پژوهشگر تاریخ مطرح کرد؛

دادگاه‌های انقلاب واکنش به خشم شدید مردم علیه حکومت پهلوی بود

مهرزاد بختیاری‌منش با تاکید براینکه انقلاب مردم ایران یکی از پرخشم‌ترین و عمیق‌ترین انقلاب‌های عصبی جهان بود، گفت: دادگاه‌های انقلاب واکنش به خشم شدید مردم علیه حکومت پهلوی بود.
کد خبر: ۴۴۱۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ - 06February 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مهرزاد بختیاری‌منش در برنامه تلویزیونی یه روز تازه اظهار داشت: در ۱۶ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ با وجود مخالفت بختیار، مهدی بازرگان از سوی امام خمینی (ره) به نخست‌وزیری منصوب شد و به علت مخالفت بختیار حکم بازرگان را بر روی ورق دفتر مشق نوشتند. حکم را آقای هاشمی‌رفسنجانی مقابل دوربین قرائت کرد که وی نیز در جایگاه معاون وزارت کشور دولت موقت منصوب شد و روز بعد بختیار در مجلس حاضر می‌شود، البته در آن روز ۴۰ نماینده مجلس استعفا داده بودند و در آن جلسه مدعی می‌شود که دولت موقت بازرگان جنبه شوخی دارد.

این مورخ و جامعه‌شناس افزود: در مرحله بعد لایحه انحلال ساواک ارائه شد. البته ساواک در اصل انحلال پیدا نکرد و در قالب وزارت کشور یا وزارت اطلاعات فعالیت جدید خود را آغاز کرد و تنها آن اسم بدنام را از بین بردند و در همین روز ژنرال هایزر از ایران می‌رود و ربیعی فرمانده نیروی هوایی مدعی فروپاشی ارتش می‌شود و خواستار ورود امریکا در برابر انقلاب می‌شود.

وی افزود: بعد‌ها در دادگاه انقلاب ربیعی می‌گوید که هایزر گفت امریکا در جنگ ویتنام میلیارد‌ها دلار هزینه کرد که یک دیکتاتور را نگه دارد، اما نتوانست؛ این تجربه را در جایی که ۹۸ درصد مردم به صحنه آمده‌اند، تکرار نمی‌کنیم. انقلاب مردم ایران یکی از پرخشم‌ترین و عمیق‌ترین انقلاب‌های عصبی جهان بود و دادگاه‌های انقلاب واکنش به خشم شدید مردم علیه حکومت پهلوی بود. واقعه ۱۷ شهریور خشم مردم را برانگیخت و شاه از کشور فرار کرد و نظامی‌ها را در برابر مردم می‌گذارد.

این پژوهشگر تاریخ خاطرنشان کرد: در فاصله روز ۱۸ بهمن‌ماه ربیعی که از هایزر ناامید شده بود، هواپیما‌ها را به آسمان می‌فرستد که نمایشی را اجرا کند، اما یدالله سحابی جلسه‌ای با بختیار و عباس امیرانتظام برقرار می‌کند. در آن جلسه به بختیار می‌گویند تو سال‌ها شاه‌ستیزی داشتی و آزادی‌خواه بودی؛ چرا درحالی‌که امریکا هم شاه را رها کرده است، کاسه داغ‌تر از آش می‌شوی؟ بختیار باز هم می‌گوید من همچنان مرغ طوفان هستم.

گفتنی است برنامه «یه روز تازه» مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی، چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار