دهمین سالگرد انقلاب مصر/ سرکوب، استبداد و فقر همچنان ادامه دارد

روزنامه القدس العربی به بررسی دهمین سالگرد انقلاب مصر پرداخت و تأکید کرد، نظام حاکم بر این کشور جز فقر، استبداد و سرکوب، چیزی برای ملت مصر نداشته است.
کد خبر: ۴۳۹۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲ - 26January 2021

دهمین سالگرد انقلاب مصر؛ سرکوب، استبداد و فقر همچنان ادامه داردبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، تدابیر مخصوص کرونا باعث عدم برگزاری مراسم سالگرد انقلاب ۲۵ ژانویه مصر نشد، بلکه «رژیم مصر، پیش از این حادثه، اقدامات سرکوبگرانه‌ای را اعمال کرد که عملا مانع از هر گونه اقدام مردمی ملموس و برجسته شد».

روزنامه القدس العربی به دهمین سالگرد انقلاب سال ۲۰۱۱ مصر پرداخت و نوشت، افزون بر این مسئله، قوانین بازدارنده مربوط به جرم‌انگاری تظاهرات و کاهش فعالیت جامعه مدنی مصر نیز چشمگیر است. کما اینکه پارلمان مصر، وضعیت فوق العاده را سه ماه دیگر تمدید کرد.

به گزارش این روزنامه، گذشته از ویژگی‌های مربوط به موقعیت سیاسی، انسانی، تاریخی و نمادین مصر، باید گفت که انقلاب این کشور یک ویژگی منحصر به فرد داشت و آن، برگزاری نخستین انتخابات ریاست جمهوری آزاد در این کشور بود که نهاد‌های نظامی این کشور با کودتای «عبدالفتاح السیسی» آن را در نطفه خفه کردند.

بنا بر این گزارش، طبیعی بود که مسیر استبداد از اعمال خشونت حداکثری آغاز شود؛ به نحوی که دولت مصر، کشتار‌های «رابعه» و «النهضه» را به عنوان درسی برای ادب کردن مردم این کشور انجام داد و پس از آن، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزار گردید و «قوانین بازدارنده تصویب و سیاست فقیر کردن ملت و گرسنه نگه داشتن جامعه در پیش گرفته شد».

القدس العربی ادامه داد، در فصل‌های بعدی استبداد، نوبت به کنترل جامعه و نهاد‌های مصر توسط سرویس‌های امنیتی رسید و پس از آن، نهاد‌های نظامی بیش از پیش توانستند مناصب حساس را در دست بگیرند؛ لذا طبیعی بود که نظام مصر با یک «همه‌پرسی جعلی، تغییراتی در قانون اساسی اعمال کند... که بقای السیسی در حکومت تا سال ۲۰۳۰ را تضمین کند».

به گزارش این روزنامه، شاخص‌های اقتصادی که مصر منتشر می‌کند، «نشانگر آمار‌های وحشتناک در تنزل سطح معیشت، افزایش تورم، بی ارزش شدن پول ملی و افزایش میانگین گرانی است... کما اینکه مشخص شد تلاش السیسی برای کمک گرفتن از نهادی نظامی به منظور مقابله با بحران‌های اقتصادی، شکست مفتضحانه‌ای خورده و نتیجه معکوس داده است».

بنا بر این گزارش، در زمینه آزادی و حقوق بشر هم تعداد افراد بازداشتی و صدور حکم‌های اعدام بسیار افزایش یافته است. در سطح ملی نیز السیسی، مصر را وارد جبهه‌گیری‌های بین‌المللی کرده است.

القدس العربی در این باره هم نوشت، السیسی جزایر «تیران» و «صنافیر» را به عربستان سعودی داد، در لیبی، از محور سعودی و ژنرال خلیفه حفتر حمایت کرد، در سال ۲۰۱۷، به صف کشور‌های عربی تحریم کننده قطر پیوست و وارد ائتلاف اسرئیلی-اروپایی علی ترکیه در دریای مدیترانه شد.

به گزارش این روزنامه، مصر در دهمین سالگرد خود به جز استبداد و خونریزی، شاهد چیزی نیست و دیگر امیدی هم به آن وجود ندارد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها