طرح مجلس برای تقویت و توسعه سازمانی که شهید فخری‌زاده ریاست آن را بر عهده داشت

طرحی در دستور کار مجلس قرار گرفته است که در صورت تصویب نهایی آن، سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی تقویت شده و توسعه می‌یابد.
کد خبر: ۴۴۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴ - 31January 2021

طرح مجلس برای تقویت و توسعه سازمانی که شهید فخری‌زاده ریاست آن را بر عهده داشتبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، اخیرا طرحی در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است که به تقویت و توسعه علوم، پژوهش و نو آوری دفاعی مربوط می‌شود.

در صورتی که این طرح ( تقویت و توسعه علوم، پژوهش و نو آوری دفاعی) به تصویب برسد، به منظور تداوم و توسعه برنامه‌ها و فعالیت‌های علمی و پژوهشی که تحت راهبری دانشمند برجسته شهید محسن فخری‌زاده بوده است، دولت موظف است از محل منابع صندوق توسعه ملی مبلغ ۵۰ میلیون یورو در سال ۱۳۹۹ و هر سال مبلغ ۵۰ میلیون یورو طی ۱۰ سال آینده به سپند واگذار کند.

بنا بر این گزارش، متن کامل طرح تقویت و توسعه علوم، پژوهش و نو آوری دفاعی به شرح زیر است:

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما طرح ذیل که به امضای ۴۷ نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

مقدمه (دلایل توجیهی):

برآورده نمودن نیاز نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی در خصوص اهداف دفاعی - تقویت و توسعه علوم دفاعی لذا طرح ذیل تقدیم می‌شود.

عنوان طرح:

تقویت و توسعه علوم، پژوهش و نو آوری دفاعی

ماده ۱- در چاچوب تدابیر مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی نظام در موضوع خوکفایی دفاعی و امنیتی مصوب ۱۳۹۱/۰۹/۲۹ مقام معظم رهبری) و ماده ۴ قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح مصوب ۱۳۶۸/۰۵/۲۸ در راستای تقویت آمادگی دفاعی و ارتقای قدرت باز دارندگی و پیشگیری از غافل گیری فناورانه کشور و پیشبرد غافل گیری فناورانه دشمن با تاکید بر دستیابی به علوم و فناوری‌های بدیع، نوظهور و برترساز مورد نیاز در ابعاد دفاعی و امنیتی، سازمان پژوهش و نو آوری دفاعی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح که در این قانون به اختصار سپند نامیده می‌شود فعالیت می‌کنند.

تبصره ۱- سپند دارای شخصیت حقوقی مستقل است و با ماهیت موسسه دولتی و طبق مقررات مالی - معاملاتی، اداری و استخدامی مصوب هیئت امنا و در چارچوب اساسنامه مربوطه بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی کشور اداره می‌شود.

تبصره ۲- سپند در شرایط ضروری، به منظور تامین نیازمندی‌های خاص نیرو‌های مسلح و دستیابی به علوم و فن آوری‌های جدید نسبت به ایجاد پژوهشگاه و شرکت‌های تخصصی یا با مشارکت نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان با اخذ مجوز از ستاد کل نیرو‌های مسلح و تصویب وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح اقدام می‌کند.

تبصره ۳- سپند مشمول کلیه قوانین و مقررات ناظر بر تسهیلات و معافیت‌های قانونی حوزه صنایع دفاعی و نیرو‌های مسلح می‌باشد.

تبصره ۴- سپند از اعتبارات مصوب در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور به شماره ردیف‌های ۱۱۱۱۸۸ و ۱۱۱۱۹۷ و قوانین بودجه سال‌های آتی برابر برنامه‌ها و ماموریت‌های مصوب برخوردار می‌شود.

تبصره ۵- سازمان حسابرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، حسابرس قانونی سپند می‌باشد.

تبصره ۶- سپند بر اساس این قانون و اساسنامه مصوب فرماندهی معظم کل قوا اداره می‌شود.

ماده ۲- مدیریت و پشتیبانی از اجرای پدافند نوین با اتکا به دستاورد‌های علمی و فناوری‌های جدید از طریق پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی و تامین تجهیزات تخصصی مورد نیاز توسط سپند با مشارکت سایر موسسات و مراکز مرتبط انجام می‌شود.

ماده ۳- به منظور تداوم و توسعه برنامه‌ها و فعالیت‌های علمی و پژوهشی که تحت راهبری دانشمند برجسته شهید محسن فخری‌زاده بوده است، با اذن مقام معظم رهبری، دولت موظف است از محل منابع صندوق توسعه ملی مبلغ ۵۰ میلیون یورو در سال ۱۳۹۹ و هر سال مبلغ ۵۰ میلیون یورو طی ۱۰ سال آینده به سپند واگذار نماید. معادل ریالی ارقام مذکور با درج در منابع عمومی قوانین بودجه سنواتی، توسط دولت به صندوق توسعه ملی واریز خواهد شد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها