یادداشت/ حجت‌الاسلام مهدی طائب

جُستارهایی درباره زیرساخت‌های عقیدتی جوانان نسل جدید

جمهوری اسلامی می‌تواند ادعا کند که حتی نسبت به شرایط کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب و ثبات قدم نسل دهه‌های پنجاه و شصت در پیگیری آرمان‌ها، نسل‌های بعدی مصمم‌تر، هدفمندتر و هوشمندانه‌تر از اعقاب خود عمل می‌کنند.
کد خبر: ۴۴۱۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶ - 05February 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرسحجت‌الاسلام «مهدی طائب» فرمانده قرارگاه عمار؛ بحث درباره ریشه‌یابی علت ادعای دشمنان و معاندین در خصوص ایجاد شکاف و انقطاع میان جهت‌گیری فکری نسل جوان دهه هفتاد به بعد با آرمان‌های انقلاب و دفاع مقدس، موضوع مفصلی است که پرداختن به آن زمینه‌ها و استدلالات خاصی را طلب می‌کند اما ساده‌تر از این، به‌راحتی می‌توان به زمینه‌های بروز و ظهور انقطاع‌های ایدئولوژیک درگذر زمان را بررسی و نتایج آن را به‌عنوان بطلانی بر این ادعاهای واهی در نظر گرفت. انقطاع نسلی در جایی خود را نشان می‌دهد که آرمان نسل قبل روی زمین بماند و جوانان و آینده‌سازان به‌جای پیگیری ایده‎آل‌های پدران و مادران خود، ایدئولوژی جدیدی را سرلوحه رویکردهای خود قرار دهند و برمبنای یک ایدئولوژی جدید دست به اتخاذ مواضع بزنند یا عملی انجام دهند.

اکثر مواقع این ایدئولوژی جایگزین، حاصل القای دشمنان آن نهضت است و نمونه‌های فراوانی از این جایگزینی گفتمانی را مشاهده کرده‌ایم؛ از ماجرای انحطاط نهضت مشروطه‌خواهی ملت ایران گرفته تا انحراف نهضت‌های آزادی‌خواهانه ملت‌های مسلمان کشورهای منطقه که در این نمونه به خیزش و بیداری اسلامی موسوم شد اما دشمنان و بدخواهان ملت‌های مسلمان، ضمن متوسل شدن به ترفندهای خاص همچون کودتا، انقلاب مخملی، القای ناکارآمدی و ناامیدسازی نسبت به منحرف کردن اذهان جوانان اقدام کردند و اوضاع به‌گونه‌ای شد که امروز جوانان مصری، لیبیایی و تونسی به‌عنوان ویترین جنبش‌های بیداری اسلامی، کوچک‌ترین وابستگی و تقیدی به آرمان‌های نسل قبل خود به‌عنوان مجریان نهضت ندارند. این مصداق عینی و عملی انقطاع ایدئولوژیک در سیر تحولات جمعیتی در یک کشور است.

امروز دیگر نمی‌توان قائل به این بود که انقطاع ایدئولوژیک در سیر تحول جمعیتی انقلاب اسلامی صورت نگرفته است بلکه در گامی فراتر از این ادعاهای واهی، این بار جمهوری اسلامی می‌تواند ادعا کند که حتی نسبت به شرایط کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب و ثبات قدم نسل دهه‌های پنجاه و شصت در پیگیری آرمان‌های انقلاب، نسل‌های بعدی مصمم‌تر، هدفمندتر و هوشمندانه‌تر از اعقاب خود عمل می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، جوانان نسل دهه‌های هفتاد و هشتاد و حتی نوجوانان دهه نودی نسبت به عبرت‌های تاریخی نسل‌های پیشین شناخت کاملی دارند و بدون تکرار آن اشتباهات، دنبال کردن پیشرفت و تعالی را با سرعتی بسیار بیشتر از گذشته در دستور کار قرار می‌دهند. در ملموس‌ترین نمونه این عبرت‌آموزی و تکامل، نسل‌های آینده دیگر هیچ‌گاه فریفته فریب مذاکره و سازش با دشمن نمی‌شوند چراکه تجربه تلخ این سال‌ها به‌خوبی نشان داد که این اعتماد، عاقبتی جز عقب‌افتادگی و سیلی خوردن ندارد.

نباید نسل حماسه‌سازانی همچون کاوه، شوشتری و سلیمانی را منحصر در جوانان دوران دفاع مقدس و نسل دهه‌های چهل و پنجاه دانست. گرامیداشت ابعاد ذوعظمت وجودی این شهدا لازم و واجب است اما بی‌انصافی است اگر این تجلیل و تقدیر را به‌گونه‌ای برگزار کرد که گویا این نسل مجاهد و ایثارگر ابتر بوده‌اند و اکنون هیچ رهرویی ندارند. جوانان امروز ما اگر تقید و التزام عملی محکم‌تری به معارف و آرمان‌های انقلاب نداشتند، هیچ‌گاه نمی‌توانستند در معرکه سوریه خلق حماسه کنند و نسخه فشرده‌ای از دفاع مقدس را دوباره اجرا نمایند. ما فتوحات دفاع مقدس را به نسل دهه‌های چهل و پنجاه مدیون هستیم اما جنگ تمام‌عیار سوریه و عراق را هم به ایثارگری نسل دهه‌های شصت و هفتاد مدیونیم.

از رویکردها و مواضع رهبر معظم انقلاب هم جز اعتماد و امیدواری به نسل آینده مستفاد نمی‌شود. فرمانده معظم کل قوا به‌طور مداوم و پیوسته در سخنرانی‌های خود بر لزوم اعتماد به جوانان تأکیددارند و نقش‌آفرینی جوانان در آینده این نظام ابراز خوش‌بینی می‌کنند. در یک مثال شاخص، مهرماه سال ۱۳۹۶ بود که رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با جوانان نخبه کشور، جملاتی را مطرح کردند که شاید بتوان آن‌ها را تاریخی خواند. ایشان در آن دیدار به‌صراحت گفته بودند: «امید یعنی به آینده‌ کشور و به افقی که در مقابل چشممان است، اهمیت بدهیم. شمارا که انسان می‌بیند، امیدوار می‌شود به اینکه این آینده، آن‌چنان‌که امید و آرزو داشتیم ان‌شاءالله تحقّق پیدا خواهد کرد.»

بیانیه گام دوم انقلاب پیام روشنی است با این مضمون که جمهوری اسلامی اسیر انقطاعات ایدئولوژیک در بافت جمعیتی خود نشده و انتقال فرهنگ و معارف را باقدرت و موفقیت به سرانجام رسانده است. امروز جوانان این مرزوبوم و آمادگی‌های عقیدتی و بصیرت سیاسی آن‌ها باعث شده تا خطری به‌مراتب سهمگین‌تر برای منافع مستکبران عالم باشند و گزافه نیست اگر ادعا کنیم که مانیفست بانشاط و پویای جمهوری اسلامی باعث شده تا اگر یک کاوه در جنگ تحمیلی، خواب را از چشم مستکبران می‌ربود، امروز هزاران کاوه در عرصه‌های مختلف دفاعی، علمی و فرهنگی مترصد فرصتی برای نشان دادن توانایی‌های خود و زیرپا گذاردن آمریکا و ایادی و اذنابش باشند؛ همان‌گونه که بنیان‌گذار کبیر انقلاب فرموده بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها