یک کارشناس حوزه فقه:

ریشه تاریخی نظریه ولایت فقیه/ دشمن درصدد ایجاد فاصله بین رهبری و مردم است

محمدهادی بلالی گفت: ولایت فقیه یک نظریه جدید و ساخته امام خمینی (ره) نیست بلکه ریشه‌ای تاریخی دارد و در ادوار تاریخ فقهای شاخصی این نظریه را تصدیق کرده‌اند.
کد خبر: ۴۴۰۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴ - 03February 2021

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، محمدهادی بلالی کارشناس حوزه فقه و حقوق در برنامه راهبرد رادیو انقلاب اظهار داشت: روند تاریخی که برای مسئله ولایت فقیه که می‌توان متصور شد این است که با توجه به اینکه انقلاب اسلامی از سال ۴۱ آغاز شد و در سال ۵۷ پیروز شد، امام خمینی (ره) این نظریه را برای رسیدن به جکومت یا اداره حکومتی که به دست گرفته بود ایجاد کرده است که این تصور بسیار اشتباه بوده و توهم است.

وی افزود: با جستجوی ساده حتی در منابع اینترنتی نیز می‌توان به کذب بودن ادعای جدید بودن نظیریه ولایت فقیه پی برد، در منابع قرن سوم و چهارم هجری شیخ مفید و ابن ادریس، علامه حلی، شهید اول و بسیاری از علما و فقها مسئله ولایت فقیه را مطرح کرده‌اند، عده‌ای برای اینکه خورشید ولایت را با ابری کوچک از شبهه بپوشانند نسبت به جدید بودن این نظریه شبهه افکنی کردند.

بلالی بیان کرد: امام خمینی (ره) بر اساس فقه جواهری که برگرفته از کتاب جواهر الکلام آیت الله محمدحسن نجفی که از بزرگان فقه بود، مبانی فقه خود را گرفته بودند پس پیشینه نظریه ولایت فقیه به بلندای تاریخ است، از زمان نبی مکرم اسلام (ص) که رحلت کرد، امیرالمومنین (ع) جانشین پیامبر تعیین شده بود، اما بعد از امامت خلفایی که پیامبر اسلام (ص) در روز غدیر از ذریه امیرالمومنین (ع) آن‌ها را معرفی کردند تکلیف ولایت و رهبری جامعه بر عهده کیست.

این کارشناس حوزه فقه و حقوق با بیان اینکه پاسخ به مسئله جانشینی و ادامه ولایت ائمه (ع) فراتر از یک موضوع فقهی و شرعی یک مسئله عقلی است، عنوان کرد: ولایت فقیه مرکب از ولایت و فقیه است، در معنی لغت عربی، ولی به معنای سرپرست بوده و کسی است که راه را بلد است و عده‌ای به دنبال آن می‌روند است، مصداق ساده هم برای ولایت این است که اگر حتی ۲ نفر بخواهند به کوهنوردی هم بروند یک نفر را به عنوان سرپرست انتخاب می‌کنند که هرکدام به مسیری نرفته و در راه دچار آسیب و مشکل نشوند، اما این فرد باید دارای ویژگی‌هایی باشد که داشتن توانایی فنی، علم و آگاهی بیشتر از موارد آن است، پس ولایت در معنای ساده سرپرستی و اداره کردن است.

وی تصریح کرد: در مرتبه اول و اصلی تنها ولایت برای خدا است و هیچ فردی بر دیگری ولایت ندارد که این معنی آزادی است و یکی از اصول و شعار‌های انقلاب اسلامی است، اما بر اساس مبانی اسلامی خداوند متعال ولایت را علاوه بر خود بر انبیا هم قرار داده است پس علاوه بر خداوند متعال انبیا هم بر سایر انسان‌ها ولایت دارند ولایت انبیا پس از رسول خاتم (ص) به اتمام رسیده و بعد از او به دستور خداوند و توسط رسول خدا ولایت در ائمه اطهار (ع) تا حضرت حجت (عج) ادامه دارد.

بلالی اضافه کرد: پس از غیبت حضرت حجت (عج) ایشان بنابر روایت می‌فرمایند در حوادث جامعه به «رواط احادیث» مراجعه کنید از نظر اهل حدیث روایان احادیث کسانی هستند که کلام ائمه (ع) را می‌شناسند و به واسطه آن می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند که اکنون از آن‌ها به عنوان فقیه یاد می‌کنیم.

این کارشناس حوزه فقه و حقوق مطرح کرد: الان که خورشید ولایت در پس پرده غیبت قرار دارد اکنون پرتوی از آن نور و چراغی را به عنوان فقیه قرار داده ایم تا راه را گم نکنیم، پس به همین دلیل است که امام خمینی (ره) ولایت فقیه را همان ولایت رسول الله (ص) می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد:، اما این فقیه که سرپرستی انسان‌های دیگر را برعهده می‌گیرد معصوم نیست پس چطور سرپرستی سایر انسان‌ها را بر عهده میگیرد و آیا هر فقیهی مشروعیت ولایت را دارد، در پاسخ باید گفت که در ادامه حدیث مهدوی بیان شده است که از بین فقها آن فقیهی که از همه باتقواتر و مطیع امر مولا باشد، آن کسی که عالم‌تر، مدبرتر و دارای تجربه است به عنوان فقیهی که ولایت دارد شناخته می‌شود.

بلالی اظهار کرد: ولایت فقیه در واقع ولایت فقه است، از نظر امام خمینی (ره) فقه تئوری اداره جامعه از گهواره تا گور است، معمولا افراد تنها با بخشی از فقه که به عنوان فقه فردی شامل احکام نماز و روزه و مانند آن شناخته می‌شود، آشنا هستند؛ فقه در واقع قبل از به دنیا آمدن افراد تا بعد از مرگ آن‌ها برنامه و دستور دارد.

این کارشناس حوزه فقه و حقوق خاطرنشان کرد: در تاریخ شیعه فقها ی بزرگی وجود داشتند که از لحاظ علمی از امام خمینی (ره) هم در مرتبه بالاتری قرار داشتند، اما این تاثیری که امام خمینی (ره) در دنیا گذاشته از پایه‌گذاری انقلاب اسلامی تا تشکیل جبهه و محور مقاومت ثمره نگاه اجتماعی امام خمینی (ره) به فقه است.

وی ادامه داد: در مسئله ولایت فقیه اگر حکومت به معنای سلطه و قدرت قاهره نباشد مانند جنگل می‌شود، شرط اول جامعه مدنی تشکیل و داشتن حکومت است، اینکه محتوای این حکومت چه باشد و بر مبنای چه مکتبی باشد بر اساس خواست مردم انتخاب می‌شود، قبول داریم که در جهان جکومت اومانیست، لائیک، سکولار و مانند آن وجود داشته باشد، اما نمی‌توانیم قبول کنیم که حکومت اسلامی تشکیل شود، مردم ایران در سال ۵۸ با قاطعیت انتخاب کردند که ظرف حکومتی ایران، اسلامی باشد.

بلالی گفت: تعبیری که از دموکراسی در غرب می‌شود نیز همین مورد را مطرح می‌کند که مردم انتخاب کنند، هرچند دموکراسی غربی و تضاد‌های آن‌ها فکاهی از دموکراسی را به نمایش می‌گذارد، اما در مردم سالاری دینی مشروعیت از مبانی دینی گرفته می‌شود و این جمله امام خمینی (ره) که ولایت فقیه همان ولایت رسول الله (ص) منشا مشروعیت حکومت است و انتخابات هم مقبولیت حکومت را تضمین می‌کند.

این کارشناس حوزه فقه و حقوق تاکید کرد: پس از لحاظ جایگاه حقوقی و نه جایگاه حقیقی ولایت، ولی فقیه ولایت رسول الله (ص) یعنی حکم و اداره جامعه بر اساس همان قدرت و احکام است، پس، ولی فقیه از لحاظ شخصی، رفتار و شخصیت فردی مانند ائمه (ع) و رسول الله نیست، اما از لحاظ حکومت باید همانند رسول الله (ص) و ائمه (ع) حکم کند و همانند آن‌ها جامعه را اداره کند.

بلالی اعلام کرد: تمام تلاش دشمنان این است که میان ولایت و مردم فاصله بیاندازد چراکه اگر فاصله ایجاد نشود همانند ۴۰ سال گذشته که بر اساس دو بال رهبری داهیانه امام خمین (ره) و مقام معظم رهبری و حمایت و پشتیبانی مردم از تصمیمات این رهبری تمامی نقشه‌های دشمن نقش بر آب شده است، باز هم با پشتیبانی مردم از رهبری شکست دشمن ادامه پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها