آمریکا و احیای داعش در سوریه؛ از تداوم اشغال «التنف» تا غارت نفت

آمریکا احیای داعش در سوریه را در دستور کار خود قرار داده است تا ضمن ممانعت از تسلط ارتش سوریه بر پایگاه استراتژیک «التنف»، همچنان بتواند به غارت منابع نفتی و گاز این کشور ادامه دهد.
کد خبر: ۴۳۹۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶ - 26January 2021

آمریکا و احیای داعش در سوریه؛ از تداوم اشغال «التنف» تا غارت نفتبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سلسله تحولات و رویداد‌های امنیتی در سوریه طی هفته‌های اخیر نشان از آن دارد که برخی طرف‌های خارجی در صدد احیای تروریست‌های تکفیری داعش در این کشور برآمده اند. در اواخر هفته گذشته بود که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بار دیگر خاک سوریه را مورد تجاوز نظامی قرار دادند. سامانه پدافندی ارتش سوریه تعدادی از موشک‌های شلیک‌شده توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی را رهگیری و منهدم ساخت.

با این حال، حملات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به استان «حماه» سوریه در اواخر هفته گذشته به کشته شدن ۴ تَن از اعضای یک خانواده سوری منجر شد. چند روز بعد یک حادثه امنیتی دیگر در سوریه به وقوع پیوست. بدین ترتیب، روز یکشنبه هفته جاری یک دستگاه اتوبوس مسافربری که در جاده دیرالزور- پالمیرا در حال حرکت بود، مورد حمله عناصر تروریستی قرار گرفت.

در همین ارتباط، یک منبع نظامی سوری در سخنانی تصریح کرد: «حدود ساعت ۱۳:۴۰ ظهر یکشنبه یک دستگاه اتوبوس حامل نظامیان که در جاده دیرالزور- تدمر در منطقه المالحه- الشولا در حال حرکت بود، در معرض تیراندازی یک گروه تروریستی مستقر در منطقه التنف قرار گرفت». به گفته این منبع آگاه، در این حمله تروریستی ۳ نظامی به شهادت رسیدند و ۱۰ تن دیگر زخمی شدند. بدون تردید، حملات رژیم صهیونیستی به سوریه با اقدامات تروریستی اخیر در این کشور نمی‌تواند بی ارتباط باشد.

همانگونه که گفته شد، همزمان شدن حملات تجاوزکارانه صهیونیست‌ها به استان حماه با اقدام تروریستی در دیرالزور به صورت تصادفی اتفاق نیفتاده است؛ لذا پُر واضح است که تلاش‌هایی برای احیای تروریسمِ تکفیری داعش در سوریه کلید خورده است؛ تلاش‌هایی که در اتاق فکر ایالات متحده آمریکا طراحی شده و اکنون به وسیله رژیم صهیونیستی و عناصر تروریستی در حال عملیاتی شدن هستند.

ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی از رهگذر تلاش برای احیای تروریست‌های تکفیری داعش در سوریه اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند که از جمله مهمترین این اهداف، تضعیف قدرت بازدارندگی نیرو‌های مقاومت سوری است. سران واشنگتن و تل آویو به خوبی می‌دانند که در حال حاضر نیرو‌های مقاومت سوری بر بسیاری از مناطق و شهر‌های راهبردی به ویژه در محور شرقی مسلط شده اند و از همین روی، آن‌ها به این نتیجه رسیده اند که بسط سیطره مجدد بر این مناطق راهبردی مستلزم تضعیف قدرت بازدارندگی نیرو‌های مقاومت است.

در این میان، پایگاه استراتژیک و راهبردی «التنف» از اهمیت بسزایی برای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برخوردار است. منطقه التنف در شرق سوریه و در منطقه مثلث مرزی سوریه، اردن و عراق قرار دارد. ایالات متحده آمریکا طی سال‌های گذشته این منطقه را اشغال و در آن پایگاه‌های نظامی و باند فرودگاه برای هواپیما‌های نظامی خود احداث کرده است. نکته قابل تأمل آن است که صهیونیست‌ها در تجاوز نظامی اخیر خود به سوریه، نگاه ویژه‌ای به منطقه مذکور داشته اند.

در حقیقت، شهر‌هایی که طی روز یکشنبه هفته جاری توسط رژیم صهیونیستی بمباران شدند، شهر‌هایی هستند که ارتش سوریه طی هفته‌های اخیر تلاش کرد از طریق آن‌ها پایگاه «التنف» را تحت محاصره خود درآورد؛ پایگاهی که هم‌اکنون تحت اشغال نیرو‌های ایالات متحده آمریکاست. هدف صهیونیست‌ها این بود که با این اقدام خود مانع از تکمیل فرایند محاصره منطقه التنف توسط نیرو‌های مقاومت سوری شوند.

در حقیقت، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به خوبی می‌دانستند که ارتش سوریه روز به روز حلقه محاصره بر منطقه استراتژیک و راهبردی التنف را تنگ‌تر می‌سازد. به دلیل اهمیت جغرافیایی این پایگاه بود که رژیم صهیونیستی دیرالزور و البوکمال را برای تجاوز نظامی انتخاب کرد. در همین حال، یکی دیگر از اهداف واشنگتن و تل آویو برای احیای داعش در سوریه، تسلط بر منطقه مرزی و استراتژیک البوکمال است.

اهمیت راهبردی منطقه مذکور در موقعیت جغرافیایی آن نهفته است، چراکه البوکمال در مرز‌های مشترک میان سوریه و عراق واقع شده است. سران ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش دارند تا از رهگذر مسلط ساختن تکفیری‌ها بر البوکمال، با یک تیر ۲ نشان را هدف قرار دهند. آن‌ها از این طریق هم می‌توانند عناصر بیشتری از تکفیری‌ها را وارد خاک سوریه کنند و هم قادر خواهند بود تا تکفیری‌ها را از طریق گذرگاه البوکمال وارد غرب عراق سازند.

درست به همین دلیل است که تسلط کامل تروریست‌های تکفیری بر منطقه مرزی البوکمال از اهمیت بسزایی برای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برخوردار است. افزون بر تمامی آنچه که گفته شد، هدف دیگری نیز وجود دارد که موجب شده است تا تلاش‌های واشنگتن و تل آویو برای احیای تروریسمِ تکفیری داعش در سوریه بیش از هر زمان دیگری تشدید شود. این مسأله به بلندی‌های جولان اشغالی مرتبط است.

مسئولان آمریکا و رژیم صهیونیستی به خوبی می‌دانند که پایان تروریسم در سوریه به مثابه آغاز تلاش‌های دولت دمشق برای بازپس‌گیری اراضی اشغالی این کشور خواهد بود. از همین روی، واشنگتن و تل آویو دریافته اند که هر چقدر حضور تروریسم در سوریه طولانی‌تر باشد، امنیت آن‌ها در جولان اشغالی بیشتر خواهد شد. درست به همین دلیل است که سلسله تلاش‌های خارجی برای احیای داعش در سوریه مدتی است که کلید خورده است.

علاوه بر این، هدف دیگری که آمریکایی‌ها از رهگذر تلاش برای احیای داعش در سوریه دنبال می‌کنند، تسلط بر منابع نفتی و گازی در این کشور است. از تحرکات جدید ایالات متحده آمریکا در سوریه اینگونه پیداست که آمریکایی‌ها به دنبال تقویت حضور غیرقانونی خود در مناطق نفت‌خیز سوریه از جمله دیرالزور هستند.

پیشتر نیز حدود یک سال پیش آمریکایی‌ها دو پایگاه جدید در شرق سوریه و در نزدیکی دیرالزور تأسیس کردند و هدف از این اقدام را تأمین امنیت میادین نفتی واقع در محور شرقی عنوان کردند!

بر این اساس، ناگفته پیداست که ایالات متحده آمریکا با هدف مسلط شدن بر میادین نفتی در سوریه به ویژه در محور شرقی تلاش‌های خود برای احیای داعش را آغاز کرده است. در همین ارتباط، روزانه اخبار زیادی مبنی بر قاچاق حجم عظیمی از منابع نفتی سوریه توسط ایالات متحده آمریکا شنیده می‌شود. مجموع آنچه که گفته شد، نشان می‌دهد که واشنگتن در دوره ریاست‌جمهوری «جو بایدن» نگاه ویژه‌ای به احیای تروریست‌های داعش در سوریه دارد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار