دفاع‌پرس بررسی کرد؛

تلاش «نتانیاهو» برای نزدیک شدن به دولت آینده آمریکا/ چرا «بایدن» دوست صهیونیست‌ها باقی می‌ماند؟

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی ماه‌های اخیر فقط از ترامپ فاصله نگرفته بلکه سعی کرده به جو بایدن نیز نزدیک شود که تا حدودی هم موفق بوده است.
کد خبر: ۴۳۷۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۲ - 16January 2021

تلاش «نتانیاهو» برای نزدیک شدن به دولت آینده آمریکا/ چرا «بایدن» دوست صهیونیست‌ها باقی می‌ماند؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: ائتلاف نزدیک آمریکا و رژیم صهیونیستی از لحاظ ژئوپلیتیکی طی چهار سال اخیر (ریاست جمهوری دونالد ترامپ) اهمیت زیادی پیدا کرد؛ تمام تصمیمات رئیس‌جمهور آمریکا در غرب آسیا نیز بر همین اساس (عمدتا به نفع صهیونیست‌ها و حمایت از این رژیم) اتخاذ شد.

اتحاد بین ترامپ و نتانیاهو با هدف رفع مشکلات رئیس‌جمهور آمریکا قبل از انتخابات ریاست جمهوری و همچنین بهبود وضعیت نتانیاهو در رژیم صهیونیستی تا چندی پیش به خوبی پیش می‌رفت؛ اجرای پروژه عادی‌سازی روابط برخی کشورها با صهیونیست‌ها نیز در راستای رسیدن به این اهداف انجام گرفت.

پس از اینکه در نظرسنجی‌های قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نامزد جمهوریخواهان از رقیب دموکرات خود عقب افتاد، روابط و اتحاد بین او و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رو به سردی رفت؛ حتی در فاصله تنها ۱۱ روز مانده به روز انتخابات، نتانیاهو با درخواست ترامپ برای انتقاد از نامزد دموکرات آمریکا خودداری کرد.

داستان از این قرار بود که 11 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ پس از تمجید از خود برای راه‌انداختن پروژه عادی‌سازی از نتانیاهو پرسید: آیا فکر می‌کنی که بایدن به‌خوبی می‌تواند این توافق را به نتیجه برساند؟ آیا  فکر می‌کنی که او می‌توانست چنین توافقی را بدست آورد؟ من که این طور فکر نمی‌کنم.

نتانیاهو بعد از اندکی تردید پاسخ داد: خُب آقای رئیس‌جمهور، چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است ما کمک به صلح «از سوی هر کسی در آمریکا» را تمجید می کنیم و بسیار از آنچه که شما تاکنون انجام داده‌اید، قدردانی می‌کنیم.

پس از این اتفاق بود که برخی کارشناسان حوزه بین‌الملل تاکید کردند که نتانیاهو در دوستی مقطعی‌اش با ترامپ تجدید نظر کرده و به‌سمت نامزد دموکرات‌ها چرخش کرده است؛ در واقع نظر کارشناسان کاملا درست بوده زیرا طی سه ماه اخیر فاصله بین دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو افزایش یافته است؛ اظهارات و رفتار نخست‌وزیر اسرائیل طی ماه‌های اخیر سندی بر این ادعاست.

اما نتانیاهو طی ماه‌های اخیر فقط از ترامپ فاصله نگرفته بلکه سعی کرده به جو بایدن نیز نزدیک شود که تا حدودی هم موفق بوده است؛ نشریه عبری‌زبان «واللا نیوز» پنجشنبه به نقل از منابعی در دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی گزارش داد که با افزایش نگرانی مقام‌های اسرائیلی از احتمال بازگشت دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به توافق هسته‌ای و تعلیق تحریم‌های ایران، نخست‌وزیر این رژیم به فکر راهی برای جهت‌دهی به سیاست‌های بایدن افتاده و در حال تشکیل تیمی برای تعیین استراتژی و گفت‌وگو با دولت بایدن درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

در کنار نتانیاهو مقامات اسرائیلی آرام نگرفته‌اند؛ «یووال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی با بیان اینکه بایدن دوست اسرائیل باقی می‌ماند و به ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی پایبند خواهد بود، مدعی شد که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا مانع هسته‌ای شدن ایران می‌شود؛ «یوسی کوهن» رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) نیز به‌‌منظور زمینه‌سازی برای ایجاد ارتباط میان نخست‌وزیر این رژیم و دولت جدید آمریکا به واشنگتن سفر کرده است.

البته از آن سو نیز بایدن چندی پیش در مصاحبه با روزنامه «نیویورک‌تایمز» ضمن تشریح مواضع خود برای ماه‌های اولیه دولت احتمالی‌اش، گفته بود که هنوز بر سر موضع بازگشت به برجام به شرط تبعیت مجدد ایران از محدودیت‌ها به‌عنوان «نقطه شروعی برای مذاکرات آتی» ایستاده است.

پر واضح است که نتانیاهو طی روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده تلاش بسیاری برای نزدیک شدن به دولت بایدن برای رسیدن به اهداف خود خواهد داشت؛ از طرفی بایدن نیز با توجه به نفوذ لابی‌های صهیونیستی در دولت‌‌های مختلف آمریکا و همچنین ذات صهیونیست‌دوستی رژیم ایالات متحده آمریکا به‌ سوی رژیم صهیونیستی چرخش خواهد داشت و دوست صهیونیست‌ها باقی می‌ماند اما نه به سبک جمهوریخواهان بلکه به سبک و سیاق دموکرات‌ها.

گزارش از مهدی مهدیار

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار