در نشست خبری فیلم سینمایی «منصور» مطرح شد؛

ارتش در «منصور» اجازه کلیشه شکنی داد/ «منصور» درباره هواپیما نیست به قهرمان ملی می‌پردازد

کارگردان فیلم «منصور» با اشاره به اینکه ارتش در «منصور» اجازه کلیشه شکنی داد، گفت: ما در این فیلم سعی کردیم به زندگی نزدیک شویم و از کلیشه‌های مرسوم به‌دور باشیم.
کد خبر: ۴۴۱۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵ - 05February 2021

ارتش در «منصور» اجازه کلیشه شکنی داد/ «منصور» درباره هواپیما نیست به قهرمان ملی می‌پردازدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری فیلم «منصور» با حضور عوامل فیلم در برج میلاد برگزار شد.

در ابتدا، سرمدی کارگردان فیلم درخصوص علت پرداختن به شخصیت شهید ستاری اظهار داشت: سوژه این فیلم ابتدا برای یک کار مستند بود که قهرمان آن شهید ستاری نبود ولی فیلم منابع تصویری نداشت بخاطر همین سوژه در طی مراحل فیلمنامه تغییر کرد و برای روزآمدی فیلم، به شهید ستاری پرداختیم.

وی به ساخت هواپیمای اف۵ توسط تیم شهید ستاری در سال ۱۳۶۵ اشاره کرد و افزود: من خیلی دوست داشتم فیلمی درباره این اتفاق بسازم بخاطر همین ابتدا تصمیم داشتم تصاویر را بازسازی کنیم و سپس به تولید فیلم سینمایی رسیدیم.

قصاسبیان بازیگر نقش شهید ستاری درخصوص بازی در این فیلم عنوان کرد: وقتی در مورد یک قهرمان فیلم ساخته می‌شود، بازیگری آن نیز پیچیدگی و سخت است چراکه مخاطب درباره قهرمانان معاصر ذهنیت دارد لذا کار را سخت می‌کند. زمانی که این فیلمنامه را دیدم، احساس کردم بازی در نقش ستاری کار خیلی سختی است چراکه این شخصیت در ۹۰ درصد از سکانس‌‌ها حضور داشت.

وی با تاکید براینکه یک گروه حرفه‌ای در این فیلم حضور داشتند، افزود: عوامل فیلم همگی حرفه‌ای بودند و بیش از ۵۰ شخصیت تک سکانسی ایفای نقش می‌کردند همین موضوع می‌توانست کارگردان را کلافه کند اما چنین نشد. محیط آرام بازی به بازیگران دیگر کمک ‌کرد تا نقش خوب از آب درآید.

بازیگر نقش شهید ستاری درخصوص نزدیک شدن به این شخصیت افزود: ابتدا براساس فیلم‌نامه و برخی کتاب‌ها و با بازدید از منزل پدری شهید ستاری و بررسی فیلم و صداهای بازمانده از ایشان، تلاش کردم به شخصیت نزدیک شوم و این روند ادامه پیدا کرد. من در رفتار شخص‌ام اگر کاری درست باشد انجام می‌دهم و این تجربه به‌قدری برایم سنگین بود که تصمیم‌های شخصی‌ام را تحت تاثیر قرار داشت.

کیانی درخصوص بازی خود در فیلم گفت: من در این فیلم عضو خیلی کوچکی بودم و فقط با راهنمایی‌های سرمدی کمی شخصیت زن شهید ستاری را متفاوت بازی کردم و همانند شخصیت در سریال‌ها دیگر نبود و نقش یک زن معمولی را بازی کردم.

زمانی‌نسب بازیگر دیگر فیلم «منصور» در ادامه گفت: ۲۰ سال بازی نکردیم اما یک بار در این فیلم بازی کردیم که دیده شد؛ چیزی که در این نقش بازی کردیم سخت بود.

سید جواد هاشمی درخصوص بازی در این فیلم گفت: سادگی و روانی و نزدیک بودن به استنادات تاریخی در فیلم منصور جذابیت خیلی خوبی ایجاد کرده بود که من شخصا با آن کیف کردم و شاید اهالی فن تصدیق کنند که نگاه مستندی در این فیلم کمک کننده بود و نقش من در فیلم نیز مهم نبود بلکه فیلم منصور برای شخص من جذاب و دیدنی بود.

گرجیان در پاسخ به این سوال که فیلمبرداری روی دست اذیت کننده بود، گفت: ما این فیلم را با دو دوربین فیلمبرداری کردیم و فیلم کلا روی دست کار شده بود ولی قصدمان از این کار مستند کار شدن فیلمبرداری نبود اما سلیقه‌ای که برای روایت شدن این قصه شما گرفته بود این شکلی بود.

وی افزود: فیلمی به این ابعاد درباره چنین قهرمانی در سینما کار نکرده بودم و طبیعی بود این پیشنهاد را بپذیریم. در این فیلم نورپردازی صورت نگرفت و تلاش کردیم کار به سمتی برود که فیلمبرداری دیده نشود.

برادران در پاسخ به سوالی درباره ساخت جلوه‌های ویژه عنوان کرد: در این فیلم بخش زیادی از هواپیماها به کمک شبیه‌سازی سه بعدی صور گرفت و در این پروژه سه ماه از یک تیم ۲۰ نفره انرژی گرفت. سال ۱۳۶۵ که ایران برای اولین بار یک پروژه بزرگ و مهم را رقم زد اما هیچ تصویری از آن وجود ندارد که مایه تعجب است.

مهدی مطهر مجری طرح گفت: سرمایه‌گذار اصلی فیلم سازمان اوج است درحالی که فیلم از یک شخصیت ارتشی است و اوج برخلاف تبلیغات تفرقه‌انگیزانه‌ای که صورت می‌گیرد یک اتفاق خوب را رقم زد. خیلی اوقات درباره نفوذ و اینکه از تولید ملی حمایت نمی‌شود سخن گفته می‌شود و کسانی باور ملی را لگد می‌زدند که در این فیلم نمونه‌های آن را دیدیم.

وی افزود: این پروژه بیش از یک سال و نیم طول کشید که با سه اتفاق گرانی بنزین که می‌توانست بخشی از کار را تحت شعاع قرار دهد، سقوط یک هواپیمای ارتشی و شهادت حاج قاسم برخورد ولی ارتش پای کار ایستاد و اجازه داد کلیشه شکنی صورت گیرد و فیلم بیش از آنکه درباره یک جنگنده باشد درباره یک قهرمان ملی است که ساعت‌ها می‌توان درباره آن سخت گفت.

سرمدی مشکل آثار مشابه با فیلم منصور را باورناپذیری دانست و گفت: تجربه مستندسازی من کمک کرد تا یک فضای مستند خلق کنیم. یعنی انکار یک اتفاق در حال رخ دادن بود و فقط دوربین ما حضور داشت؛ ما هیچ وقت سعی نکردیم مخاطب را احساساتی کنیم. درباره شخصیت ستاری سعی کردیم یک انسان خلق کنم که کنشگر است و گاهی اشتباه می‌کند؛ این‌ عوامل در کنار سایر عناصر باعث باورپذیرشدن فیلم شد. من در این فیلم اصلا تلاش نکردم با موسیقی و دیالوگ‌های شعاری مخاطب را احساسی کنم بلکه تلاش کردم آدم‌ها باورپذیر باشند.

وی با تاکید براینکه کار ما یک کار گروهی بود و سعی کردیم در بازی‌ها به زندگی عادی نزدیک شویم، گفت: ۷۰ درصد فیلم منصور تخیل کارگردان است و تنها ۳۰ درصد اتفاقات آن مستند و براساس واقعیت است.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار