سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد خبر داد؛

فعالیت هفتاد سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها در جشنواره فجر

دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از فعالیت هفتاد سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها در جریان برگزاری جشنواره فجر خبر داد و گفت: امسال شهرداری تهران حامی جشنواره فیلم فجر خواهد بود.
کد خبر: ۴۳۹۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱ - 30January 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، دومین نشست خبری مجازی دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد آغاز شد.

«مسعود نجفی» در ابتدای نشست اعلام کرد که این سالن قرار است میزبان نشست‌های خبری فیلم‌های جشنواره امسال با حضور حداقلی اهالی رسانه باشد و این سالن با چیدمانی مخصوص این کار طراحی شده است.

«سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» در ابتدای این نشست با سلام به مخاطبان جشنواره، فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر را تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که ایام پیش‌رو که با جشنواره فیلم فجر آغاز می‌شود، مقبول و مطلوب اهالی سینما باشد.

فعالیت هفتاد سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها در جشنواره فجر/ شهرداری تهران حامی جشنواره است

وی در ادامه به طراحی اولیه جشنواره سی و نهم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با حرکت کاهشی ابتلا به کرونا در کشور، به گزینه نمایش مردمی جشنواره رسیدیم و جشنواره در هفتاد سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها برای مردم اکران خواهد شد ضمن آن که امسال همه علاقه‌مندان به سینما در تمام استان‌ها می‌توانند همه آثار جشنواره را ببینند و در آرای مردمی شرکت کنند. ما همه تلاش را به خرج دادیم که جشنواره‌ای ایمن و با نشاط را پیش رو داشته باشیم.

در بخش پرسش و پاسخ رسانه‌ها، دبیر جشنواره در پاسخ به علی صفری از میزان درباره راه یابی تعداد پایین آثار به جشنواره و دو روز نمایش تکراری گفت: از ابتدا گفته شده بود که فیلم‌ها برای سیمرغ داوری می‌شوند و نه نمایش. طبق زمان‌بندی جشنواره را قرار شد در هشت روز برگزار کنیم و روز بیستم و بیست‌ویکم را به نمایش نامزدهای بهترین فیلم اول و بهترین فیلم جشنواره اختصاص دهیم. تعداد آثار به گونه‌ای نبود که هر ده روز برنامه پر شود.

دبیر جشنواره در پاسخ به پرسش حامد نیکومرام از سوره سینما درباره همکاری سمفا، از همکاری این سامانه با جشنواره تشکر کرد و گفت: همه تمهیدات لازم برای این سامانه و فروش بلیت‌ها در سامانه‌های دیگر صورت گرفته و انشالله جشنواره در این بخش بدون کاستی پیش برود.

فعالیت هفتاد سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها در جشنواره فجر/ شهرداری تهران حامی جشنواره است

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به رامین مالی از صبح سینما گفت: تماشاگران توسط سمفا آرای خود را در بخش بهترین فیلم تماشاگران ثبت خواهند کرد.

علی نعیمی درباره علت فرصت ندادن به فیلم‌های خارج از جشنواره در سینمای رسانه پرسید که دبیر جشنواره پاسخ داد: پیشنهادات مختلفی در این زمینه وجود داشت. ما قرار گذاشتیم اکران از بعد از ظهر شروع شود و سانس صبح‌ گرفتاری خودش را داشت و از نظر پروتکلی این امکان وجود نداشت ضمن این که انتخاب آثار جامانده از بخش مسابقه دشوار بود و اگر هر تعداد انتخاب می‌کردیم، دوستان دیگری هم این مطالبه را داشتند. جمع‌بندی ما این بود که از این کار صرف نظر کنیم.

دبیر جشنواره سی و نهم در پاسخ به حمید غفاریان از آنا گفت: جشنواره تعداد نمایش بالا در تهران دارد و به همین میزان نمایش نقد وجود دارد. اگر جشنواره را به اکران تبدیل کنیم کار درستی نیست.

فعالیت هفتاد سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها در جشنواره فجر/ شهرداری تهران حامی جشنواره است

امیر فرض‌الهی درباره داوران بخش مستند و داستانی پرسید که دبیر جشنواره اظهار داشت: در بخش فیلم مستند و کوتاه، سابقه محمدعلی فارسی نیاز به توضیح من ندارد. سام کلانتری و محمد کارت هم جزو برگزیدگان این بخش بوده‌اند. سعید پوراسماعیلی از پیشکسوتان و مدرسان قدیمی هستند و امیر توده‌روستا از موفق‌ترین چهره‌ها هستند. این یک ترکیب کامل و بسیار موفق بود. در هیأت داوران فیلم‌های داستانی یک ترکیب جوان، قبراق و همدل و کوشا کنار جشنواره قرار گرفتند و شاید اگر این ترکیب جز این بود پنجاه و هفت فیلم داوری دشواری داشت.

مسعود نجفی ادامه یافت. او حمیدرضا مدقق، محمدرضا مقدسیان، محمود گبرلو و علیرضا غفاری را به عنوان مجریان امسال نشست‌های جشنواره معرفی کرد.

در ادامه نشست دبیر جشنواره در پاسخ به پرسش بابک جوادی درباره امکان نمایش فیلم «قاتل و وحشی» برای بانوان در جشنواره امسال اظهار داشت: این در حوزه تصمیم جشنواره فیلم فجر نیست. اگر اداره نظارت و ارزشیابی مجوز نمایش فیلم را صادر کند ما در یک سانس هم که شده فیلم را برای اهالی رسانه نمایش خواهیم داد اما تصمیم‌گیری در این زمینه در صلاحیت من نیست.

فعالیت هفتاد سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها در جشنواره فجر/ شهرداری تهران حامی جشنواره است

دبیر جشنواره در پاسخ به سحر قناعتی گفت: خوشبختانه امسال نیمی از آثار جشنواره فیلم‌اول هستند. کارگردانان فیلم‌اولی ما البته هنرمندان با تجربه‌ای هستند که از آن جمله می‌توان به حمیدرضا آذرنگ اشاره کرد. این اولین بار است که هفت فیلمساز اول در حال رقابت در سودای سیمرغ هستند. سال موفقی پیش روی سینمای ایران خواهد بود و شانزده فیلم قابلیت‌های زیادی دارد و مخاطبان هم از میانگین کیفی آنها استقبال خواهند کرد. امیدوارم امسال از دوره‌هایی باشد که مردم از تماشای فیلم‌ها راضی باشند، درست برعکس سال‌هایی که جدول نمایش برای نمایش بسته می‌شد اما امسال آثار حداقل در یک رشته نامزد شده‌اند و البته داوران به این نکته توجه داشته‌اند که سروشکل فیلم‌ها قابل دفاع باشد.

در ادامه مثیم غلامی از سینماجریان درباره بودجه جشنواره و حامیان جشنواره پرسید که دبیر جشنواره گفت: حامی امسال جشنواره شهرداری تهران است و بودجه جشنواره با وجود این که با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌ایم، تلاش کرده‌ایم جشنواره را با بودجه مناسب اجرا کنیم. هزینه‌هایی مربوط به جوایز و نمایش فیلم‌ها وجود دارد و تلاش می‌کنیم جشنواره این دوره را که در سه سطح برگزار می‌شود، در شرایط مطلوبی اجرا کنیم و ریز هزینه‌ها را بعد از پایان جشنواره منتشر خواهیم کرد.

فعالیت هفتاد سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها در جشنواره فجر/ شهرداری تهران حامی جشنواره است

دبیر جشنواره در پاسخ به محمد حجت‌الاسلامی از موج گفت: شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعلام شده که ضریب سی درصد اشغال، فاصله‌گذاری تماشاگران و سانس‌ها، تهویه هوا بین سانس‌ها و ... موارد مختلف رعایت خواهد شد. در برج میلاد هم صندلی‌‌های یک در میان خارج شده و امکان خیلی خوبی برای رعایت فاصله به صورت فیزیکال اتفاق افتاده است. در مورد فیلم‌های مستند و کوتاه درصدد بودیم که این اتفاق بیفتد که این امکان در دو روز آخر میسر نبود و از طرفی این آثار امسال در جشنواره‌های سینماحقیقت و فیلم کوتاه دیده شده‌اند.

دبیر جشنواره در پاسخ به منوچهر دین‌پرست از روزنامه اطلاعات گفت: با تهیه‌کنندگان سینما صبحت شد اما آنها اکران مجازی آثار را نپذیرفتند و این انتظار را نمی‌شد داشت که صاحبان آثار سرمایه خود را در معرض سرقت قرار دهند چرا که در کشور ما بستر لازم برای اکران آنلاین آن طور که باید فراهم نیست و نه ما و نه هیچ تهیه‌کننده‌ای حاضر به پذیرفتن این ریسک نبود. شاید در حوزه مستند و کوتاه امکان اجرای جشنواره آنلاین فراهم باشد اما در فضای جشنواره فیلم فجر، این یک کار پرخطر بود.

فعالیت هفتاد سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها در جشنواره فجر/ شهرداری تهران حامی جشنواره است

مسعود نجفی درباره حذف رسانه‌های پرسشگر که از سوی امیر فرض‌الهی مطرح شد، گفت: فهرست اهالی رسانه منتشر خواهد شد و مورد قضاوت همگان قرار خواهد گرفت که آیا این اتفاق رخ داده است یا نه.

رضا منتظری از سینماپرس درباره گلایه‌های فیلمسازانی که آثارشان را به جشنواره ارائه دادند اما فیلمشان در جشنواره نمایش داده نشد اظهارنظر کرد که سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در این بخش گفت: نمایش پنجاه و هفت فیلم در جشنواره اصولا امکان ندارد و این موضوع وارد نیست اما این که منتقدان فیلم‌ها را ببینند مسیری است که انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه نیست. ما از ابتدا اعلام کردیم که فیلم‌ها امسال داوری می‌شوند و اگر امکان نمایش داشتیم نامزدها را اکران کنیم. به عبارتی دیگر قرار ما از ابتدا این بود که امکان دارد هیچ فیلمی نمایش نداشته باشد. فیلم‌های نامزدشده از سوی داوران شانزده فیلم بود و نمی‌شد این تعداد را افزایش داد. این صحبت شد که تعداد آثار افزایش یابد که ما در سانس‌بندی با توجه به لزوم تعطیلی سالن سینما قبل از ساعت هشت شب و منع پذیرایی و تجمع، این امکان وجود نداشت. شما هم وقوف دارید که امکان نمایش پنجاه و شش فیلم در فضای جشنواره امکان‌پذیر نیست...

فعالیت هفتاد سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها در جشنواره فجر/ شهرداری تهران حامی جشنواره است

مسعود نجفی در ادامه با اشاره به آغاز بلیت‌فروشی از ساعت 14، اعلام کرد تا این لحظه شش هزار بلیت فروش رفته است.

دبیر جشنواره در پاسخ به ترابی از خبرگزاری آنا گفت: زمان بندی با توجه به شرایط کرونا به گونه‌ای نیست که فیلمی به جدول نمایش جشنواره اضافه شود و این موضوع منتفی است.

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به نادری از سازندگی گفت: امیدواریم جشنواره امسال رونق را به جشنواره بازگرداند. گمان نمی‌کنم که جشنواره به فضای اکران لطمه زده بلکه امیدوارم جشنواره به فضای اکران عمومی رونق ببخشد البته اگر شرایط کرونایی این اجازه را بدهد.

دبیر جشنواره در پاسخ به مظفری از سینماروزان گفت: ما سه سینما را به سینماهای جشنواره اضافه کردیم که اختلال کوچکی ایجاد شد اما در حال حاضر اختلالی وجود نداردو روند بلیت‌فروشی ادامه دارد.

فعالیت هفتاد سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها در جشنواره فجر/ شهرداری تهران حامی جشنواره است

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به پرسش فرهادی از ایسنا گفت: خانه سینما در داوری بخش آرای مردمی مشارکت خواهد داشت اما این کار توسط خانه سینما به سیاق سابق صورت نمی‌گیرد و سامانه سمفا به صورت الکترونیکی این کار را انجام خواهد داد و آرای مردمی قابل ردیابی است و نیازی به مدل سال‌های قبل نداریم ضمن آن که راستی‌آزمایی در این زمینه کار ساده‌ای است. اما خانه سینما می‌تواند بر این روند نظارت کند.

دبیر جشنواره در پاسخ به حسینی از سینمانما درباره حذف هیأت انتخاب در این دوره گفت: ابتدا تخمین زده می‌شد تعداد آثار متقاضی جشنواره پایین باشد و استثنائا قرار شد امسال هیأت انتخاب نداشته‌ باشیم. در ادامه این روند مواجه شدیم که تعداد آثار متقاضی بالا رفت و شرایط نمایش فراهم شد. به همین جهت از داوران خواهش کردیم فیلم‌هایی که انتخاب می‌کنند با نگاه دریافت سیمرغ باشد که کار دشواری بود اما من خودم به عنوان یک همراه از نتیجه کار داوران راضی هستم اگر چه همواره اظهار تأسف کردم برای فیلم‌ها خوبی که از این مجموعه جامانده‌اند.

فعالیت هفتاد سالن سینمای تهران و شهرستان‌ها در جشنواره فجر/ شهرداری تهران حامی جشنواره است

مسعود نجفی در این بخش گفت: تلاش ما این بود که نشست‌های جشنواره به صورت مجازی پخش شود و نشست‌های پرسش و پاسخ آثار هم به صورت مجازی پخش خواهد شد. فضای برج میلاد هم با فاصله‌گذاری اجتماعی چیدمان شده تا از تجمع جلوگیری شود.

دبیر جشنواره در پاسخ به لیلا علیپور از «سینماسینما» گفت: شهرداری حامی مالی جشنواره امسال است و نظر یکی از دوستان شورای شهر مطرح شد که نظر واردی نبود و حمایت شهرداری برقرار خواهد بود.

او همچنین در پاسخ به مهدی احمدی از «هنرمند» گفت: هماهنگی‌های لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خدمات‌رسانی و کمک‌های پزشکی از مخاطبان جشنواره صورت گرفته است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها