شبی که بانگ ملکوتی «الله اکبر» در فضای ایران طنین انداز شد

همه ساله در شب بیست و دوم بهمن ماه به‌مناسبت شب اولین طلوع آفتاب در ایران اسلامی مردم بانگ الله اکبر را سرمی دهند و یاد و خاطره‌ی آن شب تاریخی را در بهمن سال ۱۳۵۷ زنده نگه می‌دارند.
کد خبر: ۴۴۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶ - 09February 2021

شبی که بانگ ملکوتی «الله اکبر» در فضای ایران طنین انداز شدگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: شاه از کشور رفته بود. بختیار از ساختمان نخست وزیری با هلی کوپتر به مکانی نامعلوم رفت. سخنرانی‌ها، اعلامیه‌ها و نوار‌های حضرت امام از مدرسه‌ی علوی در سراسر کشور دست به دست می‌چرخید. بانگ انقلاب اسلامی در تمام ایران طنین انداز شده بود. تمام روزنامه‌های ایران اخبار امام خمینی را منعکس می‌کردند. از مدرسه‌ی علوی شبکه‌ای تلویزیونی در ساعاتی محدود سخنرانی‌های امام خمینی به طور مستقیم پخش می‌شد.

شب بیست و دوم بهمن ۱۳۵۷ شد. ساعت بیست و سی دقیقه. برنامه‌های تلویزیون مدتی بود که از حالت عادی خارج شده بود و تصویری از گل‌های لاله نماد خون شهداء و ایثارگران انقلاب اسلامی از تلویزیون پخش می‌شد. راس ساعت مذکور مجریان اخبار تلویزیون روی آنتن آمدند. تصویر پس زمینه‌ی آن‌ها پرده‌ی آبی بود. پرده‌ی آبی و عدم پس زمینه خبر از خالی بودن سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران می‌داد. تکنسینی وجود نداشت تا به جای پرده‌ی کروماکی آبی رنگ تصویر دیگری انتخاب کند. مجریان تلویزیون خبر از اعلام بی طرفی ارتش و پیروزی انقلاب اسلامی می‌دادند. ارتش عملا به صف انقلابیون پیوست.

نظام شاهنشاهی سقوط کرد. مردم دیگر دست از پا نمی‌شناختند. دقایقی از اعلام پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که مردم به صورت خود جوش از پنجره‌ها، پشت بام‌ها، خودرو‌ها و... بانگ الله اکبر سردادند.

الله اکبر، رمز فتح و پیروزی همبستگی ملی بود. بیست و دو بانگ الله اکبر به نشانه‌ی شب بیست و دوم بهمن در فضای شهر‌ها و روستا‌ها و تمام ایران طنین انداز شده بود. بساط تاریخ و فرهنگ دو هزار و پانصد ساله برچیده شد و نظامی بر حق، مردمی، عدالت محور و اسلامی جایش را گرفت.

همه ساله در شب بیست و دوم بهمن ماه به مناسبت شب اولین طلوع آفتاب در ایران اسلامی مردم با حضور روی بام‌ها، پنجره ها، خیابان‌ها و... بانگ الله اکبر را سرمی دهند و یاد و خاطره‌ی آن شب تاریخی را زنده نگه می‌دارند.

انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار