ارتش آمریکا در پی استفاده از مکان‌های نظامی مهم دیگر در عربستان

یک خبرگزاری غربی به نقل از ارتش آمریکا مدعی شد که سنتکام در پی استفاده از نقاطی در خاک عربستان به عنوان مکان‌های بالقوه در صورت هرگونه درگیری محتمل در خلیج فارس است.
کد خبر: ۴۳۹۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹ - 26January 2021

ارتش آمریکا در پی استفاده از مکان‌های نظامی مهم دیگر در عربستانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، ارتش آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که در حال بررسی احتمال استفاده از یک بندر در دریای سرخ در عربستان و دو فرودگاه نظامی دیگر در این کشور در بحبوحه تنش‌ها با ایران است.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» ارتش آمریکا ضمن توصیف این اقدام به عنوان برنامه احتمالی، گفت در حال حاضر بارگیری و حمل بار را از بندر «ینبع» در عربستان که یک پایانه حیاتی خطوط لوله نفت است، آزمایش کرده است. استفاده از ینبع و همچنین پایگاه‌های هوایی در «تبوک» و «طائف» در امتداد دریای سرخ، گزینه‌های بیشتری را در اختیار ارتش آمریکا در امتداد این آبراه حیاتی قرار می‌دهد.

«بیل اوربان» سخنگوی سنتکام در این باره گفت که بررسی استفاده از این  مکان‌ها از یک سال قبل  و به دنبال حمله پهپادی و موشکی در سپتامبر ۲۰۱۹  به صنایع نفتی عربستان شدت گرفت. این فعل و انفعال در حالی صورت خواهد گرفت که ژنرال «فرانک مک‌کنزی» فرمانده سنتکام روز دوشنبه از بندر ینبع بازدید کرد. تاکنون مقامات عربستانی در  زمینه تحرکات تازه آمریکا واکنشی از خود نشان نداده‌اند.   

در حال حاضر فرماندهی مرکزی ایالات متحده یک دفتر مرکزی در قطر دارد. ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده از بحرین فعالیت می‌کند. کویت میزبان مقر دیگری از نیروی زمینی ارتش ایالات متحده است در حالی که امارات متحده عربی نیزمیزبان خلبانان و ملوانان آمریکایی است.

این خبرگزاری نوشت، به نظر می‌رسد افزودن این مکان‌ها در خاک عربستان برای استقرار قوای آمریکا بخشی از آنچه که ژنرال مک‌کنزی قبلاً به عنوان «شبکه پایدار غربی» در کنگره آمریکا توصیف کرده بود، است.  

ژنرال مک کنزی روز دوشنبه در ینبع گفت که خلیج فارس تحت هر سناریویی هنگام درگیری  با ایران، آب‌های مورد مناقشه خواهد بود، بنابر این شما به مکان‌هایی نگاه می‌کنید که بتوانید نیرو‌های خود را از یک منطقه به منطقه مورد درگیری منتقل کنید.

فرمانده نظامیان تروریست آمریکایی در غرب آسیا  روز یکشنبه با ادعای اینکه دولت جدید این کشور فرصتی برای بهبود روابط با ایران است، گفت که تهدید‌های ایران در منطقه هنوز ادامه دارد.

آسوشیتدپرس در خاتمه این گزارش نوشت که نماینده ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به سئوال این رسانه در زمینه تحرک نظامی جدید آمریکا و سئوالات دیگر در این زمینه پاسخی نداده است.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار