یادداشت/ سردار علی مولوی حقیقی

چالش‌های حضور جوانان در عرصه‎های تصمیم‌گیری و تصمیم سازی

عدم حضور مدیریت جوان انقلابی در عرصه‌های کلان از مشکلات فعلی جامعه ما است و به همین خاطر، بسیاری از چالش‌های کوچک به‌واسطه مدیریت خسته و فرسوده تبدیل به بحران‌های عظیم می‌شوند.
کد خبر: ۴۴۱۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵ - 09February 2021

چالش‌های حضور جوانان در عرصه‎های تصمیم‌گیری و تصمیم سازی

گروه استان‌های دفاع‌پرس - سردار سرتیپ دوم پاسدار «علی مولوی حقیقی»؛ انقلاب اسلامی ایران در حالی چهل و دومین سالگرد پیروزی خود را پشت سر می‌گذارد و ‌در دهه پنجم حیات خود سیر می‌کند که دشمنان مستکبرش کماکان افکار براندازانه باطلی در سردارند اما تفاوت این دوران عمدتاً مربوط به آن می‌شود که دوستان جمهوری اسلامی در سراسر جهان امیدوارتر از گذشته درگذر از چالش‌ها و برای به دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده به‌پیش می‌تازند.

در سال ۱۳۹۷ مقام معظم رهبری با صدور بیانیه گام دوم انقلاب برای ادامه این راه روشن به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه گذشته پرداختند و جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی را توصیف نمودند. در واقع بیانیه گام دوم خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان و به‌مثابه منشوری برای دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی بود و فصل جدیدی را در عمر بابرکت جمهوری اسلامی رقم زد.

واقعیت جهان سیاست امروز این است که از زمان پیدایش انقلاب اسلامی تا به همین امروز که ۴۲ سال را پشت سر می‌گذاریم، هنوز نتوانسته‌ایم که به عمق واقعیت انقلاب اسلامی به‌عنوان یک حرکت اسلامی و قرآنی و به‌عنوان یک پدیده که برجسته‌ترین انقلاب را در جهان اسلام به وجود آورده است، پی ببریم. آن‌ها همچنان به ایران به‌گونه‌ای نگاه می‌کنند که گویا همچنان در دوران تاریک پهلوی بسر می‌بریم. چه اردوگاه غرب و چه سردمداران کشورهای صاحب زر و زور تصورشان این است که انقلاب اسلامی روزی به بن‌بست خواهد رسید لذا خود آن‌ها هم در درون خودشان دچار یک توهم جدی هستند و می‌شود این توهم را از اظهار نظر مقامات عالی‌رتبه آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌درستی فهمید که در بیان دیدگاه‌های خودشان هم دچار تضاد هستند؛ به‌گونه‌ای که از سویی با برنامه‌های متعدد روی میز، نقشه تقابل با نظام را دنبال می‌کنند و از سوی دیگر هم به‌صراحت درباره جهانی بودن انقلاب اسلامی اظهارنظر می‌کنند.

این گام که به‌عنوان آرمان بزرگ ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت مهدوی پیش روی مسئولین و جوانان قرار دارد، بنا بر آنچه در فضای جامعه سیاسی چه در داخل و چه در خارج ما با آن روبرو هستیم متأسفانه به‌درستی مورد توجه قرار نگرفته است. دو سال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب می‌گذرد و بر این اساس که ما با دعوت صریح و رسمی رهبری فرزانه روبرو هستیم، برای همه فرض بود و هست که گام دوم انقلاب را به‌عنوان متن راهبردی برای کشور و برای جوانان مدنظر قرار دهند و در سطوح سه‌گانه «تبیین و خوانش متنی و فرامتنی بیانیه»، «چگونگی راه‌ها و محقق‌سازی بیانیه» و «الزامات و ضرورت‌های کاربست بیانیه» آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

آنچه لازم است، این است که مسئولین کشور در سطوح عالی، سطوح میانی، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور نسبت به بیانیه گام دوم توجه بیشتری را داشته باشند و نقش مؤثر و مفیدی را برای اثرگذاری جوانان برومند و انقلابی و جهادی قائل باشند و اگر دشمنان انقلاب حرف‌هایی را برای کمرنگ کردن بیانیه گام دوم دارند هنوز جوان ایرانی را خوب نشناختند و نمی‌دانند که این جوان و این قدرت جوانی برخواسته از اسلام عزیز و قدرت انقلابی‎گری اوست و خواهد توانست عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای را برای یک حرکت فراگیر پیش روی خودش قرار بدهد و حرکت جدیدی را دنبال کند. نقش نیروهای جوان در سطوح اجرایی کشور به‌قدری حائز اهمیت است که حضرت آقا فرمودند «به جوانان عزیزم که آینده کشور چشم‌انتظار آن‌هاست، صریحاً می‎گویم که آنچه تاکنون شده با آنچه باید می‌شده، دارای فاصله ژرف است ولی برای اجرای شایسته افق‌های پیش‌رو چشم امید به شما جوان‌هاست».

قدرت جوانی و قدرت انقلابیِ جوان ما در حوزه برنامه‌ریزی و سطوح اجرایی کلید حل مشکل‌ها و راهگشایی است که می‌تواند همه ظرفیت‌ها را با تفکر انقلابی و جهادی به میدان بیاورد. این از مشکلات فعلی جامعه ما است که چون میزان حضور نیروهای جوان در عرصه مدیریت کم است، بسیاری از چالش‌های کوچک به‌واسطه مدیریت خسته و فرسوده تبدیل به بحران‌های عظیم می‌شوند. انتظار داریم کشور و مدیران کشور هم در مجلس، هم در اجرایی و هم در حوزه قضاوت، میدان را برای نیروهای جوان مهیا کنند و تحلیل دشمن را هم ان‌شاءالله به زباله‌دان تاریخ بریزند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار