دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تمرین مقابله با تهدیدات ترکیبی در رزمایش اقتدار نزاجا/ رکوردگیری تاکتیک‌های نوین رزمی

رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا که به‌منظور ارزیابی تیپ‌های متحرک هجومی و واکنش سریع نزاجا به مدت ۲ روز در سواحل مکران و در راستای مقابله با تهدیدات ترکیبی و رکوردگیری تاکتیک های نوین رزمی نزاجا انجام گرفت با دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۴۳۸۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۵ - 24January 2021

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- مقداد کامکار؛ نیروی زمینی به‌عنوان نیروی محوری ارتش جمهوری اسلامی همواره در طول فرایند زمانی به رصد تهدیدات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای پرداخته و متناسب با نوع تهدیدات و تحرکات دشمن در سطح منطقه هر ساله تاکتیک‌های نوین رزمی و جنگ‌افزار‌های کارآمدتر را طراحی و تولید کرده است. این نیرو در رزمایش‌های متعدد تاکتیک‌های رزمی و تسلیحات تولید شده را تست و مورد آزمایش میدانی قرار می‌دهد.

ارتش جمهوری اسلامی ایران مطابق با دریافت اطلاعات از سطوح مختلف و نوع تهدیدات پیشِ رو طی ۱۰ سال گذشته تاکتیک‌های عملیاتی مقابله‌ای را در سطح جنگ‌های نامتقارن و ناهمگون تعریف و همچنین با ظهور و بروز گروه‌های رادیکالی، چون داعش و جبهه النصره در منطقه، تاکتیک‌های مقابله با جنگ‌های نیابتی را ترسیم کرده است که در سال‌های گذشته شاهد انجام چندین رزمایش، تمرین و طراحی‌های عملیاتی متناسب با شاخص‌های تهدیدات نیابتی در مرز‌های غربی، جنوب غربی و جنوب شرقی کشور بوده‌ایم.

نیروی زمینی ارتش طی چند سال اخیر با دریافت تغییر در مؤلفه‌های تهدید و به وجود آمدن تهدیدات هیبریدی، به‌منظور چابک‌سازی یگان‌های پیاده مکانیزه و مقابله با تهدیدات چند وجهی، تغییراتی را در ساختار سازمانی خود ایجاد و یگان‌های پیاده مکانیزه را به تیپ‌های واکنش سریع و متحرک هجومی تبدیل کرد. این نیرو همچنین مطابق با تغییرات ساختاری تاکتیک‌های نوین بومی را طرحی و عملیاتی کرده و در رزمایش‌های خود به نمایش گذاشته است.

تمرین مقابله با تهدیدات ترکیبی در رزمایش اقتدار نزاجا/ رکوردگیری تاکتیک‌های نوین رزمی

رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا در واقع به‌منظور ارزیابی سرعت و دقت عمل تیپ‌های متحرک هجومی و واکنش سریع نیروی زمینی، هماهنگی و انسجام میان رسته‌ای، اجرای عملیات متحرک هوایی در راستای مقابله با تهدیدات ترکیبی و رکوردگیری تاکتیک‌های نوین رزمی انجام گرفت.

انتقال سریع نیرو‌ها از مناطق سرزمینی به منطقه مأموریت دریایی، خشکی و ساحلی، فرود چتربازان با تجهیزات غواصی در آب‌های دریای عمان، اجرای عملیات هلی‌برن در شب و تک شبانه بالگردهای کبرا از جمله نقاط قوت و منحصربه‌فرد این رزمایش در مقایسه با رزمایش‌های گذشته نیروی زمینی ارتش بود که می‌توان گفت تلفیق این عملیات‌ها با تاکتیک‌های طراحی شده بومی، سطح بالایی از بازدارندگی را در حوزه مقابله با تهدیدات ترکیبی برای ایران اسلامی ایجاد کرد.

به طور خلاصه می‌توان گفت ارتش در این رزمایش نشان داد که در صورت بروز تهدیدات ترکیبی، قادر است ظرف کمتر از سه ساعت، ظرفیت‌های مقابله با تهدیدات بروز یافته را در هر نوع بافت جغرافیایی ایجاد کرده و با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و چندمنظوره خود در عرصه‌های، زمین، هوا و دریا با بهره‌گیری از تاکتیک‌های خلاقانه و پیچیده و ایجاد انسجام بین نیرویی عملیات ضربت متقابل را با سرعت و دقت کافی علیه متجاوزان انجام دهد.

رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا با حضور تیپ ۵۵ هوابرد، تیپ ۶۵ نیرو مخصوص، تیپ ۲۲۳ واکنش سریع با پشتیبانی ترابری و رزمی نیروی هوایی و هوانیروز انجام شد. 

تمرین مقابله با تهدیدات ترکیبی در رزمایش اقتدار نزاجا/ رکوردگیری تاکتیک‌های نوین رزمی

در ادامه، بخش‌هایی از سناریوی این رزمایش اقتدارآمیز که بیانگر توانمندی اجرای عملیات‌های مختلف نیروهای مخصوص ارتش در پوشش جغرافیایی مختلف است، ارائه می‌شود.

در نخستین مرحله از این رزمایش بیش از ۳۰۰ تکاور نزاجا در یک عملیات ضربتی به وسیله پنج هواپیمای سی ۱۳۰ نیرو‌ی هوایی با سرعت از شیراز به سواحل انتقال یافته و عملیات متحرک هوایی و هجوم زمینی را با موفقیت انجام دادند؛ بارریزی تسلیحات و تجهیزات نظامی از جمله موتورسیکلت‌ها، موشک‌انداز‌های ۱۰۷ میلی‌متری و توپ‌های ۲۳ میلی‌متری در منطقه عمومی رزمایش، از دیگر برنامه‌های اجرایی این رزمایش بود.

استفاده از نفربر‌های ارتقایافته توسط نیرو‌های هوابرد، اجرای عملیات تاخت با بهره‌گیری و پشتیبانی از انواع سلاح‌ها، تصرف مناطق ساحلی، بارگیری تجهیزات زرهی و تسلیحات نیمه‌سنگین در کمترین زمان ممکن و اجرای یک عملیات منطبق با صحنه‌های واقعی از جمله نقاط قوت تیپ هوابرد و نیرو‌های واکنش سریع نزاجا در این مرحله از رزمایش محسوب می‌شود.

گروه پهپاد نیروی زمینی ارتش در جریان رزمایش اقتدار ۹۹ با بهره‌گیری از انواع سامانه‌های پهپاد از جمله پهپادهای ارتقایافته مهاجر ضمن اجرای عملیات شناسایی هوایی منطقه رزمایش، رصد و شناسایی شناورهای بیگانه در محدوده آب‌های بین‌المللی منطقه رزمایش را انجام دادند.

یکی از ویژگی‌های این رزمایش کسب مهارت در به‌کارگیری همزمان پهپادها، انواع بالگردها و هواپیماهای ترابری در یک مقطع زمانی کوتاه بوده که با موفقیت انجام شد.

همچنین تیپ ۲۲۳ نیرو‌های مخصوص نیروی زمینی ارتش در رزمایش اقتدار ۹۹ این نیرو عملیات متحرک هوایی را با موفقیت انجام دادند.

تمرین مقابله با تهدیدات ترکیبی در رزمایش اقتدار نزاجا/ رکوردگیری تاکتیک‌های نوین رزمی

بنابراین گزارش، نیرو‌های تیپ ۲۲۳ پس از تغییر ماهیت از تیپ تکاور به نیرو‌های مخصوص واکنش سریع در آخرین مرحله از رزمایش اقتدار ۹۹ نزاجا برای نخستین بار مأموریت خود را متناسب با ساختار جدید انجام دادند.

تیپ ۲۲۳ نیروی مخصوص در جریان این رزمایش، عملیات متحرک هوایی را با پشتیبانی ۱۲ فروند بالگرد ۲۱۴ انجام داده و پس از هلی‌برد نسبت به طرح‌ریزی و اجرای عملیات تاخت و انهدام پایگاه‌های ساحلی اقدام و اهداف مورد نظر را با موفقیت منهدم کردند.

نیرو‌های مخصوص تیپ ۲۲۳ پس از اجرای مأموریت در نوار ساحلی به سرعت توسط بالگرد‌های هوانیروز منطقه هدف را ترک کردند و به نقطه مبدأ مأموریت بازگشتند.

تمرین مقابله با تهدیدات ترکیبی در رزمایش اقتدار نزاجا/ رکوردگیری تاکتیک‌های نوین رزمی

همچنین در بخش دیگر به‌منظور پایش دقیق مناطق مختلف و اهداف تعبیه شده دراین رزمایش برای نخستین بار توسط سامانه پایش الکترواپتیکی سیار «جلال» استفاده شد.

این سامانه در جهاد خودکفایی و مرکز بهینه‌سازی شهید «زرهرن» نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته شده و با قابلیت انتقال تصاویر به دوردست و در تاریکی شب به تمامی مراکز کنترل و فرماندهی، می‌تواند داده‌های راداری و اپتیکی را تلفیق کند.

همچنین در این رزمایش سامانه کنترل و فرماندهی جی آی اس متحرک به‌منظور تسهیل در کنترل و هدایت عملیات و تهیه و تولید انواع داده‌های جغرافیایی و نقشه‌های عملیاتی بهره‌برداری شد.

تمرین مقابله با تهدیدات ترکیبی در رزمایش اقتدار نزاجا/ رکوردگیری تاکتیک‌های نوین رزمی

این سامانه نیازمندی‌های ضروری یک فرمانده را جهت کنترل و هدایت عملیات در یک منطقه دورافتاده، مناطق عملیاتی و مناطق رزمایشی تأمین خواهد کرد.

در مرحله دوم این رزمایش بالگرد‌های هجومی که به تازگی به سیستم پرواز در شب مجهز و مسلح شده‌اند، برای نخستین بار در شب عملیات هلی‌برن و اجرای آتش در نوار ساحلی را با موفقیت انجام دادند.

بالگرد‌های هجومی ۲۱۴ که اخیراً به سیستم پرواز در شب مجهز و مسلح شده‌اند، توانستند عملیات هلی‌برن شبانه و پشتیبانی آتش نزدیک از یگان‌ها را در ساحل با موفقیت انجام و نیرو‌های مخصوص و واکنش سریع ارتش را به سرعت در مناطق مورد نظر گسترش دهند.

تمرین مقابله با تهدیدات ترکیبی در رزمایش اقتدار نزاجا/ رکوردگیری تاکتیک‌های نوین رزمی

امیر سرتیپ دوم «یوسف قربانی» فرمانده هوانیروز ارتش، این عملیات را اقدامی کم‌نظیر در منطقه و فرامنطقه عنوان کرد و ابتکار عمل و آموزش تاکتیک‌های نوین به خلبانان و اقدام هماهنگ با یگان‌های واکنش سریع را امیدوارکننده و موجب ارتقاء آمادگی هوانیروز دانست.

عملیات متحرک هوایی، عملیات نفوذ در سطح و زیرسطح و حرکت به سوی اهداف دریایی دشمن و ثبت رکورد در سرعت عمل و پاسخگویی سریع و قاطع به تهدیدات از اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده در این رزمایش بود که هر یک با موفقیت اجرا و به ثبت رسید.

این رزمایش با حضور و نظارت امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین نظارت فرماندهان و مسئولان ستاد کل نیرو‌های مسلح و ستاد ارتش به مدت دو روز در سواحل مکران برگزار شد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها