دیدار وزیر ارشاد با خانواده شهدای ارمنی/ رونمایی از کتاب «شهدای ادیان توحیدی در ایران اسلامی» در دهه فجر

سید عباس صالحی در جریان تجلیل از خانواده شهیدان «ساکو مجنونیانس» و «سرگون اکویانس بالانجی» گفت: منش و روحیات شهدای مسلمان و مسیحی شباهت فراوانی به یکدیگر دارد.
کد خبر: ۴۳۷۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵ - 12January 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، هفدهمین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم با تجلیل از خانواده شهیدان «ساکو مجنونیانس» و «سرگون اکویانس بالانجی» از شهدای شاخص اقلیت‌های دینی شهرستان ارومیه در دوران هشت سال دفاع مقدس، امروز (سه‌شنبه) با حضور «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام «حبیب‌رضا ارزانی» مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و «محمدرضا سوقندی» مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، طی برقراری ارتباط زنده تصویری با استان آذربایجان غربی برگزار شد.

«سید عباس صالحی» در این نشست طی سخنانی با اشاره به سفری که دو سال قبل مصادف با ایام سال نو میلادی به استان آذربایجان غربی داشت، اظهار داشت: علاوه بر این دوسال قبل‌تر از این نیز زمانی که در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم طی سفری که به ارومیه داشتم با خانواده برخی از شهدای مسیحی و آشوری دیدار و گفت‌وگو کردم. اکنون نیز به مناسبت فرارسیدن سال نو میلادی این جلسه برگزار شد و در خدمت خانواده دو تن از شهدای مسیحی آشوری و ارمنی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ارتباط میان مردم و اقلیت‌های دینی در شاخه‌های مختلف ارتباطی محسوس و ملموس بوده و این مهم از آن جهت است که ریشه ما در یک خاک است و همه ایرانی هستیم، خدماتی که پیروان دیگر ادیان در قرن‌های متوالی به این آب و خاک داشته و دارند ناشی از مساله مذکور است، به هر روی بخشی از میراث فرهنگی و تمدنی ما ایرانیان به نحوی از آن‌ها به یادگار مانده است که به آن افتخار کرده و می‌بالیم.

وی افزود: بخش دیگری از این ارتباط ملموس در همزبانی است، ما با یک زبان سخن می‌گوییم و همه می‌دانند و می‌دانیم که همزبانی افق وسیعی از هم‌اندیشگی است، زبان مشترک منجر به ساخت افق و تفکر مشترک می‌شود، بنابراین اینکه اکنون با یکدیگر به زبان فارسی صحبت می‌کنیم و سخن یکدیگر را متوجه می‌شویم به این معناست که در یک اقلیم مشترک تنفس می‌کنیم.

صالحی با اشاره به وجود تعامل و همدلی میان جامعه مسلمان و جامعه مسیحی ایرانی گفت: در مقاطع سخت و دشوار مختلف این دو همواره در کنار یکیدگر قرار داشتند، در دوره‌های تاریخ ایران و در طول ۱۵۰ سال اخیر در جنبش مشروطیت و در مقاطعی، چون انقلاب اسلامی تا دفاع مقدس که حضوری پررنگ و همدلانه وجود داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همان طور که اشاره شد، آمار جمعیتی از حضور شهدای مسیحی، ارمنی و آشوری به تناسب با کل جمعیت پیروان ادیان توحیدی، در دوران دفاع مقدس قابل توجه است به گونه‌ای که رزمندگان پیرو این ادیان درطول هشت سال جنگ تحمیلی و به ویژه جامعه مسیحیان دوش به دوش برادران مسلمان خود جنگیدند و کارنامه طلایی از خود بر جای گذاشتند.

وی ادامه داد: وقتی به تاریخ دفاع مقدس و حضور شهدای پیرو ادیان توحیدی در آن ایام نگاهی بیندازیم متوجه شباهت‌های مشترک با فضای رزمندگان و شهدای مسلمان می‌شویم، وقتی تاریخ زندگی این شهیدان را مطالعه می‌کنیم متوجه همان لطافت‌های روحی و ویژگی‌های خاص در زندگی شان می‌شویم و این مساله در واقع همان نکته‌ای است که در ابتدای مباحث ام اشاره داشت یعنی ریشه در یک آب و خاک داشتن.

صالحی تصریح کرد: زمانی که خاطرات شهدای ارمنی و آشوری را مرور می‌کنیم متوجه نکات متعددی می‌شویم از جمله شباهت‌هایی که آن‌ها به ویژگی‌های شهدای مسلمان دارند، افرادی که گاهی حتی تا قبل از رسیدن به سن سربازی داوطلبانه به جبهه‌های جنگ رفتند چراکه دفاع از این مرز و بوم را وظیفه خود می‌دانستند.

وی در ادامه به بیان برخی خاطرات شهدای مسیحی و آشوری پرداخت و گفت: در این مجال به چند خاطره بدون ذکر نام این شهدا اشاره می‌کنم چرا که مباحث طرح شده در این وصیت نامه‌ها و خاطرات ویژگی شهدای مختلف در این جامعه است؛ مورد اول از خانواده یکی از شهدای مسیحی است که نقل می‌کند: «فرزندم برای مرخصی آمده بود و اصرار کردم یک روز در تهران بمان چراکه خواهرش در تهران نبود، اما فردایش می‌رسید، اما او پاسخ داد که کار من مین‌یابی است و فشار روی بچه‌های بیشتر می‌شود و در نتیجه باید بروم»، این همان روحیه‌ای است که بار‌ها در فضای دفاع مقدس شنیده ایم و خاطره‌ای مشابه است میان همه شهدان آن دوران و کسانی که خانه خود را در آن ایام، منطقه عملیات می‌دانستند.

صالحی افزود: خاطره دوم نیز در مورد هموطن دیگر مسیحی است که خانواده‌اش نقل کردند که قبل از شهادت مجروح شده بود، اما به والدین اش از این جراحت چیزی نگفته بود تا مانع برگشت او به جبهه نشوند، او با اینکه تیر ترکش خورده بود، اما حتی مرخصی استعلاجی نگرفت؛ همچنین شهید مسیحی دیگری نیز در وصیت نامه خود ذکر کرده بود که به بقال محله ۵۰ تومان بدهکار است. این موارد مشابهت‌هایی است که میان شهدای مسلمان و مسیحی و ارمنی نمونه هایش کم نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توجه به حقوق انسانی و ادای دِین از مواردی است که در این جامعه می‌دیدیم و می‌بینیم، می‌توان ساعت‌ها نشست و از روحیات بلند این شهیدان سخن گفت، روحیاتی که تابع تربیت بلند خانواده آن دلاوران بود.

صالحی در پایان مباحث خود به بخش‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری در مورد شهدای مسیحی و ارمنی اشاره کرد و گفت: معظم له در این رابطه فرمودند: «اقلیت مسیحی، هم ارامنه و هم آشوری، سربلند بیرون آمد در انقلاب و جنگ. به‌عنوان یک ایرانی وفادار عاقل بصیر شجاع»، این چنین تصویر و تعبیری از ناحیه رهبر معظم انقاب اسلامی در مورد این مقطع تاریخی خاص نشان می‌دهد که ایشان و جامعه ایرانی چه نگاهی را به همراهی و همگامی جامعه مسیحی در مقاطع سختی، چون دفاع مقدس دارند.

همچنین در ادامه این آیین، حجت‌الاسلام «حبیب‌رضا ارزانی» طی سخنانی با اشاره به برگزاری چهارده جلسه پیاپی از طرح ملی سه شنبه‌های تکریم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سه ماه اخیر نیز هر ماه یک جلسه در خدمت وزیر بودیم که این حضور نشان از اعتقاد وی نسبت به تکریم خانواده شهدا و تکریم انسانیت و اساس خوبی‌ها است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشورادامه داد: در طول این ۱۷ هفته تعداد ۱۴ هزار و ۱۵۱ خانواده شهید و ایثارگر در سراسر کشور ذیل طرح ملی سه شنبه‌های تکریم، مورد تجلیل قرار گرفتند.

وی در ادامه گفت: مسیحیان از هموطنان خوب ما هستند و در همه عرصه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حضور پررنگی داشته و دارند و همواره همپای هموطنان مسلمان و سایر اقوام و ادیان جان‌شان را نثار حفظ آرمان‌های نظام کردند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه بحث شهید و شهادت در همه ادیان جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: وقتی به واژه یونانی شهید در کتاب مقدس نگاه می‌کردم، متوجه شدم که در زبان یونانی، شهید دقیقا به معنای شاهد، حاضر و گواه است و این تعبیر در بسیاری از ادیان توحیدی وجود دارد که شهدا هستند و حضور دارند و گواهی می‌دهند.

حجت الاسلام ارزانی در ادامه خبر از رونمایی کتاب مفصل «شهدای ادیان توحیدی در ایران اسلامی» در روز ۲۱ بهمن و همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی داد.

این گزارش می‌افزاید در بخش دیگری از آیین تجلیل از خانواده دو تن از شهدای مسیحی ارمنی و آشوری که به صورت همزمان در استان تهران و آذربایجان غربی (شهرستان ارومیه) برگزار می‌شد، حجت الاسلام والمسلمین «ناصر خدایاری» طی سخنانی ضمن تبریک سال جدید میلادی به مسیحیان کشورمان به ویژه مسیحیان آشوری و ارامنه منطقه غرب کشور گفت: مسیحیان همواره در تمامی صحنه‌ها و عرصه‌ها از جمله در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پا به پای سایر هموطنان، به صیانت از ارزش هایمان پرداختند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی ادامه داد: ۴۰۰ تن از ارامنه و آشوریان پس از خدمت سربازی خود به جبهه‌ها رفتند و ۴۹ تن از آن‌ها شهید شدند که از این میان ۱۱۰ جانباز و ۱۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی شده است، ضمن اینکه اولین شهید از جامعه مسیحیان در تاریخ پنجم مهر ماه ۵۹ تقدیم انقلاب اسلامی شد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه همه ما رای می‌دهیم و در صحنه‌های مختلف حضور داریم، تصریح کرد: اما یکی از مقاطعی که همواره به ص ورت مشترک حضور داشته و دایم، دفاع از امنیت و مرز و بوم کشورمان است؛ بسیاری از علمای مسیحی و مسلمان در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند و شاهدیم که فعالیت‌های مشترکی در دفاع از انقلاب اسلامی و مرز و بوم کشور دارند.

حجت الاسلام خدایاری با بیان اینکه همه ما در حفظ یکپارچگی و تامین امنیت احساس نقش می‌کنیم، افزود: ایرانی را اتحاد اقوام و ادیان به اینجا رسانده و از این پس نیزهمین اتحاد اقوام، با شجاعتی که در گذشته و امروز و انشاءالله آینده شاهد خواهیم بود، کشورمان را حفظ می‌کند.

وی ادامه داد: منافع مذهبی و ملی ما در نتیجه اتحاد ما صیانت می‌شود و هر زمان که خطری ایرانی را تهدید می‌کند همه یک آیین و یک ملت می‌شویم و این حقیقت را در این استان که پیروان چند دین توحیدی و اقوام ایرانی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، بیشتر لمس می‌کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی گفت: در دو سه ماه اخیر به ویژه در پی توهین به ساحت مقدس پیامبر مکرم اسلام (ص) از سوی چند کشور غربی و اروپایی شاهد بودیم که بزرگان و علمای مسیحی اظهارنظر‌های سازنده‌ای در مقام اتحاد و مسلمانان و انتقاد از این توهین بی‌شرمانه داشتند.

وی در بخش دیگری از مباحث خود، با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که در استان آذربایجان غربی و به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: ۴۲ برنامه در مرکز و شهرستان استان آذربایجان غربی داشتیم و هیچ نقطه‌ای نبود که برنامه‌ای در چهلمین سالگرد دفاع مقدس در آن برگزار نشده باشد.

همچنین در بخش دیگری از این آیین «داریاوش عزیزیان» طی سخنانی بیان اینکه مسیحیان ایران از بدو انقلاب اسلامی خود را دور از انقلاب ندانسته‌اند و در راهپیمایی‌ها در داخل و حمایت‌ها در بیرون از کشور همراه انقلاب بوده اند، گفت: مسیحیان در دفاع مقدس نیز شهدای زیادی تقدیم کرده اند. آمار شهدای مسیحی همان طور که در این نشست از سوی برخی از سخنرانان مطرح شد به نسبت جمعیتی بسیار خوب است البته منتی نیست و دفاع از کشور وظیفه دو قوم آشوری و ارامنه و مسیحیان کشورمان است.

کشیش کلیسای شرق آشور ادامه داد: حضرت مسیح در باب دفاع و شهادت و دوستی آیه زیبایی را می‌فرماید از جمله اینکه «محبتی بزرگ‌تر از این نیست که انسان جان خود را برای دوستانش فدا کند». شهدای ما جان خود را فدای امام وطن و مردم ایران کردند و به همین دلیل منزلت خاصی داشتند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها