ربیعی در نشست خبری:

مدیریت اقتصادی دولت و مقاومت مردم منجر به شکست تحریم‌های آمریکا شده است

سخنگوی دولت گفت: مدیریت اقتصادی دولت و مقاومت مردم منجر به شکست تحریم‌های ظالمانه ترامپ علیه کشورمان شده است.
کد خبر: ۴۳۶۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳ - 12January 2021

دولت منتقد مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، علی ربیعی سخنگوی دولت امروز در نشست خبری صبح امروز (سه‌شنبه) با  اصحاب رسانه اظهار داشت: عصر روز گذشت جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا برگزار شد و در ابتدای جلسه پیرامون لایحه بودجه ۱۴۰۰ و مباحثات کمیسیون تلفیق و برخی تغییرات مطرح شده بحث و بررسی صورت گرفت. با توجه به ضرورت نزدیک شدن به دیدگاه‌ها، جلسه موافق مفاهمه و تعامل بیشتر بود. قرار شد جلساتی بین ستاد اقتصادی دولت با کمیسیون تلفیق برگزار شود.

ربیعی تاکید کرد: همکاران اقتصادی ما در دولت، انتقاداتی به مصوبات کمیسیون تلفیق دارند و نیاز بود گفت‌وگوی‌های بیشتری صورت بگیرد.

سخنگوی دولت گفت: با توجه به شرایط موجود اقتصادی تا پایان سال ۱۴۰۰، به منظور جلوگیری از بروز اختلال در روند تولید و اشتغال، و با هدف امکان‌پذیر کردن وصول مطالبات مالیاتی از بنگاه‌های تولیدی غیردولتی، مدت زمان تقسیط مندرج در ماده (۱۶۷) قانون مالیات‌های مستقیم، صرفا برای بنگاه‌هایی که برنامه احیای تولید و ساماندهی مالی آنها به تایید ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید رسیده است، به حداکثر ۶۰ ماه افزایش می‌یابد.

ربیعی گفت: به ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید اجازه داده می‌شود تا به منظور جلوگیری از تعطیلی بنگاه‌های تولیدی که طرح احیای تولید و ساماندهی مالی آنها به تایید آن ستاد رسیده است، نسبت به تعویق یکساله و فقط برای یک بار اجرائیه‌هایی که به درخواست سازمان‌های امور مالیاتی کشور، تامین اجتماعی، شرکت‌های آب، برق، گاز، شبکه بانکی و شهرداری‌ها علیه بنگاه‌های مذکور صادر شده است و در صورت تعیین تکلیف، استمهال و تقسیط بدهی‌ها توسط ستاد مذکور اقدام کند.

وی افزود: دستگاه‌های مزبور و بانک‌ها می‌توانند در صورت تصویب ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید نسبت به تعویق اجراییه‌های مربوط اقدام کنند.

سخنگوی دولت گفت: اعتبار زمانی مصوبه جلسه چهل و چهارم مورخ ۱۴ دی ۹۸ شورای عالی هماهنگی اقتصادی در خصوص چک‌های تضمینی به مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه تمدید می‌شود. تبصره آن این است که چنانچه لایحه مورد رسیدگی در مجلس شورای اسلامی در همین خصوص، طی شش ماهه مذکور مصوب و ابلاغ گردد، قانون جدید ملاک عمل خواهد بود.

ربیعی گفت: هچنین هیات وزیران با توجه به فعالیت شبانه‌روزی کارکنان آزمایشگاه‌های تشخیص طب در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شبانه‌روزی دولتی و غیردولتی که به منظور جلوگیری از تضییع حقوق آنها، آیین‌نامه اجرایی قانون ارتقاء بهروری کارکنان بالینی نظام سلامت اصلاح و شاغلان آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به زمره شاغلان بالینی اضافه کرد.

وی ادامه داد: تقلیل ساعت کاری از جمله مواردی که به موجب قانون ارتقاء بهره روی کارکنان بالینی نظام سلامت شامل این افراد می‌شود. اصلاح آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های نوپا از دیگر مصوبات جلسه هیات دولت بود که به موجب این اصلاحیه وزارت ارتباطات و فناورری اطلاعات موظف است از طریق سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه خود، در صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین که با ماموریت توسعه شرکت‌های مورد حمایت و با سرمایه حداقل یک هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات مصوب مربوط بودجه سالانه با مشارکت بخش غیردولتی تشکیل می شود مشارکت کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اتفاق مهم دیگری که در روزهای گذشته رخ داد، حمله به ساختمان کنگره آمریکا بود. این البته با همه ابعاد عظیمش یک مسئله داخلی آمریکاست که ما علاقه‌ای به ورود به آن نداریم اما آنچه برای ما مهم است، هشدارهایی است که ما از تقریباً ابتدای دولت ترامپ درباره پیامدهای قانون شکنی و یکجانبه‌گرایی رژیم ترامپ می‌دادیم و بارها تکرار کردیم که سیاست قلدری محدود به ملت ایران نخواهد ماند.

ربیعی تاکید کرد: هزینه سکوت و گاهی همراهی منتقدان ترامپ در داخل آمریکا با سیاست‌های ضد ایرانی او، سرانجام گریبان آمریکایی‌ها را در کشورشان نیز گرفت. 

وی افزود: در چهارسال گذشته، این شر بزرگ، فشارهای زیادی بر ملت ایران وارد کرده و  زندگی عادی  مردم را تحت تاثیر قرار داد و تعادل معیشتی را در جامعه به هم زد. ترامپ، سخن از فروپاشی جامعه ایران می‌گفت و با صدای بلند اظهار می‌داشت که آنچنان عرصه را بر زندگی ایرانیان تنگ خواهد کرد که جامعه را به شورش وادارد و از سقوط سه ماهه و یک ساله ایران سخن می‌گفت.

سخنگوی دولت گفت: متاسفانه در چهار سال گذشته عده‌ای هم در داخل کشور خودمان هم نخواستند و هنوز هم نمی‌خواهند در مورد این شرارت بی‌سابقه و نقش مخرب آن به درستی حرف بزنند و ناخودآگاه ظلم ترامپ بر مردم ایران را نادیده انگاری می‌کردند تا جایی که با درصدبندی‌های عجیب و غریب، عامدانه سهم کمی برای این یاغی‌گری بین‌المللی اختصاص می‌دهند.

ربیعی گفت: این در حالی است که دولت برای ایجاد شرایط مقاومت، دور کردن شر جنگ‌طلبی ترامپ و نیز حفظ معیشت و سلامت مردم، مسیر سخت و دشواری را پیمود به نحوی که در دوران کرونا حتی برای خرید واکسن و دارو با مشکلات زیادی از سوی دولت و خزانه‌داری آمریکا مواجه بودیم.

وی افزود: شکست واقعی سیاست قلدری، نه در انتخابات آمریکا بلکه آن روزی اتفاق افتاد که رژیم ترامپ به طور بی‌سابقه‌ای در شرارت‌هایش علیه ایران، در سازمان ملل تنها ماند و سه بار شکست فضاحت بار را تجربه کرد و در دادگاه‌های بین‌المللی نیز به طور ناباورانه‌ای در برابر دولت ایران محکوم شد.

سخنگوی دولت گفت: اما در این چهار سال، این مدیریت اقتصادی و مقاومت مردم منجر به شکست تحریم‌های ظالمانه ترامپ علیه کشورمان شده است.

ربیعی اظهار داشت: مردم رنج کشیده و صبور ایران این تحریم‌های ظالمانه ترامپ و شرارت‌هایی که علیه ایران انجام داد را هرگز فراموش نخواهند کرد و امیدواریم نتیجه مقاومت مردم در به عقب رانده شدن تحریم‌های ظالمانه به زودی محقق شود.

وی در ادامه با اشاره به مسئله کرونا، گفت: متاسفانه بالاخره ردپای کرونای انگلیسی در ایران دیده شد و به مردم توصیه می‌کنیم تبدیل وضعیت برخی شهرها به زرد نباید برای ما فریبندگی ایجاد کند و نباید دچار نوعی خوش خیالی یا آسودگی خیال شویم زیرا با توجه به تنوع منطقه‌ای، زیستی و قومی در ایران که زمینه جهش مختلفی را دارد غفلت از رعایت پروتکل‌ها موجب افزایش و خسارات زیادی به دنبال خواهد داشت.

سخنگوی دولت گفت: تولید واکسن داخلی در سه مسیر و همچنین تولید مشترک در حال پیشرفت است و هر هفته گزارش آن به ستاد ملی ارائه می‌شود.

ربیعی گفت: بنابر استراتژی اطمینان‌سازی به جامعه با ایجاد شفافیت در واگذاری و تزریق،  سامانه هوشمند برای توزیع واکسن طراحی شده که وضعیت تمام افراد آسیب‌پذیر و اولویت‌بندی‌ها به تفکیک شهرهای مختلف به طور شفافی در آن قابل رویت خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این راستا سند ملی برنامه واکسیناسیون براساس شواهد علمی و اخلاقی در چهار فاز تدوین و در آن اولویت دریافت واکسن با جزییات تعیین شده است. بنابر تصمیم ستاد ملی کرونا خارج از این اولویت‌بندی به هیچ فردی واکسن تزریق نخواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: هم چنین دولت سیاست افزایش تست را با شدت و جدیت دنبال می‌کند. امیدواریم که برخی مسئولان استانداردهای دوگانه را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنار بگذارند و مسئولانه رفتار کنند. متاسفانه عدم مراعات هشدارهای بهداشتی در جریان برخی سفرهای مسئولان و برخی مراسم تشییع و خاکسپاری از نظر مسئولان کنترل نگران کننده است.

ربیعی ادامه داد: انتظار می‌رود همگان به مراعات پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشند. مصونیت و پیروزی بر ویروس کرونا سخت نیست اما به شرطی که توصیه‌های ساده و روشن بهداشتی توسط همگان را رعایت کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه روز گذشته سالگرد تشکیل شورای انقلاب بود، گفت: تشکیل این شورا اقدامی بی‌سابقه در تاریخ انقلاب‌هاست. نگاهی اجمالی به شورای انقلاب و مباحث دموکراتیک شورا به خوبی تفاوت انقلاب اسلامی و انقلاب‌های کلاسیک دنیای آن روز را که بر عنصر نظامی و مسلحانه تاکید عمده داشت را نشان می‌دهد.

سخنگوی دولت گفت: مباحث مطرح شده در این شورا نشان از ترکیب جمهوریت و اسلامیت است و ایده‌های مطرح شده در دل آن شورا  هسته اولیه مردم‌سالاری دینی را در کشور عملیاتی کرد.

ربیعی تاکید کرد: ترکیب شورای انقلاب نشان می‌دهد که برخلاف انقلاب‌های آن عصر این انقلاب یک انقلاب مسلحانه و نظامی بنیاد نبود، بلکه از همان ابتدا مردم بنیاد بوده است و بر محور یک انقلاب بزرگ اجتماعی و به تعبیر امام «همه با هم» استوار شده است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار