرد و اظهار داشت: اولین رویکرد ما برای کاهش حوادث و سوانح رانندگی، فرهنگی و آموزشی است. بعضی افراد در رانندگی عجله میکنند، درحالیکه در زندگی خود آدمهای متین و آرامی هستند و برای ورود و خروج از خانه به هم تعارف میزنند. پس اولویت اول ما فرهنگی است تا بتوانیم حوادث را کاهش دهیم.
 
مومنی  افزود: اولویت بعدی ما استفاده از سیستمهای کنترل هوشمند و دوربینها است. استفاده از این وسایل باعث میشود تا سرعت و دقت در کار بیشتر شود. روشهای نوین حتماً باید در کنار فعالیتهای فرهنگی به کار گرفته شود.
 
وی تاکید کرد: اگر جریمههای یکسال به سیستمهای هوشمند اختصاص یابد ۳۰ تا ۴۰ درصد از حوادث جادهای کاهش خواهد یافت.
 
رئیس پلیس راهور ناجا راهاندازی سامانه نظارت مردمی با پیامک ۱۱۰۱۲۰ اشاره کرد و گفت: با این سامانه مسافرین وسایل حمل و نقل عمومی و اتوبوسها میتوانند تخلفات راننده را گزارش دهند.
 
وی ادامه داد: همچنین در سال ۹۳ پارک خودرو در جلوی مساجد هنگام نماز را بلامانع کردیم. یعنی اگر جلوی مسجدی تابلوی پارک ممنوع وجود دارد، پارک کردن هنگام نماز مشمول جریمه نخواهد شد.
 
مومنی در ادامه ایام نوروز را بزرگترین عملیات نوروزی سال عنوان کرد که در جهان نیز بیسابقه است.
 
وی اضافه کرد: در این روزها طی دو مرحله تمامی مردم به سفر میروند. به همین جهت ۵۰ نفر از پلیس راهور در تمام جادههای کشور حضور دارند تا از بروز حوادث و سوانح جادهای جلوگیری کنند.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار