کم‌کاری تلویزیون در قبال دهه فجر امسال

تلویزیون با آرشیو غنی‌ای که دارد می تواند حتی گلچینی از برنامه های چهل و دو سال گذشته را در قالب‌های مختلف روی آنتن ببرد.
کد خبر: ۴۳۸۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۶ - 25January 2021

کم‌کاری تلویزیون در قبال دهه فجر امسالبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، بهمن‌ماه که یادآور حماسه و قیام سراسری ملت ایران در برابر نظام شاهنشاهی است از راه رسید. صدای پای دهه ‌ی فجر انقلاب اسلامی آهسته آهسته گوش نوازی می‌کند. صدای الله اکبر، خاطره‌ی راهپیمایی و تظاهرات در دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی، روزهای استقبال از امام خمینی و دوازدهم بهمن پنجاه و هفت که سالگرد ورود امام به ایران است.

از نخستین سالگرد انقلاب اسلامی تلویزیون با به نمایش گذاشتن سریالهای تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی یا پخش سریال‌های کمیک و شاد و مفرح این ایام را گرامی داشته است.

بسیاری از برنامه های شاد تلویزیون در ماه بهمن یا دهه ی فجر انقلاب اسلامی روانه تلویزیون شده‌اند و در اذهان عمومی باعث انبساط خاطر و تزریق شور و شعف و شادی در سطح جامعه شده است. بسیاری از طنزهای به یادماندنی تلویزیون به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی تولید و پخش شدند. از آن جمله می توان به «سیب خنده»، «باغ ستاره»، «بهاران در بهار»، «پرواز 57»، «وقایع درباریه» و... اشاره کرد. همه ساله از همان اولین روزهای بهمن ماه یا پخش سریالهای یاد شده از تلویزیون آغاز می‌شد یا تیزرهای تبلیغاتی‌شان روی آنتن می رفت.

امسال اما دست تلویزیون خالی است. شبکه ی اول تلویزیون این شب‌ها سریال «روزهای ابدی» به کارگردانی «جواد شمقدری» را روی آنتن دارد که البته پخشش از ابتدای دی ماه آغاز شده و لزوما پخش هر سریالی با موضوعات مربوط به انقلاب اسلامی ربطی به دهه ی فجر ندارد. این سریال می توانست در تابستان نیز روانه‌ی آنتن شود.

شبکه ی دوم سیما نیز فصل سوم «بچه محل» و فصل دوم «بیگانه‌ای با من است» را درحال پخش دارد که البته بعید است تا چند روز آینده سریالی به مناسبت دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی آماده برای پخش داشته باشد. شبکه ی سوم سیما نیز از این قاعده مستثنی نیست و سریال «با خانمان» به کارگردانی «برزو نیک نژاد» را روی آنتن دارد البته در این شب‌ها شبکه ی سوم تلویزیون با پخش فیلم‌های سینمایی با محوریت موضوعی انقلاب اسلامی توانسته دین خود را به نوعی به این ایام ادا کند.

شبکه های چهارم و پنجم سیما نیز هنوز برنامه ای که مناسب با ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باشد رونمایی نکرده اند اما شبکه ی خبر تلویزیون گوی سبقت را از دیگر شبکه ها ربود. این کانال تلویزیونی با پخش سریال مستند «به روایت دربار» که دفتر تامین برنامه این شبکه آن را تهیه کنندگی کرده است که البته برای اولین بار حدود شش سال قبل این برنامه‌ی مستند از همین کانال پخش شد.

شاید علت اصلی کمبود برنامه های تازه تولید تلویزیون به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی امسال، شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا و محدودیت‌های شدید اجتماعی جهت مقابله با نفوذ و گسترش این ویروس است ولی انتظار به هرحال بیش از این بضاعت کنونی است. 

به هر جهت تلویزیون با آرشیو غنی‌ای که دارد می تواند حتی گلچینی از برنامه های چهل و دو سال گذشته را در قالب‌های مختلف روی آنتن ببرد و به این بهانه از هنرمندانی که در چهار دهه‌ی گذشته در این ایام یا دست به تولید سریال‌های تاریخی زده‌اند یا به نوعی لحظات شادی را برای مخاطبین به ارمغان آورده اند، قدردانی کند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار