فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی:

موج‌سواری برخی کشورها بر تحولات قفقاز/ اسرائیل قطعاً نابود می‌شود

سردار وحیدی با اشاره به تحولات اخیر منطقه قفقاز گفت: آزادی سرزمین‌هایی که توسط ارمنستان تسخیر شده بود، تحول مهمی در منطقه محسوب می‌شود که البته برخی کشور‌ها سعی داشتند از این حق طبیعی ملت آذربایجان سوء استفاده کنند تا این کشور را تحت سلطه خود قرار دهند.
کد خبر: ۴۴۱۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶ - 08February 2021

ایران در بازپس‌گیری مناطق اشغالی به آذربایجان کمک نظامی کرده استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «احمد وحیدی» فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی (داعا) صبح امروز در اولین همایش نقش و تبیین راهبردهای گام دوم انقلاب اسلامی در شکل‌دهی به ژئوپلیتیک قرن پانزدهم شمسی که در این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: مبارزه‌ای امروز در کل دنیا به‌ویژه در منطقه ما در حال انجام است؛ به‌عنوان مثال، روسیه کشوری است که از گذشته در آسیای میانه حضور داشته و دارد، ترکیه هم تلاش‌هایی در این منطقه انجام می‌دهد و رژیم صهیونیستی نیز تلاش می‌کند جای پایی در آسیای میانه پیدا کند؛ البته آمریکا هم به دنبال تعریف ژئوپلتیک جدیدی در این منطقه است.

وی نقش ایران در منطقه را تأثیرگذار دانست و افزود: حضور قدرت‌ها در کنار مرز‌های ما دارای اهمیت است؛ هرچند ممکن است در آسیای میانه چین همسایه ما شود، اما آمریکایی‌ها هم در تلاش هستند که حضور پرقدرتی داشته باشند؛ البته به لحاظ اقتصادی چین حضور پر رنگی به نسبت آمریکا خواهد داشت.

فرمانده داعا ادامه داد: در حوزه قفقاز نیز آزادی سرزمین‌هایی که توسط ارمنستان تسخیر شده بود، تحول مهمی است که روی داد؛ البته برخی کشور‌ها سعی داشتند که از این حق طبیعی ملت آذربایجان سوء استفاده کنند، بر این موج سوار شوند و جمهوری آذربایجان را به گونه‌ای تحت سلطه خود قرار دهند تا بتوانند ادعا کنند که در پیروزی این کشور نقش داشته‌اند.

سردار وحیدی اضافه کرد: عده‌ای تلاش دارند که این موفقیت جمهوری آذربایجان را عاملی بسازند برای اینکه دولت و ملت آن‌ها را وام‌دار خود قلمداد کنند که در این رابطه هم اسرائیل و هم برخی قدرت‌های دیگر به دنبال این موضوع هستند.

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح کرد: حقیقت موضوع این بود که یک منازعه ۳۰ ساله بعد از فروپاشی شوروی به سرنوشت روشنی رسید و البته ما هم خوشحال هستیم که این سرزمین‌ها به صاحبان اصلی خود رسید.

وی گفت: تحول مهم دیگر در دریای سرخ و شاخ آفریقاست؛ جایی که «اریتره» و «جیبوتی» حضور دارند و کشور‌های دیگر سعی دارند در این منطقه حضور داشته باشند؛ به‌عنوان مثال، امارات با حضور در جیبوتی و اریتره تلاش دارد که دریای سرخ را تحت حفاظت خود قرار دهد.

سردار وحیدی بیان کرد: ترکیه و اسرائیل هم به دنبال حضور در دریای سرخ هستند؛ البته برخی کشور‌های دور از منطقه نیز تلاش می‌کنند که سهم و نقش مهمی در این منطقه داشته باشند؛ از سوی دیگر، نوع تعاملات عربستان با سودان هم موضوع دیگری مبنی بر تلاش برای حضور در منطقه است.

فرمانده داعا با بیان اینکه ژئوپلیتیک خطوط انرژی در منطقه ما به گونه‌ای طراحی شده که بتوانند برای ایران محدودیت ایجاد کنند، افزود: آمریکا در اطراف ایران تلاش‌هایی را به همین منظور انجام می‌دهد؛ در حوزه حمل و‌ نقل هم همین‌گونه است؛ به‌عنوان مثال بهره‌گیری از مسیر خط آهن ترکیه به چین مصداق دیگری در این رابطه است.

وی ادامه داد: این‌گونه اقدامات برای این است تا در حوزه انرژی و حمل و‌ نقل، ایران دچار انزوای ژئوپلتیکی شود؛ در حوزه ژئوپلتیک دریای خزر نیز تلاش دارند که شرایطی را رقم بزنند تا ایران از رژیم حداقلی برخوردار شود.

سردار وحیدی به موضوع عراق و‌ سوریه هم اشاره و بیان کرد: در عراق و سوریه نیز تنازعی وجود دارد؛ موضوع تجزیه‌طلبی در عراق و استقلال حوزه اقلیم کردستان به نتیجه نرسید؛ آمریکا و اسرائیل سعی داشتند با تحقق این موضوع، مردم کردستان عراق را از منافع بزرگی که در پیوند با کشورشان دارند، محروم کنند؛ در صورت موفقیت، کردستان به منطقه‌ای بسته تبدیل می‌شد و‌ چون ایران و ترکیه و دیگر کشور‌ها با تحقق این موضوع مخالف بودند، کردستان عراق وابستگی شدیدی به اسرائیل و آمریکا پیدا می‌کرد؛ زیرا فقط آن‌ها از تجزیه کردستان عراق حمایت می‌کردند.

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: اگرچه این طرح با خوش‌فهمی سردار سلیمانی و‌ مردم کردستان عراق ناکام ماند، اما به هر حال آمریکا و اسرائیل تلاش دارند که این موضوع را محقق کنند و‌ حتی در دولت جدید آمریکا نیز ممکن است که این فکر مجدداً جریان یابد؛ چون آن‌ها به دنبال منافع خود هستند و‌ به منافع ملت‌ها توجهی ندارند.

وی‌ اظهار داشت: در سوریه هم دخالت‌های ناروا جریان دارد؛ عده‌ای سعی می‌کنند که ادلب یا مناطقی در شمال این کشور را به بهانه‌هایی تجزیه کنند. در دریای مدیترانه بعد از کشف منبع انرژی تلاش‌های زیادی وجود دارد؛ به‌عنوان مثال اسرائیل خط ساحلی خود را در داخل آب‌های ساحلی لبنان ترسیم کرده است.

سردار وحیدی تأکید کرد: اسرائیل بی‌تردید از بین خواهد رفت و این حتماً یک تحول ژئوپلتیک در منطقه ایجاد خواهد کرد؛ رژیم صهیونیستی علی‌رغم سر و صدایی که می‌کند به شدت در حال فروپاشی است؛ به‌عنوان مثال مردم تا پشت در منزل نتانیاهو پیش رفتند و او مجبور شد به داخل زیرزمین برود.

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی افزود: امروز شاید ۱۷ میلیون مهاجر فلسطینی داریم، اگر با همین تعداد جمعیت رای‌گیری شود، حداقل ۵۰ درصد قدرت باید در دست فلسطینی‌ها باشد و این اصول دموکراسی است.

وی‌ اظهار داشت: اسرائیل نمی‌تواند با ترفند‌هایی مثل ترور شهید فخری‌زاده، از تنگنا‌هایی که دارد، خارج شود؛ اسرائیل در این قرن از هم فرومی‌پاشد و آمریکا هم از جایگاه قدرت درجه یک افول می‌کند.

سردار وحیدی تصریح کرد: آمریکا امروز قدرت اقناع ملت خود را هم ندارد و هیچ ایدئولوژی هم که ملت را به هم پیوند دهد، ندارد؛ زیرا این‌ها بر اساس قدرت کنار هم جمع شدند. تغییرات آمریکا امروز موجب شده است که حتی متحدین این کشور هم در منطقه موضع خود را تغییر دادند؛ به‌عنوان مثال بازگشت مجدد قطر به شورای همکاری خلیج فارس آن هم بدون هیچ‌گونه شرطی نتیجه این تحولات است

فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: آنچه امروز مد نظر ایران قرار دارد، دعوا‌های ژئوپولتیکی نیست، بلکه جمهوری اسلامی به دنبال نظم تمدنی است که برای بشر سعادت‌آفرین است؛ آنچه در بیانیه گام دوم به آن اشاره شده، حرکت به سمت نظم تمدنی است؛ بر این اساس، بیانیه گام دوم همه کسانی را که برای آزادی مبارزه می‌کنند، بخشی از خود می‌داند؛ به همین دلیل پیام ما پیام جهانی است.

سردار وحیدی خاطرنشان کرد: تمدن فعلی مورد ادعای غرب، آن‌ها را دچار لرزش می‌کند به نحوی که امروز درباره پساغرب کتاب‌هایی در حال نگارش است؛ بنابراین بیانیه گام دوم یک دستورالعمل بسیار ارزشمند برای ورود به قرن جدید و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار