ضرورت حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای

حضرت امام (ره) وجود اسلام نزد ملت ایران را یک ودیعه الهی می‌دانستند که برای تربیت و تعالی افراد کاربرد دارد؛ به بیان ایشان اسلام امروز امانتی است که از دست رسول‌الله (ص) اخذ کرده‌ایم و لازم است که آن را حفظ کنیم و از آنجا که حفظ این ودیعه الهی در گرو حفظ جمهوری اسلامی است، بنابراین حفظ جمهوری اسلامی یک واجب عینی و اهم واجبات است.
کد خبر: ۴۴۱۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۸ - 05February 2021

ضرورت حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ایبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، در اندیشه امام خمینی (ره)، حفظ انقلاب اسلامی و صیانت از آرمان‌ها و دستاوردهای عظیمش، در راس همه واجبات قرار دارد و همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی مکلف به حفظ جمهوری اسلامی هستند.

امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با تأسی به اندیشه امام راحل، حفظ موجودیت انقلاب که در استمرار نظام جمهوری اسلامی تجسم یافته را اولین وظیفه مردم و مسئولان دانسته و دفاع از نظام اسلامی را اولین و مقدس‌ترین فرایض ملت ایران ذکر می‌کنند.

با نگاهی تحلیلی به بیانات حضرت امام (ره) و امام خامنه‌ای، می‌توان محورهای اساسی بیانات ایشان درباره فلسفه اولی بودن حفظ نظام اسلامی را به صورت ذیل آورد:

- از دیدگاه حضرت امام (ره)، حفظ نظام اسلامی به معنای حفظ اسلام است. از دیدگاه ایشان هدف همه انبیا از اول تا آخر حفظ دین خدا و کلمه حق بوده است و در این راه خودشان را نیز فدا کرده‌اند؛ بنابراین حفظ نظام اسلامی حتی از «حفظ یک نفر- ولو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است؛ برای اینکه امام عصر هم خودش را فدا می‌کند برای اسلام.»

- حضرت امام (ره) وجود اسلام در نزد ملت ایران را یک ودیعه الهی می‌دانند که برای تربیت و تعالی خود افراد کاربرد دارد. به بیان ایشان اسلام امروز «امانتی است که از دست رسول‌الله ما اخذ کردیم و لازم است که او را حفظ کنیم.» و از آنجا که حفظ این ودیعه الهی در گرو حفظ جمهوری اسلامی است، بنابراین حفظ جمهوری اسلامی یک واجب عینی و اهم واجبات دنیا است.

علاوه بر حفظ اسلام، معرفی صحیح آن به عنوان الگوی توسعه و تعالی مسلمانان و بلکه جهانیان، یکی دیگر از اهداف مهم انقلاب اسلامی است.

به بیان حضرت امام خمینی اگر ما در این راه کم کاری کنیم و در شرایطی که دوست و دشمن به نظام اسلامی چشم دوخته‌اند، اسلام را ناکارآمد جلوه دهیم، دچار شکستی شده‌ایم که جبران‌ناپذیر است.

امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره می‌فرمایند: «همت ملت ایران باید این باشد که به نقطه‌ای برسد که همه رفتارهای او، حرکات او، محصولات فکری او، در دنیای اسلام به صورت یک مرجع مسلم و متقن، مورد مراجعه ملت‌ها قرار بگیرد؛ متفکران ملت‌ها، روشنفکران ملت‌ها راه را پیدا کنند؛ این مسئولیت تاریخی ملت ایران است و این راهی است که به طور طبیعی در مقابل ماست؛ باید این راه را بدرستی طی کنیم.» مسلم است که برای اثبات کارآمدی اسلام و ارائه آن به عنوان الگوی برتر زندگی سیاسی اجتماعی، اولین گام حفظ نظام اسلامی است.

محور اصلی حرکت امام خمینی، آگاه نمودن انسان از سرنوشت خود و بیداری وی بر مبنای آموزه‌های اسلامی جهت مبارزه با طاغوت‌های درونی و بیرونی است. از درون همین موضوع لزوم تشکیل حکومت اسلامی استنباط می‌شود.

ایشان فلسفه ارسال تمامی پیامبران را تربیت انسان می‌دانند؛ چرا که انسان عصاره همه موجودات است و اساس عالم در گرو تربیت انسان است. عنصر اصلی در این راه مبارزه فرهنگی است؛ مبارزه با شیاطین درونی و بیرونی.

حضرت امام خمینی در این باره می‌فرمایند: «جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنی نیست. جنگ ما جنگ فقر و غنا بود. جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد.»

بر همین مبنا در اندیشه امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی، نظام اسلامی با شرایط کنونی جهان که در آن عده‌ای سلطه گر و عده‌ای سلطه‌پذیر هستند، مخالف است. به بیان حضرت امام «ما تحت رهبری پیغمبر اسلام این دو کلمه را می‌خواهیم اجرا کنیم؛ نه ظالم باشیم و نه مظلوم.»

در این شرایط آن چیزی که بیش از همه اولویت می‌یابد حفظ نظام اسلامی است تا هم رشد و تعالی انسان تحقق یابد و هم بیداری جهانی برای مقابله با نظام استکباری فراهم شود. در ذیل همین موضوع دفاع از مظلومان به ویژه مظلومان و مستضعفان مسلمان معنا می‌یابد که یکی از محورهای اساسی اندیشه و عمل حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی را تشکیل می‌دهد.

از نظر امامین انقلاب اسلامی، راه اصلی دفاع از مسلمانان مظلوم، توسل به آموزه‌های وحدت بخش و رهایی بخش اسلام است. به همین جهت حضرت امام از صدور انقلاب اسلامی سخن می‌گفتند.

اساساً فلسفه صدور انقلاب در دیدگاه امام خمینی، اعتلای مستضعفین و بلکه بشریت است. صدور انقلاب به معنای معرفی صحیح اسلام با استفاده از رسانه‌های جمعی و نمایندگان ایران در خارج از کشور است و این صدور انقلاب سبب بیداری مسلمانان و مستضعفان جهان شده و موجبات ایستادگی آنها در مقابل ظلم را فراهم می‌کند.

همه این اهداف، زمانی میسر است که ضرورت حفظ انقلاب و نظام اسلامی به عنوان یک واجب عینی مورد نظر قرار گیرد. از سوی دیگر با توجه به بیانات حضرت امام، صدور انقلاب، خود سبب تقویت حفظ نظام می‌شود.

به بیان ایشان «تمام قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها کمر به نابودی مان بسته‌اند و اگر ما در محیطی در بسته بمانیم قطعاً با شکست مواجه خواهیم شد.»

اما درباره چگونگی حفظ نظام اسلامی، با نگاهی به بیانات حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌توان به عوامل مهمی اشاره کرد؛ امام خمینی (ره) بر این اعتقاد بودند که عوامل موجده انقلاب همانا عوامل مبقیه آن است. آنجا که در وصیت‌نامه سیاسی - الهی خود می‌فرمایند: «بی‌تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است.»

یعنی همانگونه که انگیزه الهی مردم عامل عمده قیام بوده است مقصد الهی نیز عامل تداوم انقلاب بشمار می‌آید؛ لذا امام راحل بر «حفظ عوامل پیروزی» و حفظ نهضت به همان صورت اولیه برای تداوم و زنده ماندن انقلاب تأکید داشتند.

در این رابطه، ایشان بر عواملی از قبیل وحدت مقصد و کلمه، حفظ ارزش‌ها، حضور دائم مردم در صحنه، وفاداری متقابل ملت و مسئولان، نوسازی مادی و معنوی، تقویت و توسعه تبلیغات داخلی و خارجی و حفظ ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام تأکید داشتند.

امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز علاوه بر تأکید بر این موارد با تأسی به اندیشه امام راحل و در نظر گرفتن شرایط جدید پیش روی نظام اسلامی، موضوع ارائه الگوی توسعه اسلامی- ایرانی و عملیاتی نمودن گفتمان پیشرفت همراه با عدالت را طی سالهای اخیر به جد دنبال نموده‌اند که تنها ضامن حفظ انقلاب و نظام اسلامی در دهه چهارم انقلاب است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار