یادداشت/ سردار داوود غیاثی

جوان‌گرایی، رکن اصلی بیانیه گام دوم

جوان‌گرایی در بیانیه گام دوم یک رکن اساسی است و از اشتیاق طلاب جوان برای اسلامی سازی علوم انسانی گرفته تا غیرت سربازان مؤمن در مرزها، نشانه‌های روشنی از تداوم آرمان انقلاب در نسل جوان مشاهده می‌شود.
کد خبر: ۴۴۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲ - 03February 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس – سردار سرتیپ دوم پاسدار «داوود غیاثی» معاون فرهنگی هیئت رزمندگان اسلام غرب و شمال‎غرب؛ شاید بتوان چنین ادعا نمود که در دهه گذشته، بخش گسترده‌ای از اندیشکده‎های برانداز در وهله اول و رسانه‌های معاند در مرحله بعد، تمرکز مخصوص بر استحاله فرهنگی جامعه و به انحراف کشاندن نسل جوان داشته‌اند و به‌ طور مداوم این ادعا توسط مزدوران تبلیغاتی و بنگاه‌های دروغ‌پراکنی وابسته به‌نظام سلطه پیگیری می‌شود که نسل جوان دهه‌های ۷۰ و ۸۰ کشور دچار انقطاع از مبانی و ارزش‌های انقلاب شده و دیگر تقیّد به مانیفست جمهوری اسلامی به همان قوت و قدرتی که در نسل‌های قبل و خصوصاً نسل رزمندگان دفاع مقدس وجود داشت، در این نسل جوان وجود ندارد. گرچه در پس این اظهارات، بدون شک اغراض و سوء نیات شوم سیاسی بسیاری نهفته است اما مدعیان این تفکر باطل به‌ طور پیوسته ادعای خود را به استدلالات منطقی و مطالعات جامعه‌شناسی رجوع می‌دهند ولذا در پاسخ به آن، استناد به استدلالات منطقی و حقایق تاریخی نیاز است.

برداشت اول از مستندات تاریخی مربوط به واکاوی جهت‌گیری معرفتی نسل‌های ما در چند دهه گذشته به سال ۱۳۴۲ بازمی‌گردد؛ زمانی که امام خمینی (ره) پس از سخنرانی تاریخی خود توسط ایادی رژیم طاغوت بازداشت‌ شده و در فرمایش مشهوری ابراز داشتند که «سربازان من در گهواره‌ها هستند» که این سخن تمسخر و استهزای بسیاری از وابستگان به حکومت پهلوی را در پی داشت اما ۱۵ سال بعد و مصادف با پیروزی نهضت خمینی کبیر در بهمن ۱۳۵۷، جوانانی که ظلم تاریک نظام شاهنشاهی را برنتافتند، همان خردسالانی بودند که طبق فرمایش امام راحل در سال ۱۳۴۲ در گهواره‌ها بودند. 

در واقع، نهضت فرهنگی و تربیتی امام منجر به پرورش نسلی شد که علیرغم استقرار حکومت جور، زمینه هدایت ضمایر حقیقت‌جوی نسل آینده‌ساز انقلاب را فراهم آورده بود. در ادامه این خط سیر حماسه‌سازی، همان جوانانی که یک‌قدم از آرمان‌های امام کوتاه نیامدند و سر و سینه را در برابر گلوله دژخیمان رژیم پهلوی قراردادند، در دوران دفاع مقدس هم ذره‌ای مسامحه و سازش‌کاری از خود نشان ندادند و در برابر هجمه همه‌جانبه دشمنان انقلاب، اسلحه به دست وارد میدان شدند.

با همه این تفاسیر و ضمن پاسداشت ایثارگری‌های آن نسل، باید اذعان داشت که مانیفست انقلاب به شیوه بسیار بارزتری در نسل جوان امروز هم نهادینه‌ شده است و داوطلب شدن بالغ‌بر ۴ میلیون جوان مؤمن انقلابی در سال‌های گذشته برای حضور در جبهه‌های دفاع از حرم، پیام روشنی به رسانه‌های معاند و جریان‌های انحرافی دارد؛ همان‌هایی که همواره بر ادعای باطل انقطاع پیام انقلاب از اندیشه نسل‌های دهه ۷۰ و ۸۰ لجاجت داشته‌اند و این عدد زمانی معنادارتر می‌شود که بدانیم تعداد رزمندگان اعزام مجدد ما در دفاع مقدس تقریباً حدود ۳ میلیون نفر بود.

جوان‌گرایی، رکن اصلی بیانیه گام دوم انقلاب

بیانیه گام دوم انقلاب حاصل تحقیق و مطالعات طویل‌المدت رهبر معظم انقلاب است و ایشان علاوه بر اشراف و احاطه‌ای که از شخصیت ذوعظمت علمی‌شان نشأت می‌گیرد، از پیشنهادات و راهکارهای مشاورانی عالی‌قدر در تمام عرصه‌ها بهره دارند که ماحصل این حجم عظیم از مطالعه، بررسی و تحلیل و مشورت کارشناسان، بیانیه گام دوم انقلاب را به‌عنوان منشور اجرایی و راهبردی‌ترین برنامه چهل سال دوم نظام مطرح می‌کند. در این سند جامع، جوان‌گرایی نقطه عطف و یک رکن اصلی و اساسی است و از تلاقی اشتیاق طلاب جوان برای اسلامی‌سازی علوم انسانی گرفته تا همت دانشجویان بسیجی برای بومی‌سازی دانش روز و غیرت سربازان مؤمن در مرزهای سرزمینی ایران اسلامی، نشانه‌های مؤثر و قابل اتکایی از ولایتمداری، آرمان‌خواهی و استکبارستیزی را در نسل جوان به منصه ظهور و بروز می‌رساند.

نباید خود را اسیر اظهار نظرهای به‌ ظاهر کارشناسانه اندیشمندانی کنیم که تحلیل‌های جامعه‌شناختی خود از جامعه ایران را از اتاق‌های خود در پایتخت کشورهای متخاصم با این ملت مطرح می‌کنند. گرچه هیچ‌کس منکر لزوم اقدامات مطالعاتی و پژوهشی و ارزش و اعتبار نتایج حاصله از این شیوه ارزیابی جامعه‌شناختی نیست اما حقیقت آن است که در زمانه جنگ تحمیلی هم بسیاری از امثال همین کارشناس نمایان مدعی بودند که جمهوری اسلامی توان مقاومت در برابر ماشین جنگی رژیم بعث را ندارد اما رشادت و اعتقاد رزمندگان ایرانی باعث شد تا همین اندیشمندان کنار بنشینند و با شگفتی فتح‌المبین، کربلای ۵ و والفجر ۸ ما را به نظاره بننشینند و این فتوحات حاصل کار چه کسانی بود؛ مهدی زین‌الدین ۲۴ ساله، قاسم سلیمانی ۲۶ ساله و مهدی باکری ۲۸ ساله.

فرانسیس ساندرز، اندیشمند و روزنامه‌نگار آمریکایی در کتاب «جنگ نرم فرهنگی» خود که در سال ۲۰۰۳ میلادی منتشر شد، به‌صراحت اذعان می‌کند که اگر ایرانی‌ها را از نظر فرهنگ تشیع استحاله نکنیم، سرنوشت پایگاه‌های اسرائیل در اورشلیم مشابه همان وضعیتی می‌شود که پایگاه‌های حزب بعث در جزیره فاو پیدا کرد. امروزه این چشم‌انداز با تمام قوا توسط شیپورچی‌های انگلیسی و آمریکایی در BBC، من و تو، رادیو فردا، صدای آمریکا و ایران اینترنشنال دنبال می‌شود و آن‌هایی که حقوق و دستمزد خود را به‌صورت نقدی از جیب ملکه انگلستان و تخصیص بودجه کنگره آمریکا دریافت می‌کنند، بدیهی است که شرایط کشور را به‌گونه‌ای نمایش بدهند که در امتداد جهت‌گیری‌های جریان شناختی آنان باشد.

با این‌ حال، جامعه ایران به برکت خون‌های پاک شهدا از این انحرافات و بدخواهی‌ها بیمه است و امروزه وجود هزاران قاسم سلیمانی در عرصه‌های گوناگون دفاعی، علمی و فرهنگی نشان می‌دهد که این انتقال معرفت از نسل رزمندگان دفاع مقدس به نسل جوان امروز به‌خوبی صورت گرفته و به حول و قوه الهی، پرچمی که توسط حضرت امام خمینی (ره) از سال ۱۳۴۲ به اهتزاز درآمد و هزاران جوان پاک‌سرشت چه در دفاع مقدس، چه در دفاع از حرم و چه در آینده آن را به خون خود آبیاری کردند، به دست صاحب اصلی آن حضرت بقیة‌الله الاعظم (ارواحنا له الفداء) برسد.

انتهای پیام

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار