رئیس دفتر رئیس جمهور مطرح کرد؛

وجود نگاه واحد به «دفاع مقدس» در ابعاد مختلف کشور/ اسناد جنگ تحمیلی اقتصادی باید جمع‌آوری شود

واعظی گفت: خوشبختانه نگاه به هشت سال دفاع مقدس در ابعاد مختلف کشور، نگاه واحدی است و همگان بر این امر واقف هستیم که جنگ تحمیلی هشت‌ساله، فرهنگ جدیدی را برای کشور ایجاد کرد.
کد خبر: ۴۴۰۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳ - 01February 2021

آمریکایی‌ها دریافتند ملت و دولت ایران با تحریم تسلیم نمی‌شوندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمود واعظی» رییس دفتر رییس جمهور، امروز (دوشنبه) در مراسم رونمایی از سامانه اسناد «نقش دولت در دفاع مقدس»، اظهار داشت: در دوران هشت سال دفاع مقدس، فضای کشور فضای دیگری بود که در رأس آن نیرو‌های نظامی و بعد مردم و کارگزاران نظام بودند و علاوه بر نیرو‌های نظامی، مجموعه کارگزارن نظام هم همراه مردم و در خدمت جنگ بودند.

وی با اشاره به اهداف استکبار جهانی در تحمیل جنگ هشت‌ساله به ملت ایران، تصریح کرد: مسلم است که آن‌ها دنبال این بودند که نهضت امام خمینی (ره) پا نگیرد؛ چراکه در آن دوران امام (ره) دنیا را در مقابل عمل انجام‌شده قرار داد و زمانی که ایشان به کشور آمد و دشمنان دیدند که این حضور با استقبال بی‌نظیر مردم همراه است، راه دیگری نداشتند جز اینکه روش نظامی را پیش گیرند تا انقلاب در ماه‌های اول استقرار خود، متوقف شود.

واعظی ادامه داد: امام خمینی (ره)، مردم و مسئولان در آن دوران احساس خطر کردند و همگان یک ماموریت واحد داشتند و آن پیروزی و تثبیت انقلاب بود. اگر فداکاری و ایثارگری نبود، امروز با افتخار نمی‌توانستیم بگوییم که ۴۲ سال از انقلاب گذشته و وارد چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شده‌ایم.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد: خوشبختانه نگاه به هشت سال دفاع مقدس در ابعاد مختلف کشور، نگاه واحدی است و همگان بر این امر واقف هستیم که جنگ تحمیلی هشت‌ساله، فرهنگ جدیدی را برای کشور ایجاد کرد و باعث شد در همه شرایط، در مقابل مشکلات داخلی و دشمنان خارجی، به آن افتخار کنیم.

وی با اشاره به ضرورت انتقال تفکر دفاع مقدس به نسل‌های آینده، گفت: توجه به این مهم کار نویسندگان، فیلم‌سازان، رمان‌نویسان و داستان‌نویسان است تا خاطرات شهدا را با قلم خود و تصاویری که فیلم‌برداری می‌کنند، ماندگار سازند و آن‌ها را در اختیار و دسترس جوانان قرار دهند. به نظر من، راه‌اندازی سامانه اسناد «نقش دولت در دفاع مقدس» بخشی از این فرآیند است و به نقش دولت در دوران دفاع مقدس مربوط می‌شود.

واعظی اظهار داشت: همچنین نقشی که مردم داشتند نیز باید جمع‌آوری شود؛ چراکه جبهه متعلق به گروه یا قوم خاص نیست. از این رو تاکید من بر این است که جبهه متعلق به همه بود؛ بنابراین اسناد آن نیز باید به شکلی تنظیم شود که همگان در آینده بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با مرور فشار وحشتناکی که کشور در سه سال اخیر درگیر آن بوده است، خاطرنشان داد: آمریکا در سال‌های اخیر از همه ابزار خود استفاده و یک جنگ اقتصادی را بر ما تحمیل کرد. آن‌ها پیش‌بینی کرده بودند که با این جنگ کار کل نظام جمهوری اسلامی ایران در سه‌ماه تمام است و این موضوع را علنی بیان کردند، حال اینکه سه‌ماه، سه سال شد و در نهایت عقب‌نشینی کرد؛ چراکه ما پشتوانه جنگ هشت سال دفاع مقدس را داشتیم و زمینه تاریخی و ذهنی مردم ما این بود که اگر مقاومت کنیم، می‌توانیم با دست خالی هم پیروز شویم؛ بنابراین ما در حقیقت، علاوه‌بر جنگ تحمیلی نظامی، یک جنگ تحمیلی اقتصادی را نیز پشت سر گذاشتیم.

واعظی با اشاره به فعالیت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، گفت: فعالیت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همه جوانب کشور را در برمی‌گیرد؛ به‌عبارت دیگر، همگان به راحتی می‌توانند از آن‌چه در این سازمان تولید و ایجاد می‌شود، استفاده کنند و امروز اگر منبعی در اختیار باشد، حتی افرادی که اشراف به زبان فارسی ندارند نیز با استفاده از سیستم‌های ترجمه‌ای جدید، می‌توانند از این اسناد استفاده کنند.

وی گفت: به اعتقاد من، باید اسناد جنگ تحمیلی اقتصادی جمع‌آوری شود و این امر بی‌تردید کار بزرگ و مهمی است و در کنار آن، بحران کرونا که بر جهان حادث شده است، باید گردآوری شود. امروز دنیا در شرایط سختی به سر می‌برد و از اینکه آمار فوتی‌های ویروس کرونا از حدود ۴۰۰– ۵۰۰ نفر به حدود ۷۰-۸۰ نفر رسیده است، خرسندیم؛ اما همین کاهش آمار نیز ناراحت‌کننده است و باید تلاش کرد این آمار تا جایی که ممکن است، به حداقل برسد.

واعظی خاطرنشان کرد: اگر امروز بتوانیم اسناد تلفیقی فشار‌های اقتصادی و بحران کرونا را به‌خوبی جمع‌آوری کنیم، برای آیندگان مفید خواهد بود. گزارش‌های بسیار خوبی از فعالیت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای دسترس‌پذیر کردن اسناد، نشریات و نسخ خطی برای همه افراد دانش‌پژوه وجود دارد. خوشحال هستم که این سازمان سامانه‌های مختلفی را اخیرا راه‌اندازی کرده است و امیدوارم این رونمایی از سامانه‌های اسنادی که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انجام شد، بتواند شرایط استفاده بهینه مردم را فراهم کنند. به‌خصوص آن‌چه که مربوط به دفاع مقدس می‌شود.

انتهای پیام/113

نظر شما
پربیننده ها