راوی کتاب «مَست و سنگستان»:

نگارش کتاب «مَست و سنگستان» مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی بود

ایروانی مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی را علت نگارش کتاب «مَست و سنگستان» عنوان کرد و گفت: رزمندگان اجازه ندادند ننگ خاک‌فروشی بر دامن ایران تکرار شود.
کد خبر: ۴۴۱۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷ - 08February 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین رونمایی از کتاب «مست و سنگستان» شامل خاطرات سردار عزیزالله فرخی که به همت انتشارات 27 بعثت منتشر شده است با حضور جمعی از همرزمان و فرماندهان راوی در کتابفروشی به‌نشر تهران برگزار شد.

ایروانی: «مست و سنگستان» فوق‌العاده جذاب است

در این مراسم، حجت الله ایروانی، نویسنده کتاب که از دیدبانان تیپ توپخانه 60 خاتم الانبیاء بوده گفت: سال 69 چند خاطره از همرزمانم را تبدیل به کتاب کردم و رهبر انقلاب هم برای آن‌ها تقریظی نوشتند. چاپ ششم کتاب «آتش به اختیار» هم که خاطرات خودم بود، به تازگی منتشر شده است.

وی افزود: برادر عزیزالله فرخی را همه می‌شناسند. سابقه دیدبانی ایشان به سال 61 در دیدگاه 47 در قصر شیرین برمی گردد که ما را با خودش اخت کرد. گفتگوهای شفاهی با ایشان در سپاه 27 انجام شده بود. من آنها را پیاده کردم و آقای سرهنگی گفتند خودم آن‌ها را بنویسم.

نگارش کتاب «مَست و سنگستان» مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی بود
این نویسنده و رزمنده دفاع مقدس ادامه داد:‌ کتاب «مست و سنگستان» فوق‌العاده جذاب است ودرباره آزادسازی خرمشهر که مطالب کمی در دست هست، مواردی را ذکر کرده که بسیار مورد توجه است. من معتقدم عزیزالله فرخی، اسارت را در اسارت به اسارت گرفت و عزیز ماند.

ایروانی تصریح کرد:‌ در کتاب به تاریخ‌ها دقت کنید. در بحث اسارت از قله 1904 کانی مانگا شروع کرده‌ایم و تا پای قله رفته‌ایم و بعدش فلش بک می‌خورد به یک هفته قبلش که به منطقه می‌آیند و حاج همت را ملاقات می‌کنند و بد دوباره به عملیات می‌روند. دو سه روز در حال مجروحیت شدید توی میدان مین دور خودشان می‌چرخیدند. بخشی از کاسه سرشان پریده بود و چشمشان هم آسیب دیده بود و از گوشه کنار چشم، چیزهایی در سایه روشن می‌دیدند. اسم کتاب هم از همین جریان در میدان مین استفاده شده که سه چهار روز دور خودش می‌چرخیدند تا این که به اسارت در آمدند.

عزیزالله فرخی: مَست و سنگستان نتیجه 13 سال کار است

عزیزالله فرخی، راوی کتاب «مست و سنگستان» هم در این مراسم گفت: حرف اول من برای کسانی است که در اتفاقات این 42 ساله ثابت قدم ماندند. آن‌ها ثابت‌قدم‌تر بشوند و کسانی که احساس می‌‌کنند کمی درباره انقلاب، شل شده‌اند این احساس را داشته باشند که کار از جای دیگری هدایت می‌شود و قرار است که آیات قرآن که 1500 سال پیش نازل شده، تفسیر و تبیین شود. «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ» بالاخره باید یک جایی تحقق پیدا کند. خدا که نعوذ بالله حرف نامعتبر نمی‌زند. این اراده متصل شده به اراده پیروزی این انقلاب و جهانی شدنش با تلاش و کوششی که تلاش‌کنندگان و شهدا کرده‌اند. البته کسانی هم هستند که خرابکاری می‌کنند و ناامید هم نمی‌شویم از وجود آن‌ها.

نگارش کتاب «مَست و سنگستان» مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی بود

وی افزود: حرکت انقلاب و دفاع مقدس را تعبیر و تفسیرش می‌کنیم به یک جمله از حضرت امیر در نهج البلاغه که فرمودند: «المَوتُ فی حَیاتِکُم مَقهورین وَ الحَیاةُ فی مَوتِکم قاهِرین» تمام هدف، قبل از تمهیدات و آینده، از این جمله است. زندگی و حیات شما در این است که بمیرید ولی دشمن، مقهور شما باشد. این خلاصه هدفگذاری ما به سمت جلو است.

سردار فرخی ادامه داد: اگر حضرت امام چکیده و عصاره علما، فرماندهان، رهبران سیاسی 1200 سال بعد از غیبت بوده، پس کسانی که فرمان این امام را می‌برده‌اند هم باید عصاره‌های تاریخ باشند. امام با همین رزمندگان و یاران، کار را جلو برد. ما به این واسطه می‌گوییم که قدر خودتان را بدانید چون تاریخ شما را انتخاب کرده است.

وی تصریح کرد:‌ امام گفت اصل این جوانان به دنیا آمده‌اند که در این مناطق از جبهه‌ها به شهادت برسند و معتقد بودند حضرت امام حسین تکلیف ما را مشخص کرده است. پس شما که عصاره 1200 سالِ گذشته‌اید و جلوی دنیا ایستادید و نگذاشتید ننگ خاک‌فروشی بار دیگر بر دامن این کشور بماند پس شما آدم های بزرگی هستید، چون سربازهای خمینی هستید. او تربیت یافته مکتبی بود که به ما جوانان کوچه و خیابان اعتبار داد تا از درونمان شهید سلیمانی بیرون بیاید که بزرگ‌های دنیا می‌گویند ایشان استراتژیستی بوده که در تاریخ بشر مثل او نیامده است.

راوی کتاب «مست و سنگستان» افزود: این انقلاب قدری دارد که قدرش را نمی‌دانیم و مانده تا متوجه آن بشویم. هنوز هم در فتنه همزمانی هستیم و چون با اوضاع همزمانیم، خیل متوجه بزرگی آن نیستیم. موشه دایان وقتی انقلاب پیروز شد پیام داد و گفت زلزله‌ای در دنیا اتفاق افتاد که آثار‌ آن بعدها معلوم می‌شود. شاید آن‌ها بهتر از ما مطالب را فهمیده‌اند.

سردار فرخی درباره کتاب «مست و سنگستان» نیز گفت: در مورد کتاب، مختصر چیزهایی که به ذهن من مانده بود و قابل بیان بود را گفتم. مثلا در بخشی از کتاب خواستم بگویم قدرت آنقدر خطرناک است که 1200 نفر 45 دقیقه همدیگر را در اردوگاه عراق می‌زدیم. کار به جایی رسید که تا مرز کشته شدن هم رفتند. دیگران به آن نپرداخته بودند ولی من پرداختم. خواستم بگویم خوانندگان کتاب! جنگ قدرت می‌تواند در محیط بسته زندان اتفاق بیفتد و تا کشته شدن چند نفر پیش برود. قدرت خطرناک است.

نگارش کتاب «مَست و سنگستان» مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی بود

راوی کتاب «مست و سنگستان» افزود: این کتاب نتیجه 13 سال کار است که هشت سالش مداوم بوده است. در مورد عملیات بیت المقدس هم چون از گردان 700 نفره ما افراد زیادی باقی نمانده بودند لازم بود که من مطالب را به طور کامل‌تر بیان کنم. هدف اولم رضای خدا بوده و دوم اطاعت از فرمان رهبری بوده که سال 78 خدمت ایشان رسیدیم و آنچنان تاکید کردند که حتی همراه با توبیخ بود که: چرا نمی‌نویسید و نمی‌گویید؟ چرا اجازه می‌دهید خاطراتتان با خودتان به خاک برود؟ این انگیزه‌ای بود که به فکر نوشتن این کتاب بیفتم.

عزیزالله فرخی در پایان تصریح کرد:‌ برخی از مطالب کتاب با اتفاقات امروز نظامی دنیا همخوانی ندارد اما رخ داده و همین چیزها باعث پیشرفت جنگ بوده. من معتقد به تاثیر نفرات هستم. مثلا شهید شیرودی صحنه جنگ را عوض کرد. خدا این قابلیت را به شهید شیرودی داده بود که کشور را نجات بدهد. کمااین که مالک اشتر هم یک شخص بود اما نقش تکیه‌گاه را برای امیرالمومنین(ع) ایفا می‌کرد. آن هایی که شهید شدند نمره‌شان 100 بوده و ما هم باید نمراتمان را محاسبه کنبم.

ابوترابی: ایروانی دو تهدید بزرگ تحریف و فراموشی را از بین برده‌اند
سردار سید محمد ابوترابی هم در این مراسم ضمن تقدیر از همه عزیزانی که زحمت دفاع مقدس را کشیدند و خسته نشدند، گفت: تشکر می کنم از همه کسانی که با همه سختی‌ها دست از خدمتگزاری به آن نسل و نسل‌های آینده برنداشتند.

وی افزود:‌ من از عزیز خدا، عزیز مردم ایران، عزیز رزمندگان گردان 9 «حاج عزیز الله فرخی» تشکر می‌کنم که 13 سال نشستند و خاطرات خودشان و سایر دوستانشان را تدوین کردند. ان شا الله با کاری که کردند، دو تهدید بزرگ تحریف و فراموشی را از بین برده‌اند. ما که نتوانستیم شهید بشویم اما لااقل قدرشناس شهدا باشیم و تلاش کنیم که این بخش از تاریخ برای خودمان و نسل‌های آینده باقی بماند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار