نویسنده کتاب «به اضافه مردم» در نشست هیأت پژوهی عنوان کرد؛

لزوم جلوگیری از تمرکز هیأت‌ها در نقاط خاص/ هزینه‌های هیأت باید با مشارکت‌های مردمی تأمین شود

روح‌الله رشیدی با تاکید بر اینکه هیأت مذهبی اثر اجتماعی در تطهیر محلات دارد، گفت: اینکه هیأت‌ها را در نقاط مشخصی از شهر متمرکز می‌کنیم موجب می‌شود محلات از نعمت هیأت محروم شوند درحالی‌که هیأت باید به دل محلات نفوذ کند و در میان اهالی همه محلات شهر جایگاه مشخصی داشته باشد.
کد خبر: ۴۳۹۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸ - 27January 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، هجدهمین نشست از سلسله نشست‌های هیأت‌پژوهی با موضوع راهکار‌های مشارکت فعالانه مردم در هیأت به همت جامعه ایمانی مشعر در حسینیه نورالحسین (ع) تبریز برگزار شد.

در این نشست روح‌الله رشیدی نویسنده کتاب «به اضافه مردم» طی سخنانی در مورد انگیزه خود برای نوشتن این کتاب اظهار کرد: ما با یک پرسش تکراری «چه باید کرد؟» در دوره‌های اخیر روبرو هستیم و در یک دهه اخیر نیز این پرسش تشدید شده است و هیچ پاسخی نمی‌شود به این پرسش داد مگر این‌که به تاریخ انقلاب اسلامی رجوع کنیم.

وی با بیان این‌که در کشور‌های مختلف دنیا بسیاری از امور را به واسطه تمرین تجربه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند، اضافه کرد: اگر به تجربه‌های انقلاب اسلامی با نگاه فراگیر و انبوه روبرو شویم متوجه تاثیرات آن در حوزه‌های مختلف از جمله تربیت نیرو و تولید محصول خواهیم شد.

این پژوهش‌گر و نویسنده اجتماعی خاطرنشان کرد: انقلاب منهای مردم هیچ معنایی ندارد و زمانی ما از موجودیت انقلاب صحبت می‌کنیم در حقیقت از مردم صحبت می‌کنیم و جایگاه مردم نیز در بیانات امام خمینی (ره) به‌خوبی مشخص است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی، مردمی‌ترین جنبش سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ بوده است و انقلاب اسلامی یعنی انقلابی مردمی چراکه بدون حضور مردم گروه‌های سیاسی نمی‌توانستند در انقلاب به هدفی برسند.

رشیدی از نظام‌‎مند و سازمان‌یافته بودن فرآیند مبارزه پیش از انقلاب یاد کرد و گفت: ارتباطات مطلوبی میان حوزه، دانشگاه و اقشار مختلف شکل گرفته و ساز و کار مشخصی برای کار فراهم شده بود که با مدل‌سازی از این ساز و کار‌ها می‌توان الگو و مدل مطلوبی برای کار مردمی ارائه کرد.

وی خاطرنشان کرد: مردم بعد از انقلاب نیز کار‌های خود را در قالب سازمان‌ها و نهاد‌های مردمی به شیوه مطلوب دنبال کردند به عنوان نمونه خرداد ۵۸ یکی از مهم‌ترین نهاد‌های مردمی به عنوان جهاد سازندگی شکل می‌گیرد و کار‌های قابل توجهی را دنبال می‌کند.

رسیدن به نتایج انقلاب نیازمند تقویت همراهی مردم است
رشیدی با تاکید بر اینکه همراهی مردم موجب موفقیت در امور و همراهی نکردن مردم موجب افزایش هزینه‌ها و خسارت‌ها می‌شود، عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم همانند انقلاب به نتیجه برسانیم باید به دنبال تقویت و گسترش همراهی مردم باشیم.

وی با اشاره به این‌که با دمیده شدن روح اسلام ناب در عزاداری‌ها، ترس به جان دشمن افتاد، عنوان کرد: عزاداری نهاد سیاسی و اجتماعی است و بازار تبریز هم با هیأت‌های مذهبی که برپا می‌کرد معرفی و نسبت به این بازار حسیاسیت ایجاد شد.

فارغ التحصیل رشته جامعه شناسی دانشگاه تبریز با بیان این‌که مفهوم عاشورا حرکت و پویایی را در میان افراد ترویج می‌کند، مطرح کرد: اینکه هیأت سکولار نباشد یعنی هیأت برابر آن‌چه در جامعه رخ می‌دهد بی‌تفاوت نباشد و مسئولیت اجتماعی داشته باشد و این آموزه را ما از امام حسین (ع) فرا گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون پژوهش‌های گسترده و مطلوب در حوزه هیأت انجام نشده است، اظهار کرد: هیأتی کار کردن در حقیقت حرکت بر اساس یک نظم ناملموس است که تاکنون پژوهش و کار علمی نسبت به این نظم صورت نگرفته است درحالی‌که می‌توانیم با مطالعه و الگوبرداری از هیأت، نظم را در مجموعه‌های مختلف جامعه مستقر کنیم.

تطهیر محلات از آثار اجتماعی هیأت مذهبی است
رشیدی با تاکید بر اینکه هیأت مذهبی اثر اجتماعی در تطهیر محلات دارد، تصریح کرد: اینکه هیأت‌ها را در نقاط مشخصی از شهر متمرکز می‌کنیم موجب می‌شود محلات از نعمت هیأت محروم شوند درحالی‌که هیأت باید به دل محلات نفوذ کند و در میان اهالی همه محلات شهر جایگاه مشخصی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید مراقب باشیم که با هزینه‌های سنگین هیأت‌های از سبک‌های مدیریت سنتی و مردمی دور نکنیم، این‌که مردم برای تامین هزینه‌های هیأت به میدان وارد شوند موجب تقویت آن هیأت می‌شود.

رشیدی با تاکید بر اینکه هزینه‌های سنگین بدون پشتوانه مردمی می‌تواند برای هیأت حاشیه‌ساز نیز باشد، اظهار کرد: در عرصه مدیریت هیأت باید به حساسیت‌های بسیاری توجه کنیم تا بتوانیم این امانتی که به دست ما سپرده شده را به خوبی به نسل آینده واگذار کنیم.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار