قالیباف در دهمین جلسه کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران:

موضوع سلامت در اولویت بودجه ۱۴۰۰ قرار دارد/ تمرکز مجلس بر معیشت و تولید

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه موضوع سلامت در اولویت بحث بودجه ۱۴۰۰ قرار دارد، گفت: بر حوزه معیشت، محرومیت‌زدایی و تولید و اشتغال متمرکز هستیم.
کد خبر: ۴۴۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱ - 30January 2021

موضوع سلامت در اولویت بودجه ۱۴۰۰ قرار داردبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، دهمین جلسه کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران امروز به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور استاندار تهران، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ و جمعی از نمایندگان استان تهران برگزار شد.

محمدباقر قالیباف در این نشست با بیان اینکه نظم و نسقی در حوزه بودجه ۱۴۰۰ رخ خواهد داد، اظهار داشت: در حوزه اصلاح ساختار بودجه مباحثی را دنبال می‌کنیم تا در یک زمان منطقی به طور کامل کاربردی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه موضوع سلامت در اولویت بحث بودجه ۱۴۰۰ قرار دارد، افزود: مباحثی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه ارز دارو را کاهش دادند و همچنین نمی‌خواهند ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو اختصاص دهند در حالی که این اظهارات نادرست بوده و ما نه تنها به ۲.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی دست نزدیم بلکه در چگونه هزینه کردن و جهت‌گیری، انضباط سختی اعمال کردیم و همچنین بودجه ریالی را نسبت به گذشته افزایش دادیم.

وی ادامه داد: یعنی نه تنها ارز را کم نکردیم بلکه بحث ریالی را هم افزایش دادیم، موضوع سلامت اولویت ما بوده و این بحث روشن و مشخصی است.

رئیس قوه مقننه با یادآوری اینکه بر حوزه معیشت، محرومیت‌زدایی و تولید و اشتغال متمرکز هستیم، گفت: یعنی روح حاکم بر بودجه را به گونه‌ای انجام دادیم که در حوزه ساختاری، رویه‌های ستادی و تمرکزگرایی را از آن بگیریم و در جهت‌دهی عملیاتی کنیم و به نقطه‌هایی که باید بیشتر عملیاتی کنیم یعنی از بالا در مرکزیت ستاد مرکز به عنوان مثال در حوزه ستاد برای روستاهای محروم در دورترین نقاط تصمیم بگیریم؛ باید تکلیف را روشن و سقف را معلوم کنیم و اینکه بودجه چگونه هزینه شود شورای برنامه‌ریزی باید اولویت‌ها را معلوم کند.

قالیباف یادآور شد: پروژه ملی را باید ملی و کار محلی را محلی انجام داد و این توجهی است که در ساختار بودجه مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رشدی که در حوزه سلامت است به حدی است که مورد اعتراض بقیه قرار گرفته یعنی در بودجه سلامت رشد ۱۵۰ درصدی را در حوزه بحث‌های خدماتی، تجهیزات و امکانات سرمایه‌گذاری داریم.

وی با تأکید بر اینکه برنامه کلی را در دستور کار داریم، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ پایه‌هایی را در اصلاح ساختار طراحی و دنبال می‌کنیم.

وی افزود: همچنین برنامه هفتم توسعه که برنامه ۵ ساله است و باید در سال ۱۴۰۰ نوشته و قبل از بودجه ۱۴۰۱ تعیین تکلیف شود، باید به گونه‌ای باشد که آثار هر بخش آن را سال به سال حس کنیم.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه ما مسئول همه کشور هستیم نه تهران، گفت: در بحث معیشت و محرومیت‌زدایی بر همه کشور متمرکز هستیم اما موضوعاتی که محلی هستند باید در رده استان و شهرستان مورد توجه قرار گیرد، جدول‌های استانی را طراحی کردیم و همچنین در حال تنظیم جدول شهرستان‌ها هستیم یعنی در تبصره‌های ۱۴ و ۱۸ رقم‌های قابل توجهی برای محرومیت‌زدایی پیش‌بینی و رقم‌ها را برای شهرستان‌ها در حوزه محرومیت زدایی مشخص کردیم.

قالیباف بیان کرد: تراکم جمعیت، پهناوری سرزمینی و دوری را مورد توجه قرار دادیم و موضوع را در قالب جدولی طی هفته جاری در اختیار نمایندگان که بر حوزه انتخابیه تسلط دارند قرار خواهیم داد تا نسبت به بررسی جدول‌ها اقدام کنند و مطمئن شویم که اشتباهی رخ نداده باشد و همچنین اولویت‌هایی را که در حوزه محرومیت زدایی باید دنبال کنیم، مشخص شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در همین بخش برای استان تهران ۲.۸ درصد از اعتبارات را در حوزه محرومیت زدایی خارج از ردیف‌ها و بحث‌های عمرانی برای تمرکز در استان تهران پیش‌بینی و ۳۰ تا ۴۰ نقطه محروم را با شناختی که داشتیم مشخص کردیم البته باید منابع لازم هم تحقق یابد و با رویکرد گروه‌های جهادی و سازندگی در بخش محرومیت‌زدایی و … موضوع را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: قبل از انتخابات مجلس و از زمانی که کرونا شروع شد در رابطه با حوزه سلامت ابراز نگرانی کردم، تهران می‌توانست در حوزه خانه‌های بهداشت و مراکز بهاران و آسیب‌های اجتماعی از روز اول ظرفیتی را در غربالگری انجام دهد تا بعد از دو مرکز و کار بهداشتی افراد به بیمارستان مراجعه کنند.

رئیس قوه مقننه با یادآوری وجود ۴۲ مرکز بهاران در تهران گفت: چون با رویکرد اجتماعی و محله‌محوری و سلامت موضوع را دنبال می‌کردیم به خانه‌های بهداشت ساختارمند نگاه کردیم و هر کدام از مراکز بهاران به صورت استاندارد می‌توانستند ۱۵۰ نفر را سم زدایی و در محله نگهداری کنند و همچنین دارای پزشک، داروخانه و حمام باشند و سپس سوله‌های مربوط به مراکز می‌توانستند برای نقاهتگاه و قرنطینه آماده شوند و ۱۲۰ سوله داریم که می‌توانستند چنین کارهایی را انجام دهند؛ ما می‌توانستیم حداقل ۳۰ هزار نفر را به صورت استاندارد بدون اینکه یک اتاق در بیمارستانی اشغال شود، پوشش دهیم، امکان کار را داریم اما متأسفانه در این رابطه هماهنگی وجود ندارد و اگر در این بخش امکانی وجود دارد باید شهرداری‌ها به عنوان مدیران محلی تقویت شوند و فرصت فراهم شود تا بتوانند کارها را سامان دهند.

قالیباف یادآور شد: طرح شهید سلیمانی افتخارآفرین شد و با رویکرد مراجعه به درب منازل مورد توجه قرار گرفت، در این رابطه موضوعات فرهنگی و بهداشتی باید خانه به خانه مورد توجه قرار گیرد و تمامی داده‌ها و نرم‌افزارهای این طرح در حوزه سلامت شهرداری وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از اینکه نگران موج چهارم کرونا هستیم، تصریح کرد: نمی‌خواهیم در تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا دخالت کنیم اما محدودیت‌ها باید ادامه می‌یافت و برداشتن آنها ما را با مشکلاتی مواجه می‌کند و در این رابطه احساس نگرانی وجود دارد.

وی با یادآوری موضوع محرومیت‌زدایی در تبصره ۱۴ گفت: ما با قدرت به دنبال اجرای قانون هدفمندی هستیم، این قانون ۵۰ درصد مربوط به مردم، ۳۰ درصد تولید و ۲۰ درصد کارها و خدمات عمرانی است البته اولویت با حمل و نقل عمومی است و موضوع حمل و نقل از موضوعاتی است که در کرونا و غیرکرونا باید مورد توجه قرار گیرد؛ حمل و نقل عمومی جزو مسائل عمومی کلانشهری مانند تهران است و همه دنیا و حتی کشورهای پیشرفته به آن سوبسید ارائه می‌کنند.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌های مترو افزود: سر فاصله قطارهای مترو را می‌توان به سه دقیقه رساند و می‌توان ظرفیت مترو را روزانه بین ۸ تا ۹ میلیون نفر برسانیم اما نیاز به واگن داریم یعنی ایستگاه، تونل و ریل داریم اما واگن باید تأمین شود.

قالیباف با بیان اینکه به عنوان نماینده مردم تهران با حساسیت مسائل مربوط به تهران را دنبال می‌کنم، گفت: سال ۱۴۰۰ را با برنامه‌های مدون، روشن و مشخصی به ویژه با اولویت سلامت، محرومیت‌زدایی و معیشت دنبال می‌کنیم، البته بحث تولید و اشتغال و حمل و نقل عمومی هم مورد توجه قرار دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه موضوع مالیات دغدغه همه ما است و باید در مواردی تصمیماتی بگیریم، افزود: در این رابطه عدالت موضوع مهمی است و نباید از کسی که درآمدهای حداقلی در حوزه کارمندی دارد همان مالیاتی را اخذ کنیم که از افرادی که ۲۱ یا ۱۵ برابر آنها حقوق می‌گیرند، دریافت می‌شود. عدالت را باید در این بخش مبنا قرار داد، اساس ما این است که در این مباحث عدالت رعایت شود ولو اینکه تلخ باشد.

وی ادامه داد: در بحث استخدام نیروی پرستاری، پیش‌بینی منابع انسانی و مجوزها با همه سختی‌هایی که در حوزه بودجه وجود دارد به طور کامل دیده شده، در این رابطه بودجه ۱۰ درصد اما هزینه‌ها ۴۶ اضافه شده است و باید دقت کرد که دستمان را در جیب مردم نکنیم و قدرت خریدشان را کاهش ندهیم و این موضوع در شرایط سخت سزاوار مردم نیست.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: مطمئن هستیم با نظم و نسق بهتری لایحه بودجه ۱۴۰۰ را در خدمات اینگونه پیش خواهیم برد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها