یادداشت/ موسی‌الرضا عبداللهی

توانمندی دفاعی؛ ره‌آورد مدیریت دفاع مقدس توسط امام (ره)

مدیریت دفاع مقدس توسط امام خمینی (ره) باعث شد که توان و ظرفیت انقلابی مردم به توانمندی دفاعی تبدیل شود و جوانانی که بدون هیچ سابقه نظامی وارد عرصه دفاع شده بودند به‌عنوان عناصری تأثیرگذار در فرماندهی دفاع مقدس، پرورش یابند.
کد خبر: ۴۷۳۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹ - 27August 2021

توانمندی دفاعی؛ ره‌آورد مدیریت دفاع مقدس توسط امام (ره)گروه‌ استان‌های دفاع‌پرس- موسی‌الرضا عبداللهی؛ مدیریت دفاع مقدس توسط امام خمینی (ره) باعث شد که توان و ظرفیت انقلابی مردم به توانمندی دفاعی تبدیل شود. این تغییر به‌گونه‌ای رقم خورد که جمعی از رزمندگان از اقشار مختلف جامعه و با فرهنگ‌ و سلایق متفاوت از جای‌جای جغرافیای ایران وارد عرصه دفاع شدند و علی‌رغم اینکه بیشتر آن‌ها هیچ‌گونه سابقه نظامی نداشتند، اما به مرور زمان و کسب تجربیات مختلف به عناصر تأثیرگذار در فرماندهی دفاع مقدس تبدیل شدند.

نام‌آوران گمنامی که در عرصه جنگ، در تراز صاحب‌نظران بین‌المللی بودند و اندیشه‌ دفاعی آنان، سرآمد زبده‌ترین کارشناسان علوم و فنون نظامی شرق و غرب بود و بسیاری از فرماندهان عالی‌رتبه جنگ دنیا در مقابل این اندیشه در حالت خوف و رجا قرار داشتند.

این نسل از فرماندهان جنگ، که برخی از آن‌ها در ساختار نیروهای مسلح در قبل از انقلاب ایفای نقش می‌کردند و برخی دیگر حتی یک روز هم سبقه نظامی نداشتند و یا اگر هم سابقه‌ای داشتند در حد دوران سربازی در زمان طاغوت بود، به حدی از توانمندی‌ دست پیدا کردند که خود طراح و مجری پیچیده‌ترین و سخت‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس شدند.

امام خمینی (ره) این اعتماد به نفس و جرأت را به فرماندهان جوان بخشید. در سایه این خودباوری و اعتماد به توان داخلی بود که عَلم‌داران دفاع مقدس هم توانستند نسبت به طراحی و تولید تجهیزات نظامی اقدام و هم با جسارت و قدرت از تولیدات خود استفاده کنند.

در شرایط فعلی، اندیشه‌ دفاعی جمهوری اسلامی به‌عنوان میراثی گران‌بها از دوران دفاع مقدس، توطئه‌های دشمنان و ارتش‌های مجهز آنان را به ناکامی کشانده و در میدان نبرد، متحمل شکست‌های سنگینی شده‌اند.

توانمندی دفاعی جمهوری اسلامی امروز خاری در چشم دشمنانی است که همواره چشم طمع به خاک ایران اسلامی داشته‌اند. اگر توان دفاعی نظام به این حد از پیشرفت نمی‌رسید، دشمنان انقلاب اسلامی لحظه‌ای برای نابودی این شجره طیبه درنگ نمی کردند و همواره برای ساقط کردن انقلاب اسلامی به دنبال گزینه‌های نظامی بودند.

باید به این نکته اساسی توجه داشت که اگرچه بسیاری از فرماندهان نیروهای مسلح که در کوران دفاع مقدس پرورش یافته بودند در راه اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی و دفاع از مرزهای جغرافیایی و اعتقادی به فیض شهادت نائل آمدند و جامعه و امّت انقلابی را از حضور خود محروم کردند، اما نسلی را پرورش دادند که با انتقال تجارب به آن‌ها امروز توانمندی دفاعی را برای نظام به ارمغان آوردند.

درخشش اندیشه دفاعی فرماندهان در سال‌های بعد از دفاع مقدس، بسیاری از موانع بزرگ را از سر راه انقلاب برداشت. امروز در هر زمینه‌ای که جمهوری اسلامی با چالش روبه‌رو می‌شود، رهبر معظم انقلاب اسلامی به پشتوانه این توان و با هدایت‌های داهیانه خود، مشکلات را برطرف می‌کنند و از آینده روشن انقلاب، مطمئن هستند.

این خودباوری که به برکت نفس مسیحایی امام راحل در روح و جان نسل انقلابی مدافع اسلام و انقلاب دمید، محقق شد و جمهوری اسلامی را به یکی از قدرت‌های تأثیرگذار بين‌المللی در حوزه دفاعی که راهبردی جز دفاع از مظلوم و مقابله با زیاده‌خواهی‌های استکبار ندارد، تبدیل کرد.

ابعاد شخصیتی فرماندهان دفاع مقدس از حیث نبوغ نظامی، جرأت اجتماعی، باورهای اعتقادی و انسانی، رفتارهای ارزشی و اخلاقی قابلیّت تحقیق و پژوهش را برای نسل آینده دارد و همچنین الگوی تربیتی مناسبی در تمام ابعاد زندگی اجتماعی خواهد بود که می‌توان آن را به جامعه هدف ارائه کرد.

تعالی فرماندهان که نتیجه پرورش مبتنی بر آموزه‌های اسلام اصیل و پیوند ناگسستنی آن‌ها با امام خمینی (ره) به‌عنوان رهبر جامعه اسلامی بود، نیازمند واکاوی و تحقیق است تا نقشه‌ راهی برای آیندگان باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها