معرفی کتاب؛

اطلس استان سیستان و بلوچستان در هشت سال دفاع مقدس

کتاب «اطلس استان سیستان و بلوچستان در هشت سال دفاع مقدس» درباره نقش آفرینی مردم سیستان و بلوچستان در هشت سال دفاع مقدس و پشتیبانی از جنگ است.
کد خبر: ۴۳۹۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۰ - 07February 2021

«اطلس استان سیستان و بلوچستان در هشت سال دفاع مقدس»به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از زاهدان، کتاب «اطلس استان سیستان و بلوچستان در هشت سال دفاع مقدس» درباره نقش آفرینی مردم سیستان و بلوچستان در هشت سال دفاع مقدس و پشتیبانی از جنگ است تا در آینده مورد بهره‌برداری راویان دفاع مقدس در اعزام به مناطق عملیانی و مراکز آموزشی قرار گیرد. 

این کتاب توسط «علی کیخا» به نگارش درآمده و دارای 6 فصل که در 392 صفحه تدوین شده و با حمایت کنگره ملی شهدای استان سیستان و بلوچستان در سال 1399 به چاپ رسیده است.

در این کتاب می‌خوانیم: 

نیروهای اعزامی از استان سیستان و بلوچستان با وجود اینکه فاقد یگان مستقل در دوران دفاع مقدس بودند، اما همزمان با شروع تهاجم سراسری قوای عراقی با پشتیبانی استکبار جهانی به ایران‌ در جبهه‌های جنگ و عملیات‌های آفندی زیر در یگان‌های مختلف سپاه و بسیج در طول دفاع مقدس برای آزاد‌سازی مناطق اشغالی و تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران تا پایان جنگ حضور داشتند.

عملیات شهید رجایی و باهنر در سال 1360، این عملیات در منطقه جبهه جنوبی، حمیدیه - کرخه کور از ۱۰ شهریور ۱۳۶۰ تا ۱۲ شهریور ۱۳۶۰ انجام شد. پیش از شهادت شهید رجایی و باهنر، عملیات دیگری به نام شهید چمران در منطقه کرخه کور انجام شد که بخشی از سرزمین های این منطقه آزاد گردید. فرماندهان جنگ با طراحی عملیات دیگری با عنوان «شهید رجایی و باهنر» نیروها را آماده کردند. علاوه بر نیروهای ستاد جنگ های نامنظم، نیروهای سپاه، بسیج و ارتش هم در این عملیات حضور داشتند.

شرح عملیات رزمندگان استان سیستان و بلوچستان

عملیات در ساعت 4:40 بامداد ۱۰ شهریور ۱۳۶۰ آغاز شد، در محور سمت راست نیروهای سپاه، در محور میانی و چپ به ترتیب نیروهای ستاد جنگ‌های نامنظم شهید چمران و ارتش وارد عمل شدند. در همان ساعات اولیه، خطوط مقدم دشمن به واسطه رزمندگان اسلام در هم شکسته شد و رزمندگان به سرعت به خطوط بعدی دشمن رسیدند. این عملیات آن قدر غافلگیر کننده بود که تعداد زیادی از نیروهای دشمن در خواب بودند و توسط نیروهای ایرانی به اسارت درآمدند.

این عملیات پس از چند روز نبرد رزمندگان اسلام با دشمن، با موفقیت به پایان رسید. رزمندگان استان سیستان و بلوچستان به فرماندهی «سیداحمد فاطمی» با یک قبضه موشک‌انداز ۱۰۶م‌م، یک قبضه آر‌پی‌جی ۷ و سلاح‌های سبک، در این عملیات شرکت داشتند و با اجرای آتش مؤثر بر روی نیروها، تانک‌ها، خودروها و سنگرهای دشمن، تلفات و خسارات زیادی به آنان وارد کردند و تعدادی از نیروهای دشمن را نیز در همان ساعات اولیه عملیات، اسیر کرده و تحویل مسئولان دادند. همچنین تعدادی از خودروها، سلاح و تجهیزات نیز به غنیمت گرفتند و همراه با سایر نیروها در تثبیت خط، نقش مؤثری داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار