یادداشت/ حامد افروغ

کرنش غرب برابر اقتدار رزمندگان ایرانی در رزمایش «پیامبر اعظم (ص)» و «اقتدار ۹۹»

رزمایش اخیر پیامبر اعظم (ص) و اقتدار ۹۹، در عنفوان دولت جدید آمریکا، پیام روشن و قاطعی برای هژمونی غرب داشت که عقب‌نشینی ناو آمریکایی از منطقه غرب آسیا و سخنان نظامیان آمریکا نشان از کرنش آنان برابر اقتدار و قدرت رزمندگان ایرانی دارد.
کد خبر: ۴۳۸۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴ - 23January 2021

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ حامد افروغ؛ اقتدار نظامی به عنوان پوسته‌ای سخت برای حفاظت کلان از امنیت و آسایش مردم کشور همواره یکی از دغدغه‌های ایران بزرگ بوده و هست و همواره از سوی دشمنان این مرز و بوم، فارغ از اینکه چه حکومت یا دولتی بر سر کار باشد، راه کسب اقتدار و قدرت نظامی با موانع و سختی روبرو شده به طوری‌که برای تقابل با افزایش قدرت نظامی ایران که منتج به افزایش قدرت بازدارندگی آن نیز می‌شود، حتی از فروش لوازم و ادوات تعمیر هواپیما‌های مسافربری نیز خودداری کرده‌اند تا مبادا قطعه‌ای از این مبادلات در حوزه نظامی خرج شود.

این فشار و دشمنی حتی در دوره پهلوی نیز وجود داشت البته با ظاهری متفاوت. در آن دوره هم آمریکایی‌ها با تقویت نفوذ افراد بی‌کفایت، اما سرسپرده‌تر و البته مجبورسازی رژیم پهلوی به خرید ادوات و وسایل نظامی اغلب ناکارآمد برای ایران، سعی بر این داشتند تا ضمن پاسخگویی به حس نیاز نظامیان ایران برای افزایش قدرت، از کارآمدی و اقتدار واقعی آن‌ها نیز خودداری کرده باشند، لذا طبق مستندات تاریخی که از خاطرات و گفته‌های عمال پهلوی به دست رسیده، این اعمال نفوذ ضربات بزرگی به ایران آن روز نیز زده بود، اما از آنجا که پهلوی‌ها وابسته بوده و از آمریکا نیز واهمه داشتند، قدرت ابراز نارضایتی در سیستم آن روز ایران وجود نداشت.

در این گیر و دار، خودرأیی و خودکامگی شاه و دید غرب‌دوستانه وی نیز مزید علت بود تا به عنوان لبه دوم قیچی، رشته اقتدار و عزت ایران را پاره کند. «خودرایی شاه حتی به امنیت کشور هم صدمه می‌زد. در خرید‌های نظامی انتخاب با شاه بود و ارتشبد «حسن طوفانیان» که مسئول خرید ارتش بود کاتالوگ‌ها را می‌برد پیش شاه تا تجهیزات نظامی را انتخاب کند. درواقع سلیقه شاه و اینکه از قابلیت‌های یک نوع تجهیزات خوشش بیاید، مهم بود و اینکه ازنظر کارشناسی آن تجهیزات به کار نیرو‌های مسلح می‌آید یا خیر اصلاً مهم نبود. این خودرایی به خرید‌های اشتباه منجر می‌شد؛ ازجمله خرید تانک‌های چیفتن از انگلستان که به دلیل قیمت بالا و کارایی کم در برابر رقبای آلمانی و آمریکایی این تانک، خرید آن را بدترین خرید تسلیحاتی ایران می‌دانند.

1
ارتشبد «حسن طوفانیان»

سپهبد «عبدالله آذر برزین» جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش پهلوی در مصاحبه‌ای که در کتاب «فرماندهی و نافرمانی» آمده است خرید‌های نظامی شاه را اشتباه می‌داند و می‌گوید: «تشریفات خرید جنگ‌افزار در ارتش ایران به‌کلی با کشور‌های دیگر متفاوت بود... بودجه ارتش ایران بر مبنای سیستمی که کشور‌های دیگر بودجه را تعیین می‌کردند، نبود. نه تقدم‌ها معلوم بود و نه بر مبنای نیازمندی بود... در ایران تشکیلات وزارت جنگ در این کار دخالتی نداشت. جنگ‌افزار‌ها هم بر مبنای نیاز و مأموریت خریداری نمی‌شد. ارتشبد طوفانیان را به‌عنوان مسئول خرید جنگ‌افزار‌ها در ارتش ایران تعیین کرده بودند. بزرگ‌ترین مشکل هم همین بود که موقعی که او می‌خواست جنگ‌افزار‌ها را خریداری یا حتی بررسی کند به‌هیچ‌عنوان با نیرو‌ها صحبتی نمی‌کرد و مسئله را مستقیماً به شاه می‌گفت.»

سپهبد آذر برزین: وزارت جنگ نقشی در خرید تجهیزات نظامی نداشت

یکی از خرید‌های بد و خودسرانه شاه خرید هواپیمای اف-۱۴ بود. درحالی‌که اف-۱۵ با قیمت یک‌چهارم و قابلیت‌های فنی بیشتر و بهتر برای ارتش ایران در دسترس بود، شاه اف-۱۴ را خرید تا گران‌ترین هواپیمای جهان را داشته باشد. هواپیمایی که خریدار دیگری غیر از ایران نداشت. حتی اسرائیل، به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد آمریکا هم ترجیح داده بود اف-۱۵ بخرد.

1
سپهبد «عبدالله آذربرزین»

به گفته «آذر برزین» کارشناسان ارتش اصرار داشتند که اف-۱۵ که توان و تجربه فنی برای استفاده از آن در ایران وجود داشت به تعداد بالا خریداری شود، اما درنهایت با نظر شاه هواپیما‌های اف-۱۴ آمدند و ۳۰۰ مستشار نظامی آمریکایی نیز برای آموزش و نظارت در ایران مستقر شدند. بودجه‌های بسیار بالا هم برای تطبیق سیستم‌های راداری و فنی و... هواپیما‌های اف-۱۴ با تجهیزات نیروی هوایی ایران هزینه شد.» (۱)

این وضع، اما پس از انقلاب اسلامی تغییر کرد و دشمنی و دسیسه‌های علنی و بی‌پایان هژمونی غرب علیه ایران، باعث شد تا نظامیان کشور با اعتماد به نفس و اتکال به حق، دست روی زانوی خود گذاشته و با ذکر یا علی (ع) قامت افراشته و برای صیانت و حفاظت از سرزمین‌شان، خود کمر همت ببندند. نتیجه این ۴۰ سال تلاش بی‌وقفه و مجاهدانه امروز خود را در رزمایش‌های مقتدرانه‌ای، چون «پیامبر اعظم (ص)» و «اقتدار ۹۹» نشان داده به طوری‌که دشمنان کشور انگشت حیرت به دهان گرفته و حتی پدر صنعت موشکی رژیم صهیونیستی در سخنانی به این تلاش و همت ایرانیان واکنش نشان داد و گفت «به‌احترام موشک ایرانی کلاه از سر برمی‌دارم».

کرنش غرب در برابر اقتدار رزمندگان ایرانی در رزمایش «پیامبر اعظم (ص)» و «اقتدار ۹۹»
«یوزی رابین» مدیر اسبق برنامه موشکی رژیم صهیونیستی

در ماه اخیر اما، تحولات داخلی آمریکا و تحویل دولت این کشور از دست جمهوری‌خواهان به دست دموکرات‌ها، بر ضرورت تقویت و حمایت از توان دفاعی و نظامی ایران می‌افزاید، چرا که تجربه ثابت کرده با حضور دموکرات‌ها در قدرت، اوضاع منطقه غرب آسیا و تحولات در کشور‌های این منطقه دست‌خوش تغییرات و اتفاقات ناگوارتر و از نظر عمق فجایع اسف‌بارتر خواهد بود. انفجار روز پنجشنبه عراق نیز در اولین روز کاری دولت بایدن حاکی از آن است که باید منتظر دسیسه‌های خون‌بارتری باشیم که آغازش با به خاک و خون کشیدن مردم بی‌گناه از سوی داعش ـ گروه زامبی گونه ساخته دست دموکرات‌ها ـ بوده است.

از این‌رو رزمایش پانزدهم «پیامبر اعظم (ص)» از سوی سپاه و «اقتدار ۹۹» از سوی ارتش، در آستانه تحویل دولت به بایدن که با بدقدمی‌اش مردم عراق اولین هزینه حضور وی را دادند، پیام روشن و قاطعی است تا فکر گزینه‌های پوسیده روی میز دموکرات‌ها را برای همیشه به محاق برده و آنان را وادار سازد تا با پای خویش از منطقه بیرون بروند، همانطور که ناوشان برای کاهش تنش با ایران از منطقه خلیج فارس خارج شد.

این اقتدار زمانی کامل می‌شود که سیاسیون داخلی نیز با عبرت گرفتن از خیانت‌های غرب به ایران، اقتدار و اعتماد به نفس را از نظامیان آموخته، و با تکیه بر توان و ذکاوت نیرو‌های جوان کشور راه‌های نفوذ و خرابکاری دشمن در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی را سد کنند و اجازه دهند تا کشور در سایه این اتحاد و انسجام سیاسی ـ نظامی، راه تعالی و پیشرفت را با سرعت بیشتری طی کند.

۱. خبرگزاری فارس

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار