هنر انقلابی ـ 1/

جهاد «فرهنگی مومنانه» رمز توفیق علیه معاندین نظام است

ترویج بدبینی، تضعیف اعتماد به نفس و تاریک نشان دادن آینده انقلاب، راهی است که دشمنان نظام با همه توان در حال طی کردن آن هستند، در مقابل این جریان، قطعا جریان انقلابی قرار دارد که رسالتش بی‌اثر کردن تلاش‌های معاندین است و رمز توفق در این مسیر نیز یک جهاد فرهنگی مومنانه و خستگی‌ناپذیر است.
کد خبر: ۴۳۹۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۵ - 30January 2021

جهاد «فرهنگی مومنانه» رمز توفیق علیه معاندین نظام استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ انقلاب اسلامی به معنای واقعی کلمه یک رستاخیز عظیم و بنیادی در همه ارکان ایران بود. ایرانی که شاید نام اسلامی بودن را یدک می‌کشید اما انقلابی نبود. اسلام صرفنظر از انقلابی بودن اسلام اموی است و نه اسلام علوی، حضرت امام خمینی (ره) نقاب خنثای اسلامی بودن را درهم شکست و با طرح مسئله ولایت فقیه و تشکیل حکومت بر اساس اصول اسلام، جمهوری اسلامی ایران را پدید آورد که انقلابی بودن جزء ذات و خصیصه آن بود.

در این میان فرهنگ و هنر کشور نیز دارای ماهیتی انقلابی شد. هر اثر هنری که در ایران اسلامی تولید می‌شود اگر انقلابی نباشد، اثری خنثا و بدون روحی است که جز صرف هزینه کاستن توان و استعداد نیروی انسانی ثمر دیگری ندارد. در مجموعه یادداشت «هنر انقلابی» که مناسبت ایام الله فجر منتشر می‌شود سعی شده تا زوایای این مقوله را مورد کنکاش قرار بگیرد تا بدانیم حدود و ابعاد این هنر چیست. در تحلیل «هنر انقلابی» بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مد نظر قرار گرفته تا از این طریق درک هنر انقلابی میسر شود.

در ادامه قسمت اول یادداشت «هنر انقلابی» را می‌خوانید:

جهاد فرهنگی

فیلم مستند یکی از ظرفیت‌های مهم در مسیر حفظ ارزش‌های جمهوری اسلامی است. طی سال‌های اخیر نیز مستندهای خوبی تولید شده است و فیلم‌سازان مستعدی وارد این عرصه شده است. لازمه تدوام این حضور این است که مستندسازان نباید درگیر شهرت و مسائل آن شود و روحیه انقلابی‌گری را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. در هنر انقلابی دروغ، فریب، فساد، اغوا نباید وجود داشته باشد و هر آن‌چه که سبب کشف حقیقت انقلاب و انتقال می‌شود باید به کار گرفته شود.

در شرایط کنونی باید مراقب توپخانه فرهنگی دشمن باشیم، دشمن همواره علیه هویت و موجودیت نظام در حال فعالیت است و سعی دارد تا با دروغ و فریب‌کاری به نظام مقدس جموهوری اسلامی افترا ببندد و نسبت دروغ بدهد. معاندین در آثار فرهنگی و هنری خود سعی دارند چهره مردم انقلابی را مورد هدف قرار دهند. همچنین موفقیت‌های جوانان مومن انقلابی را در عرصه‌های مختلف تخریب کنند.

اصولا بزرگ‌نمایی و تعمیم ضعف‌های احتمالی انقلاب یکی از بازی‌های رسانه‌ای دشمنان است. وقتی در این هدف شوم خود موفق نشوند نوجوانان را آماج تیر و ترکش  خود می‌کنند. ترویج بدبینی و تضعیف اعتماد به نفس تاریک نشان دادن آینده انقلاب راهی است که دشمنان نظام با همه توان در حال طی کردن آن هستند و در مقابل این جریان، قطعا جریان انقلابی قرار دارد که رسالتش بی‌اثر کردن تلاش‌های معاندین است.

رمز توفق در این مسیر نیز یک جهاد فرهنگی مومنانه و خستگی‌ناپذیر است. یکی از سنگرهای جهاد فرهنگی توجه به حفظ خاطرات دفاع مقدس است. نباید اجازه داد این خاطرات مورد غفلت واقع شود. بر اساس این خاطرات می‌شود ده‌ها کتاب و فیلم و سریال و انیمیشن تولید کرد.

ماندگار کردن ارزش‌های دفاع مقدس در واقع تقویت پایه‌های انقلاب است که حفظ و پاسداشت هویت ملی نیز از نتایج آن خواهد بود. خاطرات سال‌های دفاع مقدس که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «ثروت ملی است» باید ثبت و ضبط شود. متاسفانه برخی از رزمندگان به هر علتی از بازگویی این خاطرات سرباز می‌زنند که باید گفت خاطرات دفاع مقدس بیش از آنکه بعدی فردی داشته باشد دارای ارزش ملی است و متعلق به شخص رزمنده نیست.

بازگویی خاطرات دفاع مقدس درواقع جهاد دوباره روای است اما اینبار در جبهه فرهنگی. در مقابل اصحاب فرهنگ و هنر وظیفه دارند تا این خاطرات را در ظرف هنر بریزند و به مخاطب ارائه دهند. بدون آنکه بخواهند در دام اغراق و بزرگ‌نمایی و شعارزدگی بیفتند.

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار