داور دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

جای خالی مطالعات فرهنگی در حوزه پژوهش‌های دفاع مقدس و مقاومت

کاموس به جای خالی مطالعات فرهنگی در حوزه پژوهش‌های دفاع مقدس و مقاومت اشاره کرد و گفت: گفتمان انقلاب اسلامی و انسان ایرانی در دوران دفاع مقدس، کمتر کاویده شده است.
کد خبر: ۴۴۰۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲ - 01February 2021

جای خالی مطالعات فرهنگی در حوزه پژوهش‌های دفاع مقدس و مقاومت«مهدی کاموس» نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات و جامعه و سرگروه فرهنگی و ادبی اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، درخصوص اهمیت و جایگاه پژوهش فرهنگی در دفاع مقدس و مقاومت اظهار داشت: اهمیت گروه فرهنگی و ادبی جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی، در سنجش ابعاد انسان انقلاب اسلامی در میدان جنگ و دفاع مقدس است.

وی گفت: پژوهش‌های فرهنگی و ادبی دفاع مقدس و مقاومت، معیار‌های انسانی و کنش‌های معناآفرین مانند ایثار، شهادت، آخرت‌طلبی، وطن‌دوستی و غیرت ملی را در تاریخ اجتماعی انسان ایرانی می‌سنجد و توصیف و تبیین می‌کند.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات به آثار راه‌یافته به مرحله نهایی این رویداد فرهنگی اشاره کرد و افزود: در بعضی از پژوهش‌های راه‌یافته به مرحله نهایی دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت، ابعاد انسان انقلاب اسلامی در میدان‌های مربوط به امر قدسی، انسان ایرانی، نهضت جهانی پیامبران توحیدی و تاریخ زندگی امامان معصوم علیهم‌السلام توصیف و تبیین شده است.

سرگروه بخش فرهنگی و ادبی جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی درباره مراحل و چگونگی داوری این گروه در اولین دوره دوسالانه آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت گفت: از میان کتاب‌ها و رسالات احصا‌شده یا رسیده به دبیرخانه در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، پس از مطالعه و ارزیابی اولیه، شش کتاب و پنج رساله برای ارزیابی به داوران مرحله نهایی تحویل داده شد و پس از امتیازدهی در جلسه نهایی درباره آثار برگزیده و تقدیری تصمیم‌گیری شد.

کاموس کمیت و کیفیت آثار پژوهشی ادبی و هنری را از پژوهش‌های مطالعات فرهنگی بیشتر دانست و درباره این موضوع افزود: جای مطالعات فرهنگی در حوزه پژوهش‌های دفاع مقدس و مقاومت خالی است. بیشتر پژوهش‌های فرهنگی معطوف به ادبیات داستانی، شعر، سینما و عکاسی است؛ هرچند که در حوزه ادبی و هنری هم بسیاری از موضوعات و مسائل مغفول مانده است و رویکرد رسالات دکتری در حوزه علوم انسانی بیشتر به فرم، ساختار و زیباشناسی ادبیات و هنر دفاع مقدس است و کمتر گفتمان انقلاب اسلامی و انسان ایرانی در دوران دفاع مقدس کاویده شده است.

نویسنده کتاب «مبانی زندگی‌نامه داستانی» پژوهش‌های گروه فرهنگی و ادبی را از جنس پژوهش در حوزه مطالعات غیرنظامی بیان کرد و گفت: پژوهش‌های گروه فرهنگی و ادبی دفاع مقدس و مقاومت شامل کتاب و رساله‌های دکتری، به پژوهش در حوزه مطالعات غیرنظامی نزدیک است. به هر روی، پژوهش در حوزه‌های ادبی، هنری و فرهنگی به نقش و کارکرد ساخت‌های معناآفرین و فرهنگ‌ساز در حفظ امنیت ملی و مسائل دوران بحران می‌پردازد و از این نظر به مطالعات غیرنظامی شبیه می‌شود.

وی افزود: برگزاری جشنواره‌های انتخاب آثار پژوهشی برتر بیانگر اهمیت پژوهش و تحقیق در شناخت هویت ملی ایران، تاریخ اجتماعی ملت و یافتن الگو‌های تکرارشده در نبرد آینده است.

به گزارش دفاع‌پرس، اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی، در پنج گروه نظامی- امنیتی، تاریخی- سیاسی، حقوقی- بین‌المللی، اجتماعی – اقتصادی و فرهنگی و ادبی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار