همزمانی انفجارهای بغداد با روی کار آمدن «بایدن»/ واشنگتن به دنبال تثبیت حضور در عراق

همزمان شدن انفجارهای تروریستی دوگانه در «بغداد» با روی کار آمدن «بایدن» در آمریکا نمی‌تواند بی‌ارتباط با یکدیگر باشد؛ به ویژه اینکه واشنگتن تلاش دارد حضور نظامی خود در عراق را تثبیت کند.
کد خبر: ۴۳۸۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸ - 23January 2021

همزمانی انفجارهای بغداد با روی کار آمدن «بایدن»/ واشنگتن به دنبال تثبیت حضور در عراقبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، روز پنجشنبه گذشته وقوع انفجار‌های دوگانه، شهر «بغداد» پایتخت عراق را به لرزه درآورد. پس از آن، «حسن التمیمی» وزیر بهداشت عراق با اعلام آمار نهایی انفجار‌های تروریستی بغداد، گفت که شمار کشته شدگان به ۳۲ و زخمی شدگان به ۱۱۰ نفر رسیده است. این در حالی است که گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجار‌های بغداد را برعهده گرفت.

انفجار‌های دوگانه در پایتخت عراق واکنش‌های متعددی را به دنبال داشت. در همین ارتباط، «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق تأکید کرد: «باید با تمامی مسئولان نظامی و امنیتی که در جریان انفجار‌های تروریستی بغداد در انجام وظایف و مسئولیت‌های خود سهل انگاری کردند، برخورد شود».

رئیس ائتلاف دولت قانون همچنین با اشاره به سناریوی دست داشتن طرف‌های خارجی در انفجار‌های تروریستی بغداد، تأکید کرد: دولت باید تحقیقات گسترده‌ای را پیرامون دخالت‌های خارجی در انفجار‌های بغداد انجام دهد تا متوجه شود که آیا این انفجار‌ها توسط طرف‌های خارجی از پیش برنامه ریزی شده بوده است یا نه. در همین حال، حزب الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای کشتار غیرنظامیان عراقی در بغداد را به شدت محکوم کرد.

واقعیت آن است که انفجار‌های دوگانه در شهر بغداد در وهله اول نشانگر ضعف امکانات موجود نزد تروریست‌های تکفیری است. تکفیری‌ها به خوبی می‌دانستند که میزان مواد انفجاری که یک عامل انتحار، حمل می‌کند قدرت تخریبی بالایی ندارد. درست به همین دلیل است که آن‌ها به گزینه انفجار‌های دوگانه روی آوردند تا بدین ترتیب، تعداد قربانیان‌شان چند برابر شود. آن‌ها تصمیم گرفتند عامل انتحاری دوم زمانی اقدام به انفجار خود کند که ازدحام مردم زیاد شده است.

در همین حال، آنچه که قابل ملاحظه است، این است که تروریست‌های تکفیری این بار برخلاف دفعات پیش به روش خودرو‌های بمب گذاری شده متوسل نشدند و چه بسا دلیل این امر، کمبود امکانات و پشتیبانی لجستیک از آن‌ها باشد. طبیعی است که خودرو‌های بمب گذاری شده از قدرت تخریب بیشتری برخوردار هستند، اما با این حال، تهیه و آماده سازی این خودرو‌های انفجاری از نظر فنی و نیز از نظر هزینه مالی بسیار سخت‌تر از کمربند‌های انفجاری است.

بدیهی است که اقدام به انفجار‌های انتحاری توسط اعضای داوطلب سازمان‌های تروریستی نظیر داعش، القاعده و… صورت می‌پذیرد، اما مسأله در خصوص خودرو‌های بمب گذاری شده کاملاً متفاوت است، زیرا تهیه خودرو‌های بمب گذاری شده و انفجاری توسط خودِ سازمان‌ها و مزدوران آن‌ها میسر و قابل انجام است. به هر حال، آنچه که از انفجار‌های دوگانه در بغداد برمی آید، این است که تروریست‌های تکفیری داعش برای اثبات وجود خود در مناطق مختلف عراق اصرار می‌ورزند.

در واقع، تروریسمِ تکفیری داعش به دنبال مخابره کردن این پیام است که «من همچنان در میدان حضور دارم». داعش شهر بغداد، پایتخت عراق را برای انجام عملیات‌های انتحاری در روز پنجشنبه برگزید تا این پیام را مخابره کند که توانایی رسیدن به مناطق حساس را دارد. در این میان، نباید از حمایت‌های دستگاه‌های خارجی ازجمله ایالات متحده آمریکا از تروریست‌های تکفیری داعش غافل شد.

در حال حاضر، انگشت اتهام در خصوص انفجار‌های مهیب بغداد به سمت آمریکا نشانه رفته است. کارشناسان و تحلیلگران مسائل امنیتی در عراق جملگی بر این باورند که واشنگتن در انفجار‌های مذکور نقش آفرینی کرده است. در همین ارتباط، «محمد محیی» سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق بیان کرد که انفجار‌های روز پنجشنبه در بغداد با توطئه چینی محور شرارت آمریکایی، صهیونیستی و سعودی در ارتباط است.

وی افزود: این توطئه چینی‌ها با هدف حمایت از تشکیلات تروریستی داعش و گروه‌های تکفیری برنامه ریزی شده است. محمد محیی تاکید کرد: این انفجار‌ها در چارچوب تلاش برای تحقق اهداف آمریکا در منطقه و باقی نگه داشتن نظامیان این کشور در عراق به بهانه‌های امنیتی صورت گرفته است.

در واقع، آمریکایی‌ها از رهگذر ایجاد نا امنی در عراق به دنبال یافتن توجیهی برای تداوم بقای حضور نظامی خود در خاک عراق هستند. آن‌ها تلاش می‌کنند اوضاع امنیتی عراق را با مشکل مواجه سازند تا بدین ترتیب، از خلأ امنیتی در این کشور به عنوان دستاویزی برای تداوم حضور نظامی خود بهره برداری کنند. احیای تروریست‌های تکفیری داعش در عراق ازجمله دیگر اهداف ایالات متحده آمریکا از بسط ناامنی در این کشور است.

نکته قابل تأمل دیگری که در این زمینه وجود دارد، همزمان شدن انفجار‌های تروریستی در بغداد با روی کار آمدن «جو بایدن» در ایالات متحده آمریکا به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور است. طبیعی است که همزمان شدن این دو اتفاق نمی‌تواند بی ارتباط با یکدیگر باشد؛ به ویژه اینکه گروه تروریستی، تکفیری داعش در زمان حکمرانی حزب دموکرات در آمریکا که بایدن از جمله شخصیت‌های برجسته آن محسوب می‌شود، تأسیس شد؛ لذا واضح است که سیاست دولت جدید ایالات متحده آمریکا نیز همچون دولت پیشین به ریاست ترامپ، تثبیت حضور نظامی آمریکا در عراق است. این درحالی است که پیش از روی کار آمدن بایدن، برخی احزاب و جریان‌های سیاسی عراق حساب ویژه‌ای روی تغییر سیاست خارجی واشنگتن در قبال بغداد باز کرده بودند؛ حال آنکه انفجار‌های دوگانه روز پنجشنبه این پیام را به همگان مخابره کرد که ترامپِ جمهوری خواه و بایدنِ دموکرات، در عرصه سیاستگذاریِ خارجی تفاوتی با یکدیگر ندارد و دو روی یک سکه‌اند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها