مروری بر زندگینامه شهید «سید اسدالله مدنی»

«سید اسدالله مدنی» در سال ۱۲۹۲شمسی در آذر شهر از توابع تبریز به دنیا آمد و در ۲۰ شهریور ۱۳۶۰شمسی پس از اتمام مراسم نماز جمعه، توسط گروهک مجاهدین خلق به شهادت رسید.
کد خبر: ۴۴۰۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷ - 03February 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، «سید اسدالله مدنی» در سال ۱۲۹۲ شمسی در آذرشهر از توابع تبریز به دنیا آمد. وی علوم مقدماتی دینی را نزد میرزا محمدحسن منطقی و میرزا محسن میرغفاری از علمای آذرشهر آموخته و برای ادامه تحصیلات عازم حوزه علمیه قم شد، مدنی در دروس آیت‌اللّه حجت کوه‌کمری و آیت‌اللّه سید محمدتقی خوانساری نیز حاضر شد. در سال ۱۳۶۳ق برای ادامه تحصیل، به نجف مهاجرت کرد و در دروس سید محسن حکیم و سید عبدالهادی شیرازی و سپس امام خمینی که در آن زمان در نجف حضور داشت، حاضر شد.

فعالیت سیاسی:

شهید مدنی مبارزات سیاسی و اجتماعی خود را از دوران تحصیل در قم آغاز کرد و در اولین فعالیت‌های خود مدتی‌ به‌ زادگاه‌ خود آذرشهر بازگشت‌ و علیه‌ نفوذ اقتصادی‌، اجتماعی بهائیان در آذرشهر سخنرانی‌هایی‌ کرد که‌ به‌ اخراج‌ بهائیان‌ از شهر منجر شد، به دنبال مبارزات مدنی، وی طی دهه ۱۳۴۰ چندین بار توسط ساواک دستگیر و تبعید شد.

«اسدالله مدنی»‌ دی‌ ۱۳۵۷ شمسی، در میان استقبال‌ مردم‌ همدان‌ وارد این‌ شهر شد و رهبری‌ مبارزات‌ ضد رژیم‌ مردم‌ را بر عهده‌ گرفت‌. در ۲۱ بهمن‌ سال‌ ۱۳۵۷شمسی، که‌ لشکر ۸۱ زرهی‌ کرمانشاه‌ برای‌ سرکوبی‌ مردم‌ انقلابی‌ به‌ سمت‌ تهران‌ به‌ حرکت‌ درآمد، با دستور وی‌ مردم‌ کفن‌پوش‌ همدان‌ با دست‌ خالی‌، از حرکت‌ تانک‌ها جلوگیری‌ کردند.

مروری بر زندگینامه شهید «سید اسدالله مدنی»؛

وی پس از پیروزی انقلاب برای حل مشکلات مردم شهر همدان به صورت موقت، به امامت جمعه آن شهر منصوب شد و تأسیس صندوق قرض‌الحسنه همدان، تأسیس درمانگاه مهدیه همدان، تاسیس دارالایتام مهدیه همدان، ساخت مسجد، حسینیه و حمام در دره مرادبیگ همدان؛ تأسیس مدرسه، کتابخانه و صندوق قرض‌الحسنه در دره مرادبیگ همدان و ساخت بیش از 18 واحد مسکن در یکی از روستاهای بوئین‌زهرا با هزینه اهالی همدان از جمله اقدامات خیرخواهانه و به یادگار مانده از این شهید بزرگوار است.

مروری بر زندگینامه شهید «سید اسدالله مدنی»؛

پس از آغاز جنگ در جهت تقویت روحیه رزمندگان اسلام با پوشیدن لباس رزم و شرکت در جبهه‌های نبرد، در کنار نیروهای ایرانی با برپایی مجالس دعا و نیایش، مشوق رزمندگان بود.

مروری بر زندگینامه شهید «سید اسدالله مدنی»؛

«مدنی» سرانجام در ۲۱ شهریور ۱۳۶۰ در حال اقامهٔ نماز جمعه ترور شد. مسئولیت ترور او را سازمان مجاهدین خلق بر عهده گرفت. اسدالله مدنی دومین شهید محراب انقلاب اسلامی لقب گرفته‌ است. 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار