یادداشت/ سمانه حسن‎خانی

مادران و همسران شهدا الگوهای صبر و ایستادگی یک ملت انقلابی

مادران و همسران شهدا بسترساز فعالیت‎های مهمی در کشورمان هستند، در دوران هشت سال دفاع مقدس این مادران فرزندانی تربیت کردند که در مبارزه با استکبار و طاغوت بدون هیچ هراسی از جان و خانواده خود گذشتند و امروز بدون شک آنان الگوی یک ملت انقلابی هستند.
کد خبر: ۴۳۹۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰ - 26January 2021

مادران و همسران شهدا الگوهای صبر و ایستادگی یک ملت انقلابیگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس _ سمانه حسن‎خانی؛ حماسه هشت سال دفاع مقدس بدون شک با ایستادگی مادران و همسران شهدا در برابر عواطف و احساساتشان به بار نشست.

آری در این حماسه جاویدان این مادران و همسران شهدا بودند که دوشادوش رزمندگان دلیر و غیورمرد این مرز و بوم دلیرانه مقاومت کردند و احساس و عاطفه خود را در راه آرمان امام راحل و انقلاب اسلامی قربانی کردند تا جمهوری اسلامی ایران در برابر طاغوتیان و صدام صفت‌ها به ساحل آرامش تبدیل شود و مردم در امنیت کامل روزگار سپری کنند.

مادران و همسران شهدا با پیروی از مکتب عاشورا، با شجاعت، صبر، استقامت و پیروی از ولایت رهبر انقلاب اسلامی همواره مروج و علمدار خط سرخ شهیدان و اهداف و آرمان‌های والای آن‌ها بوده‌اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هم همواره تاکید دارند که مادران و همسران شهدا در هشت سال دفاع مقدس یاد گرفتند زینب‎وارانه صبور باشند و مقاومت کنند.

ایشان در سال ۱۳۸۹ در دیدار گروه کثیری از پرستاران نمونه کشور گفتند: «انقلاب ما انقلاب زینبى است. از اول انقلاب، زنان یکى از برجسته‌ترین نقش‌ها را در این انقلاب ایفاء کردند. هم در خود حادثه‌ى بزرگ انقلاب، هم در حادثه‌ى بسیار بزرگ هشت سال دفاع مقدس، نقش مادران، نقش همسران، از نقش مجاهدان اگر سنگین‌تر و دردناک‌تر و تحمل‌طلب‌تر نبود، یقیناً کمتر نبود.

مادرى که جوان خودش را، عزیز خودش را، دسته‌ى گل خودش را هجده سال، بیست سال – کمتر، بیشتر – پرورش داده، با آن محبت مادرانه او را به ثمر رسانده، حالا او را به طرف میدان جنگ میفرستد، که معلوم نیست حتّى جسد او هم برخواهد گشت یا نه. این کجا، رفتن خود این جوان کجا؟ که خوب، این جوان، با شور و هیجان جوانى، همراه با ایمان و روحیه‌ى انقلابیگرى، حرکت می‌کند و میرود. کار این مادر، از کار آن جوان اگر بزرگتر نباشد، کوچکتر نیست. بعد هم که جسد او را برمیگردانند، افتخار میکند که بچه‌ى من شهید شده. این‌ها چیز کمى است؟ این، حرکت زنانه، حرکت زینب‌گون در انقلاب ما بود.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در سال ۱۳۷۹ در جمع کثیرى از بانوان به مناسبت میلاد حضرت زهرا بر این موضوع تاکید کردند: «در جنگ تحمیلى اگر امثال همین مادر گرامى سه شهید و مادران شهیدان و همسران شهیدان – که من افتخار داشته‌ام با هزار‌ها نفرِ این‌ها از نزدیک نشست و برخاست و گفتگو کنم و خصوصیات آن‌ها را مشاهده کنم – ایمان خود، صبر خود، ایستادگى خود، معرفت خود و روشن‌بینى خود در قبال ضایعات جنگ و فداکاریهاى جوانان و مردان را نشان نمى‌دادند، جنگ پیروز نمى‌شد. اگر مادران و همسران شهدا بى‌صبرى نشان مى‌دادند، شوق جهاد در راه خدا و شهادت در دل مرد‌ها مى‌خشکید؛ این‌گونه نمى‌جوشید؛ این‌گونه به جامعه طراوت نمى‌داد. در میدان جنگ هم زنان نقشهاى درجه اوّل را ایفا کردند.»

مادران و همسران شهدای دفاع مقدس با صبر و استقامت خود همه سختی‌های زندگی را به تنهایی تحمل کردند و رسالت پدر بودن را نیز هم‌پای وظیفه خطیر مادری بر دوش کشیدند و امروز هم با تربیت یادگاران همسرانشان آن‌ها را برای پیشرفت و شکوفایی این سرزمین آماده می‌کنند، تا فرزندانشان هم با الگو گرفتن از پدران شهید خود در توسعه و آبادانی کشور سهیم شوند.

مسلما فرهنگ ایثار، روحیه‌ی شهادت‌طلبی و خیل عظیم مشتاقان دفاع از حریم اهل بیت (ع) در میان مردان این آب و خاک ساری و جاری است، چون مادران و همسران شهدا زینب وار در خاکریز اول جنگ هشت ساله بودند.

دیروز ایران با تهاجم نظامی دشمن مواجه بود، اما امروز دشمن با شبیخون فرهنگی که حربه‌ای برنده‌تر است به میدان آمده و باز هم زنان انقلابی با پشتوانه مادران و همسران شهدا با توکل به خدا و سلاح ایمان، علم، عفت، پاکدامنی، ایثار و شهامت و با الگوپذیری از حضرت فاطمه‌ی زهرا (س) و حضرت زینب (س) و با اطاعت از ولایت فقیه، دشمنان قسم خورده‌ی اسلام و انقلاب را در رسیدن به هدفشان باید ناکام بگذارند و با جدیت و تلاش بر بالندگی و گسترش روز افزون اسلام و انقلاب اسلامی می‎افزایند تا زمینه‌ی ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) فراهم شود.

با توجه به اینکه در تقویم رسمی کشورمان فردا (۱۳ جمادی الثانی) سالروز وفات حضرت ام البنین (س) همسر و مادر چهار شهید، به عنوان روز تکریم مادران و همسران شهدا نام گرفته است باید به مقام مادران و همسران شهدا ارج نهاد و در شناساندن آن به عموم مردم تلاش کرد و بین نقش مادران دوران انقلاب و دفاع مقدس با مادران و همسران شهدای تاریخ اسلام پیوندی ناگسستنی ایجاد کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها