رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج):

واکسن کرونای ساخت دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله به‌زودی وارد فاز انسانی می‌شود

ابوالقاسمی گفت: واکسن کرونای ساخت دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) تست حیوانی را با موفقیت پشت سر گذاشته است و اکنون در آستانه ورود به فاز انسانی قرار داریم.
کد خبر: ۴۴۱۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳ - 08February 2021

واکسن کرونای ساخت دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله به‌زودی وارد فاز انسانی می‌شودبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، دکتر «حسن ابوالقاسمی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) در نشست خبری که صبح امروز در این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: هیچ موضوعی ناراحت‌کننده‌تر از پیدا نشدن دارو و ممانعت شرکت‌ها برای در اختیار گذاشتن داروی شیمی‌درمانی کودکان سرطانی نیست و این در حالی است که وجود تحریم‌ها شرایط را برای بیماران سخت‌تر از گذشته کرده است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواستیم مثل برخی‌ها، ساده‌اندیشی کنیم و دارو‌های مورد نیاز را در داخل تولید نکنیم، وضعیت درمان بیماران مبتلا به سرطان بسیار وخیم‌تر از شرایط فعلی می‌شد؛ به‌عنوان مثال سرطان کودکان، ۸۰ درصد به بالا خوب می‌شود، اما اکنون که در تهیه و توزیع این دارو‌ها با مشکل مواجه هستیم، شرایط سختی را پیش رو داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) گفت: واکسن کرونای ساخت دانشمندان و پژوهشگران این دانشگاه تست حیوانی را با موفقیت پشت سر گذاشته است که بدین ترتیب با عبور از این مرحله در آستانه ورود به فاز انسانی قرار داریم.

ابوالقاسمی عنوان کرد: ترامپ در اقدامی غیرانسانی، دانشگاه ما را که محل تولید علم و دانش و پروژه‌های علمی است، تحریم کرد و حتی به این مکان علمی هم رحم نکرد.

وی افزود: وقتی شرکت‌های بزرگ دارویی به واسطه تحریم‌های آمریکا دارویی به ایران نمی‌دهند، چاره‌ای نداریم جز اینکه یک مبارزه دانشی را در سطح بین‌الملل ادامه و دانش خود را رشد دهیم؛ لذا در چنین شرایطی، چون مطمئن شدیم که در خصوص واکسن نیز چنین رفتاری را با ما انجام خواهند داد، به سراغ ساخت واکسن بومی رفتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) اضافه کرد: البته اینکه ما در شرایط اپیدمی آن هم به صورت اورژانسی بخواهیم واکسن بسازیم را تاکنون تجربه نکرده بودیم، اما در دوران شیوع کرونا توانستیم به این مهم دست یابیم؛ به نحوی که یک واکسن روز گذشته در کشور رونمایی شد و یک واکسن دیگر هم به‌زودی رونمایی می‌شود.

ابوالقاسمی اظهار داشت: شرایط کرونایی کشور موجب شد تا ۵۰۰ هزار دستگاه تولید اکسیژن را در دانشگاه تولید کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم؛ همچنین در تولید ماسک هم خودکفا شدیم. از سوی دیگر تاکنون بیش از ۱۰ هزار بیمار کرونایی را در بیمارستان بقیةالله (عج) پذیرش کردیم.

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم بیش از ۱۵۰ مقاله را در مجلات علمی معتبر دنیا منتشر کردیم، افزود: در جهت خودکفایی، کیت آنتی‌ژن در دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) ساختیم و در صورت صدور مجوز از سوی سازمان غذا و دارو، این کیت‌ها به تولید انبوه می‌رسد تا در «طرح شهید سلیمانی» استفاده شود؛ در این طرح جنبه‌های مختلفی از جمله تشخیص سریع دیده شده که مستلزم داشتن کیت کافی و ارزان است که ما به تولید آن خواهیم پرداخت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) گفت: با سازمان انتقال خون هم هماهنگ شدیم تا از پلاسمای بهبودیافتگان کرونا استفاده کنند؛ این همکاری موجب شد تا میزان مرگ و میر بیماران کرونا ۱۰ درصد کاهش یابد؛ علاوه بر این، در زمینه تزریق سلول‌های بنیادی نیز پیشرفت‌هایی داشتیم و توانستیم به بسیاری از بیماران کرونایی، سلول بنیادی تزریق کنیم.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه بیش از ۲۲۰ پروژه از جمله تولید دارو‌های گیاهی از وزارت بهداشت کد اخلاق گرفتند، بیان کرد: صفر تا صد دانش واکسن را در همین دانشگاه ایجاد کردیم؛ البته پلتفرم واکسن ما متعلق به بخش‌های خصوصی است؛ زیرا واکسن کرونای ما نوترکیب است، اما واکسن دیگری که در دست تولید است، واکسن ویروس کشته شده است.

وی ادامه داد: در خصوص واردات واکسن نکته‌ای که می‌توان گفت این است که باید با تمام قدرت در جهت تولید واکسن پیش می‌رفتیم؛ باید به این نکته هم توجه کنیم که همین واکسن «فایزر» را غربی‌ها به اندازه کافی به آن دسترسی ندارند و برای همین در پی تأمین واکسن‌های مورد نیاز با واکسن روسی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) افزود: بنابراین، وفتی منابع متعددی برای تهیه یک فرآورده بیولوژیک داریم، آیا منطقی است که از کشوری که با ما دشمنی دارد، آن را تهیه کنیم؟ پس منطق به ما می‌گوید باید از جایی واکسن کرونا وارد کنیم که حداقل دشمنی با ما نداشته باشند؛ به‌عنوان مثال وفتی اسرائیل و آمریکا دانشمندان ما را ترور می‌کنند، چطور باور کنیم که واکسن آن‌ها برای مردم ما مفید خواهد بود؟ این‌ها همان کسانی هستند که با در اختیار قرار دادن سلاح شیمیایی موجب شدند ارتش عراق از این سلاح‌ها علیه رزمندگان و‌ حتی مراکز درمانی ما استفاده کند.

ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: در اسفند سال گذشته ساخت واکسن کرونا را کلید زدیم به نحوی که اکنون دو واکسن در این دانشگاه توسعه یافته و در آستانه مرحله آزمایش انسانی است؛ ساخت صفر تا صد یکی از این واکسن‌ها با پشتیبانی سپاه آغاز شده و واکسن دیگر نیز با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و توسط متخصصین دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در دست تولید است؛ در ساخت این واکسن‌ها فاز‌های حیوانی به خوبی طی شده که مستندات آن در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است که در صورت تایید، وارد فاز انسانی خواهند شد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار