جانشین قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

نوار مرزی تحت رصد یگان پهپادی ارتش است/ قدرت ما همان چیزی است که نمی‌گوییم

امیر سرتیپ دوم مرتضی محمدی گفت: تجهیز پاسگاه‌های مرزی به سیستم‌های کنترل از راه دور، راداری، دوربین‌های دید در شب و پهپادهای بازرسی باعث شده تا هر سانتی‌متر از نوار مرزی کشور تحت پوشش چند دوربین و پهپاد قرار داشته باشد.
کد خبر: ۴۴۱۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸ - 05February 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس: زمان زیادی از نخستین حماسه‌سازی افسران ارتش در تاریخ انقلاب اسلامی می‌گذرد؛ زمانی که در ۱۹ بهمن‌ ۱۳۵۷، همافران در ملاقات با بنیان‌گذار کبیر انقلاب، با امام خمینی (ره) دست بیعت دادند و از آن روز تاکنون، ارتش یکی از تأثیرگذارترین کنش‌گران در بحران‌ها و تلاطمات ۴۲ سال اخیر بوده است. بدون شک هر ایرانی در خاطر خود به یاد دارد که هرگاه این ملت و کشور در تلاطمات ناشی از تهاجم دشمن و یا بلایای طبیعی نیازمند کمک و مساعدت بوده‌اند، صف‌به‌صف دلاورمردانی از ارتش قهرمان به یاری مام وطن شتافته‌اند.

بر همین اساس با امیر سرتیپ دوم «مرتضی محمدی» جانشین فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در خصوص ناگفته‌هایی از خدمات ارتش در حوزه‌های غیر نظامی و توانمندی‌های مرزبانان ارتش قهرمان در ۷۰۰ کیلومتر نوار مرزی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

دفاع‌پرس: در سال‌های اخیر، جلوه‌های متفاوتی از نقش‌آفرینی ارتش در عرصه‌های محرومیت‌زدایی و امدادرسانی را شاهد بوده‌ایم. چرا ارتش برای رفع مشکلات ملت، احساس مسئولیت می‌کند و محدود به میدان رزم نمانده است؟

در ابتدا به این نکته اشاره کنم که قانون اساسی مأموریت اصلی ارتش را مشخص کرده و دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور به‌عنوان محوری‌ترین وظیفه نیروهای مسلح و علی‌القاعده ارتش مقتدر جمهوری اسلامی مطرح‌ شده است لکن در طول عمر بابرکت نظامی اسلامی پس از انقلاب، بسیار شاهد بوده‌ایم که در هنگامه بروز بحران‌ها و ناملایمات و زمانی که ملت ایران با چالشی عظیمی مواجه بوده، ارتش خود را موظف به خدمت‌رسانی و رفع مشکل دانسته است. مردم هیچ‌گاه از خاطر نمی‌برند که ارتش در مقاطع حساس و بحرانی پس از انقلاب، با تمام توان پای‌کار رفع مشکلات بوده است. متأسفانه تکرر وقایع ناراحت‌کننده در سال‌های اخیر به‌گونه‌ای بوده که موارد متعددی را فقط در چند سال گذشته می‌توان ذکر کرد؛ از جمله زلزله کرمانشاه، سیل گلستان، سقوط هواپیمای مسافربری در یاسوج و البته شیوع کرونا که در همه این موارد، مصادیق امدادرسانی افسران و سربازان ارتش بارز و مشهود است.

ما همیشه در عرصه بوده‌ایم و به چشم می‌دیدیم که در جریان بلایای طبیعی و بحران‌های اندوه‌بار اخیر، افراد بسیاری می‌آمدند، عکس یادگاری می‌گرفتند و می‌رفتند اما هیچ مساعده و کمکی از آن‌ها صادر نمی‌شد و باز هم تنها نیروهای مسلح بودند که تا آخرین لحظه مردم را فراموش نمی‌کردند و حتی در شرایطی که منازل سازمانی و پادگان‌ها هم دچار خسارت شده بودند اما به فرموده فرماندهان، رفع مشکلات مردم را در اولویت قرار می‌دادند. نمونه‌های از این دست فراوان است؛ هیچ‌گاه از یاد نمی‌برم که همکاران هلال‌احمر در جریان زلزله کرمانشاه به‌صراحت اذعان می‌کردند که نهاجا با پروازهای مداوم و شبانه‌روزی هواپیماها و بالگردهای خود یک پل هوایی میان تهران و کرمانشاه ایجاد کرده است و یا اینکه در جریان بازدیدهای اخیر گروه‌های ارزیاب ارتش از مناطق امدادرسانی در گلستان مشاهده شد که هنوز پل‌هایی که گروه مهندسی ۴۴۴ ارتش در این مناطق احداث کرده است، در حال استفاده و بهره‌برداری است.

در کشورهای جهان، ارتش‌ها علاوه بر میدان‌های نظامی و دفاعی تنها در شرایطی وارد عمل می‌شوند که طبق دستور ملزم به سرکوب اعتراضات یا موارد مشابه باشند اما در ایران اسلامی، ارتش خدمت‌گزار نه‌ تنها هیچ‌گاه در برابر مردم قرار نگرفته بلکه در هر عرصه‌ای که ورود کرده، تمام قوای خود را وقف خدمت‌رسانی به ملت دانسته و البته این شوق به خدمت، محبت و احترام ملت قدرشناس ایران را هم در پی داشته است. ما در همه بحران‌ها به میدان رفتیم و هیچ دریغی از خرج کردن ادوات و تجهیزات و توان نیروی انسانی ارتش برای این ملت نداریم چون رهبر معظم انقلاب در این خصوص اشارتی داشتند و وقتی ادعا می‌کنیم که ارتش منتظر کوچک‌ترین اشاره فرمانده معظم کل قواست، تعارف نمی‌کنیم و به آن باور داریم.

نوار مرزی تحت رصد یگان پهپادی ارتش است/ قدرت ما همان چیزی است که نمی‌گوییم

دفاع‌پرس: فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا در مصاحبه اخیر خود اشاره داشتند که تأمین امنیت ۷۰۰ کیلومتر نوار مرزی بر عهده مرزبانان ارتش است. با توجه به توانمندی نوظهور پهپادی در ارتش، چه تمهیداتی برای دفاع و صیانت از مرزها در نظر گرفته‌ شده است؟ آمادگی ارتش در این حوزه چقدر است؟

تقسیم‌بندی مناطق عملیاتی و مقدار مرز تخصیص داده‌ شده به یک رسته از نیروهای مسلح در حوزه اختیارات ستادکل نیروهای مسلح است و کارگروه‌های تخصصی متشکل از فرماندهان عالی‌رتبه از ارتش، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و رسته‌های دیگر منطبق با گزارش‌های رصد و اشراف دقیقی که به آن‌ها ارائه می‌شوند، معین می‌کنند که هر واحد موظف به پاسداری از چه مقدار و چه مناطقی از نوار مرزی کشور است. از مهر ۱۳۹۷ و پیرو فرمایش رهبر معظم انقلاب، مسئولیت تأمین امنیت این نوار ۷۰۰ کیلومتری بر عهده مرزبانی ارتش گذارده شده است.

یکی از نکاتی که باید در این‌باره به آن اشاره داشت، درباره وضعیت آرام و باثبات نوار مرزی تحت کنترل ارتش است. نباید این‌طور اطلاق شود که مناطق تحت کنترل ارتش، مناطق کم‌خطر و باثباتی هستند که به‌تبع آن، تأمین امنیت این مناطق هم آسان است چراکه در واقع دور بودن این بخش‌های مرزی از تنش و درگیری به خاطر حضور مداوم و همه‌جانبه مرزبانان ارتش است که در هر لحظه با اقتدار در برابر برهم زنندگان آرامش ایستادگی می‌کنند و به خاطر تسلیحات و تجهیزات ما، رنگ از رخسار اشرار و خرابکاران پریده است.

مقصود از امکانات مدرن امنیتی که ذکر می‌شود، تجهیز پاسگاه‌های مرزی به سیستم‌های کنترل از راه دور، راداری، دوربین‌های دید در شب و پهپادهای بازرسی است که دامنه رصد و اشراف فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کنند و باعث می‌شود هر سانتی‌متر از نوار مرزی کشور تحت پوشش چند دوربین و پهپاد قرار داشته باشد. متأسفانه در این حوزه نمی‌توان با جزئیات صحبت کرد و ملاحظات حفاظتی به جهت پیشگیری از نفوذ اطلاعاتی دشمن، اجازه نشر بیشتر اطلاعات را نمی‌دهد لذا تنها به یک نقل‌قول حفاظتی معروف استناد کنیم که «قدرت ما همان چیزی است که نمی‌گوییم» و به‌طور موجز اطمینان خاطر می‌دهیم که اگر هم‌وطنان ما شب‌ها در آرامش استراحت می‌کنند، مرزبانان در نقاط صفر مرزی بیدار و هشیار و آماده هستند و مشکلات آب‌وهوا و شرایط سخت دیگر، تأثیری در اراده آن‌ها ندارد.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که خدمت‌رسانی‌های ارتش محدود و منحصر در تأمین امنیت نیست و طرح‌های مردم‌داری همچون لوله‌کشی آب شرب روستایی و آبخیزداری را با استفاده از ادوات و تجهیزات مهندسی ارتش در دست اجرا داریم تا علاوه بر امنیت فیزیکی، زمینه امنیت اقتصادی هم فراهم شود. علاوه بر این، خدمات بهداشتی با تجویز رایگان پزشکان فوق تخصص بهداری ارتش، توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده به همراه تست‌های مستمر و البته کلاس‌های آموزشی در حوزه پیشگیری از گسترش ویروس کرونا باعث شده تا ضریب سلامتی روستاییان با توجه به بافت جمعیت نقاط مسکونی غیر شهری افزایش قابل‌توجهی داشته باشد و در روستاهای تحت پوشش ارتش، شاهد موج مهاجرت معکوس باشیم.

نوار مرزی تحت رصد یگان پهپادی ارتش است/ قدرت ما همان چیزی است که نمی‌گوییم

دفاع‌پرس: این موضوع مطرح می‌شود که ارتش علاوه بر تأمین امنیت، به‌صورت مستقیم به مبارزه با قاچاقچیان می‌پردازد. شما این موضوع را تأیید می‌کنید؟

وقتی از مرزبانی صحبت می‌کنیم و گفته می‌شود که مسئولیت یک نوار مرزی به ارتش سپرده‌ شده است، به این معناست که ارتش هیچ منفذی را برای تردد غیرمجاز آزاد نمی‌گذارد و به‌تبع این رصد و بازرسی شبانه‌روزی و سخت‌گیرانه، چه بسیار کاروان‌های قاچاق که اسیر کمین‌های عملیاتی مرزبانان ارتشی می‌شوند. بدون تعارف بگویم که برخورد سخت و بدون مماشات ما تنها منحصر در اشرار و خرابکاران ضد امنیتی نیست بلکه قاچاقچیان هم به‌عنوان تروریست‌های اقتصادی اسیر پنجه قدرت مرزبانی ارتش هستند.

متأسفانه کمتر به این موضوع پرداخت می‌شود اما امسال مرزبانان ارتش هم در حوزه کشفیات و هم در عرصه دستگیری قاچاقچیان توانسته‌اند تا رکوردهای تازه‌ای را به ثبت برسانند و این نشان می‌دهد که اکتفا به مبارزه با عناصر ضد امنیتی نداریم. ما با خون خود مسئولیت حراست از خاک وطن را بر عهده می‌گیریم و اگر اشراف خود را در منطقه‌ای ایجاد کنیم، همه‌ چیز را تحت کنترل خود خواهیم گرفت.

دفاع‌پرس: اجرای دوره‌های مهارت‌آموزی در کنار توجه ویژه به ارتقای آمادگی بدنی و فکری سربازان و افسران ارتش، بدنه نیروی انسانی شما را به یکی از ورزیده‌ترین کادرهای نظامی کشور تبدیل کرده است. نظر شما چیست؟ با این موضوع موافقید؟

به‌ طور کلی می‌توان گفت که امروز نیروهای مسلح، مصداق عینی استفاده حداکثری از نیروی انسانی جوان و توانمند هستند و البته به لطف سیاست‌های جدید فرماندهان عالی ارتش، به‌طور خاص کادر افسران و سربازان ما در حکم کارآمدترین سلاح ارتش در عرصه‌های گوناگون دفاعی، علمی و فرهنگی هستند. دعوت می‌کنم که به بحث نیروهای شاغل در ارتش عنایت ویژه داشته باشید چون این موضوع مهمی است اما متأسفانه به‌اندازه اهمیت آن، انعکاس رسانه‌ای نداشته است. امروز از خیل عظیمی که داوطلب گذران دوران خدمت خود به‌عنوان افسر پایور یا کارکنان وظیفه در ارتش هستند، آزمون‌های بسیار دشواری اخذ می‌شود و از این گزینش چندلایه، جوانان نخبه، توانمند و بصیری استحصال می‌شوند که در اوج دوران جوانی خود، به عشق دفاع از میهن و خدمت به‌نظام، برای نظامی شدن داوطلب شده و مرارت‌های جانکاهی را که اقتضای نظامی‌گری است، به جان‌ودل می‌خرند اما دست از این آرمان برنمی‌دارند.

آزمون‌های آمادگی جسمانی سنگین در قالب مسابقات تخصصی ورزشی، مصاحبه‌های دقیق و فنی در عقیدتی سیاسی و ارزیابی‌های موشکافانه حفاظتی و امنیتی باعث می‌شود تا افسران و سربازانی منتخب و برگزیده در ارتش جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شوند و ماحصل این انتخاب هوشمندانه نیروی انسانی، بدیهی است که توانمندی‌های دفاعی، علمی و مهندسی را برای یگان‌های مختلف ارتش به ارمغان بیاورد.

نوار مرزی تحت رصد یگان پهپادی ارتش است/ قدرت ما همان چیزی است که نمی‌گوییم

دفاع‌پرس: به‌عنوان پرسش پایانی مایلم که یک سؤال شخصی بپرسم. شما جانشین فرمانده ارتش در شمال شرق کشور هستید و عمر خود را در این رده نظامی گذرانده‌اید. ارتشی بودن چه حال و هوایی دارد؟

ارتش خود را مدیون ملت می‌داند. ما به‌طور مستمر مشاهده می‌کنیم که مردم فرزندان خود را در بدنه ارتش دوست دارند و این ارتباط قلبی به‌صورت دوسویه وجود دارد. این ملت پدر و مادر ما هستند و افسران و سربازان ما وقتی از حوزه مسئولیتی خود خارج می‌شوند و لباس نظام از تن بیرون می‌کنند، دقیقاً همان جوانان شایسته و صالحی هستند که همه‌روزه در کوچه و خیابان مشاهده می‌کنیم.

در تمام این سال‌ها تلاش داشته‌ایم تا دلدادگی خود را در ابتدا به امام امت و پس از ارتحال ایشان نسبت به رهبر معظم انقلاب ثابت کنیم. در انقلاب شعار دادیم که «ارتش فدای ملت» و تا امروز بر این شعار استوار مانده‌ایم. چه بسیار صحنه‌های دلگرم‌کننده و امیدبخشی که در آن، مردم و اهالی روستاهای مرزی کشور با هدایایی کوچک اما پر از احساس و عاطفه، مراتب قدردانی خود را از مجاهدت‌های دلاورانه مرزبانان ارتشی ابراز می‌کنند. ما مرتباً با این صحنه‌ها مواجه می‌شویم و این قدرشناسی مردم، قدرت مضاعفی برای خدمت‌رسانی در ما ایجاد می‌کند.

جوان‌تر که بودم، درباره مراتب ایمان و اخلاص فرماندهان ممتاز ارتش می‌شنیدم؛ مثلاً دستور مستشاران آمریکایی در زمان شاه مبنی بر اینکه افسران و فرماندهان ارتش شاهنشاهی نباید در ماه مبارک رمضان روزه‌دار باشند اما چهره‌هایی نظیر شهید فلاحی یا شهید قرنی از پذیرش این فرمان استنکاف می‌کردند. در نمونه دیگری، روایت ارادت شهید صیادشیرازی به امام خمینی(ره) حتی پیش از پیروزی انقلاب و اقتدای سرداران شهید دفاع مقدس در یک نماز به فرمانده ارتشی و این مسائل برایم بسیار شیرین بود.

شخصاً هیچ‌گاه یاد و خاطره هم‌رزمان شهید خود در دفاع مقدس را از یاد نمی‌برم و صراحتاً اعلام می‌کنم که ارتش به سابقه همکاری‌های خود دوشادوش برادران پاسدار افتخار می‌کند و از خداوند متعال می‌خواهیم که این اتحاد و برادری را تا نهضت منجی عالم بشریت محفوظ بدارد.

مصاحبه: مرتضی محمدپور

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار