یادداشت/ موسی‌الرضا عبداللهی

اندیشه دفاعی امام خمینی (ره) و شکل‌گیری مکتب دفاعی انقلاب اسلامی

شکوفایی اندیشه دفاعی امام خمینی (ره) باعث شکل‌گیری مکتب دفاع مقدس، مکتب جهادی مدافعان حرم، مکتب جهادی شهید سلیمانی و مکتب جهادی انتظار شد.
کد خبر: ۴۴۲۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲ - 10February 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «موسی‌الرضا عبداللهی»؛ اندیشه دفاعی امام خمینی (ره) در انقلاب و دفاع مقدس یکی از برجستگی‌های مدیریّت دفاعی ایشان بود. امام راحل توانستند در یک فرصت چند ساله، یک نظام شاهنشاهی و استبدادی را که مورد حمایت حاکمان مستبد شرق و غرب بود سرنگون سازند و توطئه‌های دشمن را برای ساقط‌سازی نظام که از سوی عوامل داخلی و خارجی طرح‌ریزی شده بود نقش بر آب کنند و با مدیریّت خود یک جنگ تمام عیار را که به ملّت ایران تحمیل شده بود به پیروزی برسانند.

راهبردهای دفاعی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در انقلاب و جنگ بر گرفته از اصولی بود که کمتر در عرصه جهانی و در انقلاب‌ها و جنگ‌های دیگر تجربه شده بود، این راهبردها در آینده کلید واژه تمام مراکز آموزشی علوم نظامی در سطح جهان قرار خواهد گرفت.

اولین راهبرد دفاعی امام خمینی (ره) ایجاد ارتباط قوی بین ملّت و رهبر نظام دینی بود. در سایه این راهبرد مردم میهمن اسلامی به سطحی از آگاهی رسیدند که اصلاح امور را، خود باید بر عهده بگیرند ولذا با بهره‌گیری از فرهنگ کمال‌خواهی به پرورش شخصیّت خود پرداختند و با پذیرش مخاطرات گام در مسیر حفظ انقلاب گذاشتند.

دومین راهبرد دفاعی امام خمینی (ره) وقت‌شناسی بود. ایشان برای بهره‌گیری از فرصت‌ها و به منظور ارتقا بخشیدن به فهم عمومی مردم در راستای دغدغه‌های اسلام و جذب حداکثری بشریّت به دین و ارزش‌ها همواره تلاش می‌کردند.

سومین راهبرد دفاعی حضرت امام راحل، جمع‌آوری اطلاعات به‌هنگام از دیگر مکاتب و پردازش آن برای تصمیم‌سازی بود. ایشان در این راهبرد به پرهیز از تصمیمات و اقدامات احساسی در جهت نشر فرهنگ دینی و گرایش بشریّت به دین اسلام و نابودی مکاتب باطل در سطح بین‌المللی توجه داشتند.

چهارمین راهبرد دفاعی حضرت امام (ره) نشر روحیه اسلام‌خواهی و دعوت بشریّت به معنویّت بود. ایشان این عامل را در بصیرت دینی پی گرفتند و روح تکلیف‌مداری و اعتماد به نفس را در جهان اسلام ارتقا بخشیدند.

پنجمین راهبرد دفاعی امام خمینی (ره) تشویق و حمایت از حرکت‌های عمومی جهادی و نشر معارف دین بود. بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با ایجاد وحدت بین امت اسلامی نقشه‌های افتراق‌انگیزی دشمن را بر ملا ساختند و محوریّت این کار را در ارتباط بین خواص فرهیخته علمی، آموزشی و فرهنگی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه دینی قرار دادند تا مانع انحرافات دینی شوند.

ششمین راهبرد امام راحل تثبیت مبانی حکومت دینی بر محور نظام ولایت‌فقیه بود. در این راهبرد ایشان به پشتوانه مردم، بل ترویج ادبیات اسلامی در جهان و برائت‌ از استکبار جهانی بصورت آشکار و در هم شکستن اقتدار نظام سلطه به صورت شعاری و عملی در جامعه و در سطح شبکه‌های اطلاع‌رسانی بین‌المللی را دنبال می‌کردند.

هفتمین راهبرد معمار بزرگ انقلاب، ترویج اخلاق اسلامی در سطح جهان و در بین مسلمانان بود. امام خمینی (ره) اندیشه مسلمانان را به اخلاق و اخلاق‌مداری سوق دادند تا مسلمین از طریق مشارطه، مراقبه، مرابطه و محاسبه به امور فرهنگی خود بپردازند و اصلاح عمومی را نشر بدهند.

هشتمین راهبرد دفاعی امام خمینی (ره) تبدیل‌سازی تهدیدات نظام سلطه علیه اسلام و انقلاب به فرصت بود. ایشان پیوند ناگسستنی بین انقلاب، نهضت عاشورا و نهضت انتظار برقرار ساختند تا روح امید همواره در جهان و به خصوص در بین مسلمین و به ویژه در بین شیعیان جاری باشد.

نهمین راهبرد دفاعی معمار بزرگ انقلاب، ترویج روحیه خوداتکایی و استقلال‌طلبی بر پایه توانمندی‌های بومی در بین مسلمین بود. امام راحل تاکید داشتند که باید قدر منابع انسانی و خدادادی را دانست و به فکر عدالت اجتماعی بود.

آخرین راهبرد دفاعی حضرت امام خمینی (ره) نجات اندیشه حکومت دینی بود. معمار بزرگ انقلاب همگام سازی حکومت با اندیشه‌های دینی و از بین بردن تفکر جدایی دین از سیاست را مورد تاکید قرار می‌دادند.

شکوفایی این راهبردها که همان مکتب دفاعی امام خمینی (ره) بود باعث شکل‌گیری مکتب دفاع مقدس، مکتب جهادی مدافعان حرم، مکتب جهادی شهید سلیمانی و مکتب جهادی انتظار شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار