یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

دموکراسی آمریکا بدون روتوش

اشغال چندساعته کنگره آمریکا توسط معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری یک رسوایی بزرگ را برای دموکراسی آمریکا رقم زد و افول و آغاز عصر پسا آمریکا را نزدیکتر کرد.
کد خبر: ۴۳۶۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰ - 12January 2021

دموکراسی آمریکا بدون روتوشگروه اخبار داخلی دفاع‎پرس- سمانه حسن‌خانی؛ هنوز ۱۱ روز از اولین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی می‎گذرد، مرد روز‌های سخت و پرتلاطم در دوران ظهور گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه که توانست با سازماندهی نیرو‌های مردمی، سربازان زینبیون، کشمیر، فاطمیون افغانستان، جیش‌الشعبی سوریه، هسته مقاومت لبنان، هسته مقاومت فلسطین و الحشدالشعبی عراق و... آرامش را به این کشور‌ها بازگرداند و ثبات در منطقه حاکم شود.

قاتل حاج قاسم (دونالد ترامپ) که در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا همه تلاشش را کرد تا دوباره بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا بنشیند، اما در میدان رقابت با جو بایدن ناکام ماند، اما حاضر نشد تا شکستش را قبول کند؛ بعد از آگاهی از شکستش حاضر به پذیرش نتیجه نشد و تلاش کرد که از ظرفیت‌های مختلف برای اثبات تقلب گسترده استفاده کند. او تمام تلاش خود را برای این موضوع به کاربست و نهایتاً به کمک دیوان عالی آمریکا چشم دوخت، اما از دیوان عالی هم ناامید شد. او بازهم بیکار ننشست و برای اثبات ادعای خود و تغییر نتیجه انتخابات به عواطف و احساسات هواداران روی آورد.

قلدری و دیکتاتوری ترامپ تا آنجا پیش رفت که پسرش در صفحه توئیتر خود نوشت: «پدرم باید به جنگی برای اثبات تقلب در رای‌گیری برود؛ روندی که زمانش طولانی است و ادامه دارد.» به دنبال این ادعا‌ها و توهمات ترامپ و کارزار انتخاباتی اش هفته گذشته جلسه تائید رسمی پیروزی جو بایدن در کنگره آمریکا به میدان نبرد تبدیل شد.

طرفداران ترامپ با حرکت «شبه کودتا» ساختمان کنگره را اشغال کردند. اتفاقی که بازتاب بسیار منفی در جهان داشت و بسیاری آن را نشانه «افول، سقوط و آغاز عصر پسا آمریکا» قلمداد کردند.

چراغ سبز ترامپ به هوادارانش در حمله به کنگره و کشته و مصدومیت ده‌ها نفر در این کودتا آبروی یک کشور به اصطلاح دموکراسی مسلک را در جهان برد و به منزله انتقام الهی از سردمداران جنایت پیشه و توطئه گر کاخ سفید بود.

اشغال چندساعته کنگره آمریکا توسط معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری؛ رویداد بی‌سابقه‌ای در تحولات این کشور بود و یک رسوایی بزرگ را برای دموکراسی آمریکا رقم زد که صاحب‌نظران غربی و حتی افراد شاخص حزب جمهوری‌خواه نسبت به آن اعتراض و مواضع تندی داشتند.

روز اشغال کنگره توسط طرفداران ترامپ به نقطه عطفی در تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی آمریکا تبدیل شد و با کشته‌شدن چند معترض و یک نیروی پلیس، بحرانی بزرگ را برای آمریکا رقم‌ زد و اقدام غیر متعارف ترامپ منافع ملی این کشور را دچار مشکل کرد.

۹ روز تا انتقال قدرت و مراسم تحلیف ریاست جمهوری بایدن بیشتر زمان باقی نمانده است؛ اقدامات سخیف ترامپ آمریکا را با بحران سخت هویت رو‌به‌رو کرده است و به گفته ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا دوران «پسا‌آمریکا» آغاز شده و توطئه‌های آمریکا علیه سایر کشور‌ها به سوی خودش بازگشته و رؤسای جمهور پیشین آمریکا از کارتر تا جرج بوش و کلینتون و اوباما و اخیراً بایدن، شرایط کنونی آمریکا را باعث شرمساری ارزیابی می‌کنند و تأسف می‌خورند که دیگر هیچ کشوری با آمریکا همراه نخواهد بود.

دونالد ترامپ که این روزها منفور مردم جهان است پس ازبه راه انداختن قائله سخیف و احمقانه کودتا در کنگره از ترس به انزوا رسیدن آمریکا شکست را پذیرفت و طرفدارانش را به آرامش فراخواند و این روزها باید منتظر استیضاحش باشد تا به سزای اعمالش برسد هرچند که به گفته برخی از کارشناسان او می خواهد برای انتخابات 2024 خیز دوباره بردارد و بازهم خودنمایی کند، اما خون حاج قاسم نخواهد گذاشت که او لحظه ای در این کره خاکی عرض اندام کند و روی آرامش را هرگز نخواهد دید.

طبق سخنان سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه «عامل و مسببان شهادت سردار سلیمانی باید از این پس شیوه زندگی مخفی سلمان رشدی را یاد بگیرند.» که همین جمله او را برای زندگی ذلیلانه کفایت می‎کند.!

رهبر انقلاب اسلامی هم اخیرا با اشاره به اوضاع در هم ریخته‌ی بت بزرگ استکبار گفتند: «افتضاح انتخاباتی»، «حقوق بشری که هر چند روز یک سیاهپوست قربانی آن می‌شود»، «بر ملا شدن ماهیت ارزش‌های ادعایی آمریکا که موجب تمسخر دنیا، حتی دوستان آمریکا شده»، «اقتصاد فلج» و «دهها میلیون بیکار و گرسنه و بی‌خانمان» نشان دهنده‌ی اوضاع نابسامان آمریکا است.

ایشان همچنین با اشاره به حوادث روزهای اخیر در آمریکا ازجمله حمله به کنگره و فرار نمایندگان از تونل‌های مخفی افزودند: «آنها در فتنه ۸۸ به دنبال نا امنی و ایجاد آشوب و جنگ داخلی در ایران بودند که موفق نشدند و خداوند همین مساله را در سال ۹۹ بر سر خودشان آورد.» بنابراین انتقام سخت ملت ایران تا جان کندن دونالد ترامپ قمارباز ادامه دارد...

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها