جشنواره 39 تئاتر فجر ـ 3/

بازخوانی حماسه سردار سلیمانی در نمایش «سرباز»

«سرباز» روایتی حماسی از سرداری است که شرح دلاوری‌هایش از مرزهای ایران گذشته و حتی دشمنان قسم خورده ایران اسلامی را به تعظیم واداشته است. نمایش «سرباز» از معدود آثار قابل تاملی است که درباره شهید قاسم سلیمانی تولید شده است.
کد خبر: ۴۴۰۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰ - 02February 2021

بازخوانی حماسه سردار سلیمانی در نمایش «سرباز» //// منتشر نشودگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ «حسین پارسایی» در تازه‌ترین اثر نمایشی خود شخصیت نظامی شهید سلیمانی را دست‌مایه کار خود قرار داده و حماسه این فرمانده بی‌‎بدیل نظامی را روی صحنه آورده است. سردار شهید سلیمانی شخصیتی چند بعدی دارد که هر یک از این ابعاد می‌تواند به تنهایی مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.

«سرباز» از میان همه وجوه شخصیتی شهید سلیمانی به وجه نظامی و جهانی این شهید پرداخته است. از این منظر که پارسایی در جایگاه کارگردان خود را درگیر وجوه دیگر شخصیت شهید سلیمانی نکرده و تنها به یک وجه پرداخته قابل تقدیر است، چرا که مخاطب بعد از دیدن این نمایش به جای برداشت سطحی از ابعاد مختلف سردار سلیمانی بعد جهانی این شهید را عمیق‌تر درک می‌کند.

نمایش «سرباز» به دلیل روایت بی‌واسطه از زندگی نظامی سردار سلیمانی در گونه «تئاتر مستند» طبقه‌بندی می‌شود. در طول نمایش کمتر از نزدیکان شهید سلیمانی کاراکتری را می‌بینیم در واقع نمایش بیشتر از زبان کسانی روایت می‌شود که یا از دشمنان سردار هستند و یا افرادی بی‌طرف‌اند که قصد دارند سردار سلیمانی را آن طور که هست بشناسند.

مخاطب بعد از دیدن «سرباز» هر چند به شناختی کامل از سردار سلیمانی نمی‌رسد اما او را وادار به تفکر در وجوه دیگر سردار سلیمانی می‌کند. به همین دلیل ضروری است که هنرمندان دیگری وارد میدان شوند و به چهره‌های دیگری از شهید سلیمانی بپردازند. به عنوان مثال وجه دیپلمات سردار سلیمانی و تاثیر او بر مناسبات سیاسی منطقه و حتی جهان می‌تواند موضوع یک اثر نمایشی دیگر قرار بگیرد.

نمایش «سرباز» چه به لحاظ فرم و چه به لحاظ محتوا اثر قابل احترامی است و می‌تواند تعداد زیادی از مخاطبان را به خود جذب کند. اینکه «سرباز»  چه نقاط ضعف و قوتی دارد در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد، مهم آن است که نام و یاد سردار شهید سلیمانی مورد غفلت قرار نگیرد، البته باید اعتراف کرد حسین پارسایی در تولید نمایش «سرباز» دچار شتابزدگی معمول این گونه آثار نشده است و بدون کم‌فروشی و شعارزدگی هر آنچه را که لازم بوده روی صحنه آورده و مخاطب را بی‌واسطه با متن اثر درگیر می‌کند.

اجرای نمایش «سرباز» در سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر اتفاق مبارکی است، متاسفانه به دلیل شرایط کرونایی و محدودیت برای حضور مخاطب مانع از این شد که طیف وسیعی از مردم نمایش «سرباز» را ببینند، امید می‌رود بعد از ایام کرونا نمایش «سرباز» دوباره روی صحنه برود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار