دبیر جشنواره تئاتر فجر مطرح کرد؛

۱۲ نمایش در بخش «سرباز انقلاب»/ توجه جامعه تئاتر به حمایت از قهرمانان ملی مذهبی معاصر ضروری است

حسین مسافر آستانه از حضور ۱۲ نمایش در بخش «سرباز انقلاب» ویژه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی خبر داد و گفت: توجه جامعه تئاتر به حمایت از قهرمانان ملی مذهبی معاصر ضروری است.
کد خبر: ۴۳۹۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵ - 27January 2021

۱۲ نمایش در بخش «سرباز انقلاب»/ توجه جامعه تئاتر به حمایت از قهرمانان ملی مذهبی معاصر ضروری استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست رسانه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر صبح امروز با حضور «حسین مسافر آستانه» دبیر جشنواره در تالار رودکی برگزار شد.

در ابتدا، مسافر آستانه با تاکید بر اینکه اهمیت، ضرورت و نقش هنر تئاتر در جریان‌های مختلف بشری تاثیرگذار بوده است، اظهار داشت: تئاتر در کنار موسیقی همیشه برای آرامش بخشیدن به جریان‌های اجتماعی نقش آفرین بوده است. خاستگاه تئاتر از دل آیین و مناسک است درحالی که ماهیت مناسک آرامش ‌آفرینی بوده لذا هدف تئاتر آرامش بخشیدن اجتماعی است.

وی به دل‌مردگی، یاس و افسردگی و آمار بالای خودکشی زندگی بشر در جریان جنگ جهانی دوم اشاره کرد و گفت: بعد از جنگ جهانی دوم هنرمندان و متفکرین و اندیشمندان تئاتر برای روحیه و امید بخشیدن به جامعه وارد میدان شدند. ما امروز بخاطر شیوع ویروس کرونا در شرایطی سخت و طاقت فرسایی روبرو هستیم که جهان با آن روبرو است و در این دوران تئاتر کشورمان نتوانسته اجرای عمومی داشته باشد و به هدف خود که التیام دادن به جامعه است بپردازد. البته هنرمندان تئاتر در این ایام بی‌کار نبوده‌اند و دست از کار برنداشته است و همواره فعالیت کرده‌اند تا نقش خودشان را در برابر مردم انجام دهند.

مسافر آستانه با تاکید براینکه وضعیت امروز جامعه و مجاهدت هنرمندان تیاتر همانند دوران جنگ و دفاع مقدس است، افزود: گروه‌ها تئاتر در این ایام با تلاش خودشان یک مجاهد فرهنگی انجام دادند. این جشنواره از مهمترین فرصت‌هایی است که گروه‌های تئاتر حاصل تلاششان را عرضه کنند.

وی درخصوص جزئیات این دوره جشنواره تئاتر فجر گفت: امسال تئاتر فجر در ۱۱ بخش تشکیل شده است که شش بخش اجرایی دارد و در این شش بخش میزبان ۱۰۷ نمایش هستیم؛ ۴۹ نمایش این بخش از تهران و ۵۸ نمایش از سایر نقاط کشور در جشنواره حاضر خواهند بود.

دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر افزود: آثار صحنه‌ای در دو بخش مسابقه و غیر مسابقه قرار خواهند داشت؛ همچنین تئاتر خیابانی در دو بخش موضوعات آزاد با ۳۹ نمایش و ۱۲ نمایش ویژه سرباز انقلاب سردار حاج قاسم سلیمانی برگزار خواهد شد.

مسافر آستانه عنوان کرد: ۱۰ نمایش در بخش دیگر گونه‌ها خواهیم داشت؛ همچنین ۱۰ تئاتر رادیویی، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، مسابقه پوستر تئاتر و چهل سال تئاتر مقاومت از دیگر بخش‌های این جشنواره خواهد بود.

وی به وضعیت سنی کارگردانان حاضر در جشنواره پرداخت و تصریح کرد: میانگین سن کارگردانان ۳۷ سال است که جوان‌ترین کارگردان ۲۰ و پیشکسوت‌ترین کارگردان ۷۰ ساله است و اصفهان، ایلام و کردستان بیشترین نمایش‌ها را در جشنواره دارند.

دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر ضمن اعلام عدم وجود حامی مالی در این دورن جشنواره، دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، شرکت مترو، شرکت اتوبوس‌رانی، بنیاد شهید و بخش سرباز انقلاب جشنواره و وزارت بهداشت را از حامیان معنوی جشنواره دانست و تاکید کرد: بخش «سرباز انقلاب» جشنواره اتفاقی مهمی است که امیدواریم جشنواره امسال جرقه توجه جامعه تئاتر کشور به این موضوع جدی و ضروری که حمایت از قهرمانان ملی مذهبی معاصر است را رقم زده باشد.

مسافر آستانه گفت: در انتخاب آثار و داوری تلاش کردیم توجه به هنرمندان به استان‌ها را مورد توجه قرار دهیم. در این دوره جشنواره دیده شدن هنرمندان شهرستان‌ها با نگاه سخت‌گیرانه اعمال شد چراکه انسان‌های با دانش و تجربه‌ای در شهرستان‌ها حضور داشتند.

وی به بخش تجلیل این جشنواره اشاره کرد و گفت: «اختر تاجیک» از عکاسان پیشکسوت تئاتر و «همایون علی‌آبادی» از اصحاب نقد، «بهرام ابراهیمی» از بازیگران تئاتر و تلویزیون و سینما و «جمشید داور پناه» از خراسان شمالی در اختتامیه مورد تقدیر و بزرگداشت قرار خواهند گرفت.

دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: با همکاری وزارت بهداشت از تمام گروه‌های نمایشی حاضر در جشنواره تست کرونا رایگان گرفته خواهد شد.در بخش پایانی این نشست و با حضور همسر شهید مدافع سلامت «غلامرضا فخری» و حسین مسافر آستانه از پوستر سی و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر رونمایی شد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار