یادداشت- بخش دوم/ شهاب شعبانی‌نیا

فرماندهان مقتدر میدان جنگ؛ مدیران توانمند عرصه خدمت

توانمندی در سازماندهی نیروها و تجهیزات در میدان جنگ، نقش‌آفرینی مؤثر در تأمین امنیت کشور، مقابله قدرتمندانه با تهدیدات و برخورداری از توان مدیریتی مطلوب در عرصه خدمت‌رسانی به مردم، از جمله خصوصیات فرماندهان ارشد نیروهای مسلح و از شاخصه‌های مدیریت جهادی و انقلابی است.
کد خبر: ۴۳۹۸۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۲ - 31January 2021

نیروهای مسلحگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر مبنی بر «ممنوعیت ثبت نام نظامیان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری» با مخالفت نمایندگان مواجه و این تصمیم مجلس با انتقاد برخی جریانات سیاسی مواجه شد. در یادداشت پیشین به اختصار مطالبی را در این زمینه مطرح کردیم.

اما مقایسه‌ای میان عملکرد نیرو‌های مسلح و جریانات سیاسی یادشده در مواجهه با بحران‌ها طی این چند سال اخیر می‌تواند به مخاطبان در پی بردن به چراییِ مخالفت این طیف با موضوع حضور چهره‌های نظامی در انتخابات ریاست جمهوری کمک کند.

۱- نوروز سال گذشته که سیل بخش‌های وسیعی از استان‌های گلستان، خوزستان و لرستان را فراگرفت و مشکلات متعددی را موجب شد، نیرو‌های مسلح به دستور فرمانده معظم کل قوا (۱) وارد عمل شدند و ضمن مهار سیلاب‌ها، نسبت به توزیع اقلام مورد نیاز میان سیل‌زدگان، برقراری امنیت در مناطق سیل‌زده و پاکسازی و آماده‌سازی این مناطق جهت بازگشت مردم آسیب‌دیده از سیل به منزل خود اقدام کردند.

این در حالی بود که بلندپایه‌ترین مسئول استانی در یکی از مناطق سیل‌زده، تعطیلات نوروزی خود را در خارج از کشور می‌گذراند و یکی از مسئولان ارشد اجرایی کشور نیز که از طیف مذکور هستند، ایام نوروز را در جزیره قشم سپری می‌کرد. در سوی دیگر، اما شهید قاسم سلیمانی و حتی تعدادی از نیرو‌های حشد الشعبی عراق پای کار آمده بودند تا بتوانند با حضور خود هر مقدار که شده از آلام سیل‌زدگان بکاهند.

در ماجرای سیل سال گذشته، آنچه که بیش از سخنان و «باید» گفتن‌های برخی مسئولان کشور به چشم آمد، حضور پررنگ و مؤثر نیرو‌های مسلح و گروه‌های جهادی بود.

۲- زلزله کرمانشاه یکی دیگر از آوردگاه‌های خدمت‌رسانی نیرو‌های مسلح در سال‌های گذشته بوده است. پس از وقوع این زمین‌لرزه، خلبانان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با انجام بیش از ۵۰۰ سورتی پرواز تنها در یک روز رکوردی بی‌سابقه در زمینه جهت جابه‌جایی و انتقال مجروحان و کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان را بر جای گذاشتند؛ همچنین انتقال محموله‌های امدادی متعدد شامل پتو، چادر، خشکبار، کنسرو، آب، غذای گرم و سرد، پوشاک مواد شوینده و سایر اقلام مورد نیاز به مناطق زلزله‌زده، ازجمله اقدامات هوانیروز آجا در جریان این حادثه بود.

نصب ۱۰ هزار و ۵۰۰ کانکس از سوی نیرو‌های مسلح جهت اسکان موقت زلزله‌زدگان، احداث خانه‌های زودتولید از سوی سپاه محمد رسول‌الله (ص) و سازمان بسیج مهندسین، امدادرسانی قرارگاه نجف اشرف سپاه به زلزله‌زدگان، احداث بیمارستان بیمارستان صحرایی در مناطق آسیب‌دیده، آواربرداری و بازگشایی مسیر‌های تخریب‌شده و اعزام بیش از ۱۰۰ گروه جهادی بسیجی به مناطق زلزله‌زده جهت خدمت‌رسانی به مردم تنها گوشه‌هایی از خدمات نیرو‌های مسلح در جریان حادثه زلزله سه سال قبل کرمانشاه بود.

عملکرد مطلوب نظامیان در امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده موجب شد که «سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی» وزیر بهداشت وقت در نامه‌های جداگانه‌ای به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان کل سپاه و ارتش، رسماً از مدیریت صحیح و تلاش صمیمانه نیروهای مسلح در ارائه خدمات نجات و انتقال مصدومین زلزله کرمانشاه قدردانی کند. (۲)

۳- ملموس‌ترین مورد نقش‌آفرینی نیرو‌های مسلح در خدمت‌رسانی به مردم در این روز‌ها نیز، حضور ارتش، سپاه و بسیج در معرکه نبرد با کرونا بوده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین روزهای شیوع کرونا در کشور، دستوری مبنی بر تشکیل قرارگاه بهداشتی و درمانی برای سازماندهی خدمات به مردم را خطاب به سرلشکر «باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح صادر کردند. (۳)

تشکیل قرارگاه بهداشتی-درمانی امام رضا (ع) در سطح نیروهای مسلح، ضدعفونی کردن معابر، تولید و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، آغاز پروژه ساخت دارو و واکسن کرونا در مراکز درمانی نیروهای مسلح، برگزاری رزمایش‌های کمک مومنانه و ارائه بسته‌های معیشتی به آسیب‌دیدگان ناشی از کرونا، ایجاد نقاهتگاه و بیمارستان‌های سیار برای خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی و اجرای طرح غربالگری «شهید  سلیمانی» که منجر به کاهش قابل توجه آمار بیماران کرونایی در ایران شد از جمله اقدامات مؤثر نیروهای مسلح در مقابله با کرونا محسوب می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را این‌گونه توصیف کرده‌اند: «از روزی که نیروی مسلّحی در این کشور به وجود آمده است تا امروز، در هیچ برهه از تاریخ ما، نیرو‌های مسلّحمان، این‌قدر وصل به مردم و کوشنده در راه اهداف و آرمان‌ها و فداکار برای کشور و مرز‌ها نبوده‌اند». (۴)

با توجه به آنچه که بیان شد، توانمندی در سازماندهی نیروها و تجهیزات در میدان جنگ، نقش‌آفرینی مؤثر در تأمین امنیت کشور، مقابله قدرتمندانه با تهدیدات و برخورداری از توان مدیریتی مطلوب در عرصه خدمت‌رسانی به مردم، ازجمله خصوصیات اکثر فرماندهان عالی‌رتبه نظامی کشورمان و از شاخصه‌های مدیریت جهادی و انقلابی است؛ اما اکنون و پس از اشاراتی محدود به توانایی مدیریتی نظامیان، بد نیست که مختصر اشاره‌ای نیز به مواضع طیف سیاسی مورد اشاره در این نوشتار داشته باشیم.

این جریان سیاسی که در عمل ثابت کرده است که حتی اندک قرابتی نیز با اندیشه‌های امام خمینی (ره) ندارد، با استناد به سخنانی از حضرت امام (ره) عنوان می‌کند که نیروهای مسلح اجازه ورود به حیطه سیاست را ندارند؛ این در حالی است که نظر امام خمینی (ره) صرفاً ممانعت نیروهای مسلح از ورود به احزاب سیاسی بوده است. (۵) ضمن اینکه منع قانونی نیز برای حضور نظامیان در عرصه‌های سیاسی (نه احزاب و گروه‌های سیاسی) وجود ندارد و رسانه‌های وابسته به این جریان، «ماده ۴۰ قانون مجازات جرایم نیرو‌های مسلح» را آن‌گونه که خود می‌خواهند و بر خلاف آنچه که قانون تصریح کرده است، تفسیر می‌کنند. (۶)

طیف سیاسی یادشده که در حالی کلام امام خمینی (ره) را دستاویزی برای انتقاد از حضور نظامیان در عرصه‌های تأثیرگذار کشور قرار داده که طی سال‌های گذشته، همسو با رسانه‌های معاند یا در تحریف خط امام (ره) کوشیده و یا اندیشه‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را لایق قرار دادن در  موزه دانسته است؛ همان اندیشه‌هایی که از یک مملکت وابسته و سرسپرده به اجنبی در دوران طاغوت، کشوری توسعه‌یافته و الهام‌بخش برای ملل مستضعف و آزادی‌خواهان جهان ساخت.

در واقع طیف مذکور که بیش از سه دهه زمام امور کشور را در اختیار داشته‌اند، هر زمان که احساس کنند موقعیت‌شان متزلزل شده است، با هر مستمسکی ازجمله اتهام‌زنی و تخریب چهره رقبا در هنگام انتخابات، تضعیف نهادهای انقلابی و بالاتر از آن، گروگان گرفتن معیشت مردم و بسترسازی برای شعله‌ور شدن فتنه‌هایی مانند فتنه‌های ۷۸، ۸۸، ۹۶ و ۹۸ سعی می‌کنند که خود را در جایگاه قدرت حفظ کنند.

وضعیت امروز جامعه و بحران اقتصادی موجود نیز جدای از تأثیر تحریم‌ها، حاصل تفکر همین طیف سیاسی است که علی‌رغم تذکرات متعدد رهبر انقلاب اسلامی و دلسوزان نظام، همه داشته‌های خود را در قالب برجام در سبد مذاکره با غرب گذاشت و به جای بهره‌گیری از توان داخلی و ظرفیت جوانان، چندین سال کشور را معطل برجامِ بی‌فرجام کرد!

۱- دستور فرمانده کل قوا به رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح برای کمک به مناطق سیل‌زده (۱۳۹۸/۰۱/۰۳)
۲- قدردانی وزیر بهداشت از فرماندهان ارشد نظامی
۳- فرمان فرمانده معظم کل قوا به رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در زمینه مقابله با کرونا (۱۳۹۸/۱۲/۲۲)
۴- بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی زمینی ارتش (۱۳۷۲/۰۷/۲۸)
۵- نظر صریح امام در مورد دخالت سپاه و ارتش در مسائل سیاسی
۶- قانون مجازات جرائم نیرو‌های مسلح

انتهای پیام/ 200

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
بهتاش
|
Canada
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
0
1
زنده و پاینده باد جمهوری اسلامی ایران. مرگ بر معاندین و دشمنان ولایت.
نظر شما
پربیننده ها