آیا تعداد نیرو‌های آمریکایی مستقر در عراق کاهش یافته است؟

پس از اعلام واشنگتن مبنی بر کاهش تعداد نیرو‌های این کشور در عراق، برخی مقامات دولت عراق به یک روزنامه قطری گفتند که راهی برای دانستن راست یا دروغ بودن این اظهارات آمریکا وجود ندارد.
کد خبر: ۴۳۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵ - 19January 2021

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، برخی مقامات دولت عراق در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید» خبر دادند که عراق راهی برای تشخیص اعلام وزارت دفاع آمریکا مبنی بر کاهش تعداد نیرو‌های مستقر در عراق به دو هزار و ۵۰۰ نیرو را ندارد.

«کریستوفر میلر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد نیرو‌های آمریکا در عراق به دو هزار و ۵۰۰ کاهش یافته است.

مقامات یادشده در گفت‌وگو با العربی الجدید در این خصوص گفتند: «دولت عراق، پارلمان و عملیات مشترک [ارتش عراق] هیچ راهی برای دانستن درستی کاهش یا عدم کاهش [تعداد نیرو‌های آمریکا] ندارد».

این مقامات در ادامه افزودند که پایگاه‌های «عین الاسد» در غرب استان الانبار (غرب عراق) و پایگاه «حریر» در شمال اربیل دو پایگاه اصلی آمریکا در عراق هستند که گنجایش هفت هزار نظامی را دارند؛ اما بغداد تنها به اعلام آمریکا تکیه کرده است علی رغم آنکه این اعلام‌ها، حاوی عکس، فیلم یا ادله واضح در این خصوص نیست.

درباره چگونگی مطمئن شدن از اعلام آمریکا، یکی از مسئولان دفتر نخست‌وزیر عراق به العربی الجدید گفت که آن‌ها «راهکار معینی برای مطمئن شدن ندارند مگر با ورود به پایگاه‌ها و شمارش تعداد سربازان که این موضوع اساسا غیرمنطقی و محال است».

وی ادامه داد: «دولت با این اعلام‌های [آمریکا] همانگونه که اعلام می‌شود، تعامل دارد؛ آن هم به علت وجود یک توافق یا چند تفاهمی که در سفیر اخیر الکاظمی (نخست‌وزیر عراق) به واشنگتن صورت گرفت بویژه در مرحله دوم گفت‌و‌گوی راهبردی میان دو کشور که به تفاهماتی دست یافته شد از جمله کاهش تدریجی نیرو‌های آمریکایی در عراق».

این مسئول عراقی همچنین اشاره کرد که تشکیک نیرو‌های مقاومت عراق درباره اعلام‌های آمریکا «امری طبیعی» است، زیرا «آن‌ها از اقدامات نخست‌وزیر استقبال و تمجید نخواهند کرد».

در عین حال، «عدی عواد» عضو پارلمان عراق و یکی از اعضای ارشد جنبش «عصائب اهل الحق» عراق در گفت‌وگو با این روزنامه قطری گفت: «دولت عراق در برخورد با نیرو‌های آمریکایی که عراق به اشغال خود درآورنده‌اند، کُند عمل می‌کند و از تأیید مردمی برخوردار نیست. درباره شمار نیرو‌های خارج شده تردید وجود دارد بویژه با توجه به اینکه عراق به آنچه از آمریکا صادر می‌شود، اعتماد کرده است نه بر شمارش مستقیم با همانگی‌های مشترک میان دو طرف».

عواد در ادامه تأکید کرد: «نیرو‌های آمریکایی مورد قبول نیستد؛ آسمان عراق را کاملا به اشغال خود درآورده‌اند. آن‌ها با جهت‌گیری‌هایی که دارند از حاکمیت ملی [عراق]پا فراتر می‌گذارند و گهگاه در تصمیمات امنیتی اخلال ایجاد می‌کنند».

با این حال، «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید اظهار داشت: «نیرو‌های بیگانه که در حال حاضر در عراق مستقر هستند، رزمی نیستد در نتیجه، خروج آن‌ها به پوشش رسانه‌ای، تصاویر، فیلم یا چیز‌هایی از این دست نیاز ندارد. این یک خروج عادی برای افسرانی با درجه‌های مختلف است که به عراقی‌ها خدمات ارائه می‌کردند».

وی در ادامه گفت: «یک جدول زمانی وجود دارد که بغداد و واشنگتن درباره خروج نیرو‌های آمریکا و مشاوران ائتلاف بین‌امللی ضد سازمان داعش به آن پایبند هستند. پیشتر، نیرو‌های عراقی تعدادی از اردوگاه‌هایی را که نیرو‌های آمریکا از آن‌ها خارج شدند، تحویل گرفتند و تنها تعداد کمی از نیرو‌های غیررزمی باقی ماندند که آن‌ها نیز مشاورند و در زمینه حملات هوایی و توانمندسازی [نیروها] مشاوره می‌دهند».

تحسین الخفاجی ادامه داد: «نیرو‌های عراقی دیگر خود از پس کنترل سرزمین [شان] بر می‌آیند آن هم پس از بیرون راندن داعش و این موضوع نه به گفته دولت عراق بلکه طبق اعلام پنتاگون است».

«سرمد البیاتی» کارشناس امنیتی عراقی نیز در این خصوص گفت: «دولت عراق به اعلام سفیر و سفارت آمریکا اعتماد کرده است که پیشتر، تأکید کرده بودند تعداد نیروهایشان در عراق تا نیمه سال گذشته به پنج هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است؛ اما پس اعلام چندباره خروج تعداد [نیروها] به دو هزار و ۵۰۰ تن رسید».

وی ادامه داد: «آمریکایی‌ها درباره حضورشان در پایگاه‌های عراقی وضعیت روزانه را گزارش نمی‌دهند و دولت عراق نیز درباره آنچه در پایگاه‌های عراق جریان دارد، اطلاعی ندارد».

با این حال، البیانی اشاره کرد: «البته ارائه نکردن وضعیت روزانه حق مشروع است منتها فرماندهی عملیات مشترک عراق بایستی از آنچه در پایگاه‌های نظامی در جریان است، اطلاع داشته باشد. طبیعتا تعدادی از نیرو‌های آمریکا کاهش یافته و برخی ماشین آلات اخیرا به سمت شمال سوریه حرکت کرده‌اند».

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها