به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس به نقل از روابط عمومی نهاجا، پیشرانههای هوایی بهعنوان یکی از پیچیدهترین و حساسترین سامانههای مهندسی شمرده میشوند. لذا آمادهسازی این سامانهها به قطع از الویتهای اصلی هر سازمان مرتبطی به حساب میآید. این آمادگی حاصل نمیشود مگر در صورت آمادگی کامل تجهیزات پروازی و آمادگی تخصصی کارکنان فنی آن سازمان.
بهعلاوه موفقیت در نت فراگیر و پایدار (TPM) در حوزه تعمیرات و اورهال پیشرانههای هوایی، نیازمند اجرای صحیح و دقیق رکن آموزشهای تخصصی به کلیه کارکنان فنی درگیر با این سامانههاست. به همین منظور آمادگی تخصصی کارکنان میبایست با برنامهریزی مناسبی جهت اجرای یک فرآیند آموزشی کارآمد و پایدار با نگرشی نوین در حوزه نگهداری و تعمیرات تجهیزات حساس پروازی صورت گیرد.
از این رو برای افزایش بهرهوری در حوزه بازآماد (اورهال) موتورجت هواپیمای اف7، طرح آموزشی نوین وکارآمدی با تکیه بر تجربیات تعدادی از کارکنان قدیمی و آموزش دیده در کارخانه سازنده و تلفیق آن با توانمندی تعدادی از کارکنان جدید و مسلط به نرم افزارهای مهندسی ارائه شد.
لذا هدف، تهیه و گردآوری یک بسته مدیریت محتوای آموزش کامل اورهال موتور هواپیمای اف7 در قالب یک نرمافزار تحت شبکه با استفاده از جدیدترین تکنولوژیهای فضای مجازی و چند رسانهای است. این طرح موسوم به «طاها» بوده که در حال حاضر در مراحل پایانی تدوین در فرماندهی لجستیکی نیروی هوایی ارتش است.
شکل(1): برش flat از مقطع طولی موتور مدلسازی شده
در همین راستا، بنا شد تا کلیه فعالیتهای عملیاتی و اورهالی در حوزه این پیشرانه با کمک نرمافزارهای مدلسازی و پویانمایی ویژه، از طریق محیطهای چندرسانهای (Multimedia) به کارکنان فنی تحت آموزش انتقال یابد. لذا طرح موصوف بدین صورت هدفگذاری شد که تمام فعالیتها به همراه دسترسی به ابزار همان کار، نشریات و نظرات متخصصین آن فعالیت در صفحات تحت شبکه بارگذاری شود تا با تعیین سطح دسترسی، هر کدام از پرسنل، در یک فضای دوسویه بنا به اقتضای تخصص خود با مراجعه به سامانه اینترانت نیروی هوایی ارتش، به این سایت محلی آموزشی متصل و بهرهبرداری آموزشی و تخصصی کنند. لذا در این طرح هدفگذاری اصلی، حوزه آموزش پیشرانه جت و اختصاصاً آموزش مبانی اورهال پیشرانه جت هواپیمای اف7 است. در تبهای صفحه تحت شبکه بخشی نیز بهعنوان آموزشهای عمومی موتور جت در مورد زیرسیستمهای پیشرانه از قبیل سیستم هوا، روغن و الکتریک و... به کارآموز ارائه میشود.
فازبندی طرح
برای حصول اطمینان از کارآمدی چنین برنامه مدیریت محتوای آموزشی که قابلیت پاسخگویی به نیازهای تخصصی امروز و آینده نیروی هوایی ارتش در نت موتورهای هوایی را داشته باشد، لزوماً میبایست تمام مراحل طراحی، مدلسازی، مستندسازی، تدوین و ... با دقت و حساسیت بسیار بالایی انجام شود. در این طرح میبایست کلیه قطعات موتور هواپیمای (WP-7C) پس از مدلسازی وارد فضای انیمیشن شده تا بر اساس مستندات تدوین شده از تجربیات، آموزشهای پودمانی صورت گرفته در کارخانه سازنده و بخشی نیز مقتبس از نشریات، پویانمایی کلیه فعالیتهای تعمیری و اورهالی کامپوننتها و موتور در قالب کلیپهای چند دقیقهای تولید شود. این کلیپها به همراه نشریات تعمیری، تصاویر ابزارآلات مورد نیاز تعمیر، نشریات قطعه شناسی و امکانات کامنتگذاری در صفحات شبکه داخلی بارگذاری شده و در دسترس افراد مشخص قرار داده میشود.
مسیر اجرای طرح برای مانیتورینگ بهتر به پنچ فاز اصلی تقسیم شد:
فاز اول:
در این مرحله، کلیه قطعات دیمونتاژ شده پپیشرانهWP-7C، میبایست مدلسازی شود. قطعات با پارت مجزا با پیچیدگیهای خاص خود و با کیفیتی بینظیر با استفاده از نرمافزارهای مهندسی Catia و Solidwork مدلسازی شد. تعداد محدودی از قطعات سازه (بدنه) پپیشرانه دارای طرح (Sketch) کارخانهای بود که با توجه به مقیاس 1:1راهگشای مناسبی محسوب میشد. ولی درصد بالایی از قطعات فاقد نقشههای مدلسازی بوده و مدلسازی آنها از طریق اندازهگیری دقیق انجام شد. در نهایت این ریزقطعات در قالب کامپوننتهایی که فعالیت اورهالی میبایست بر روی آن صورت گیرد جمعآوری و مونتاژ میشود.
شکل(2): برخی از کامپوننتهای مدلسازی شده موتور (تانک روغن و بوسترپمپ)
فاز دوم:
مرحله مستندسازی و ثبت تجربیات است. این فرآیند که در واقع بحث اصلی مدیریت دانش محسوب میشود، همزمان با طراحی قطعات در سطح مجتمع آغاز شده است. بدین منظور متخصصین، مأمور ثبت و نگارش کامل فعالیتهای خود بر روی هر قطعه شدند. این فعالیتها که ماحصل نشریات فنی هر شعبه، دورههای آموزشی و تجربه سالیان متمادی فعالیت تخصصی در زمینه نت پیشرانه WP-7C بود بهصورت کاملاً شفاف و دستهبندی شده برای هر کامپوننت تهیه و ویرایش شده است. در این مرحله به ترتیب مأموریت کامپوننت، نحوه جداسازی (Disassemble)، روش تعمیر و اورهال، نحوه جمعآوری و نحوه نصب و پیاده شدن روی موتور یا کامپونت دیگر، گام به گام مکتوب و مستند شده است. در واقع این فرآیند از مهمترین اقدامات در بحث مدیریت دانش بوده است؛ چراکه دانش و تجربه نهان متخصصین دچار تغییر وضعیت شده است.
شکل(3): IPC کلیه کامپوننتها با نمای سه بعدی و با کیفیت
فاز سوم:
در فاز سوم کلیه کامپوننتها بهصورت جمعآوری (Assemble) شده از فضای نرمافزار Catia و Solidwork به نرمافزار پویانمایی ویژه موسـوم به 3d via composer منتقل (Export) شده تا پروسه انمیشینسازی بر اساس مستندات جمعآوری شده در فاز دو بر روی هر قطعه آغاز شود. خروجی این فاز تولید مجموعه فیلمهای خام از جزئیات فعالیتهای اورهالی مجتمع است. این مجموعه محتوی حدود 400 کلیپ تصویری بوده است. همچنین در این مرحله تمامی قطعات در قالب فایلهایPDF در اختیار کاربران قرار میگیرد تا کاربران مبتدی و غیر مسلط به نرمافزارهای تخصصی به راحتی بتوانند جزئیات قطعات را ببینند و در صورت لزوم قطعات را شناسایی کنند.
شکل(4): فایل pdf قطعه با قابلیت بررسی تعاملی برای کارآموز بدون نیاز به نرمافزارهای مدلسازی
فاز چهارم:
در فاز چهارم صدابرداری از متون مستند شده از فعالیت نت موتور موصوف و ترکیب آن با کلیپهای استخراجی در فاز سوم اجرا میشود. تکمیل این فاز از فاکتورهای خاص هنری برخوردار بوده که جهت رعایت جنبههای روحی و روانی کارآموز میبایست کاملاً بر اساس اصول تکنیکی و اعمال ظرافتهای روانشناسی آموزشی اجرا شود.
فاز نهایی:
شامل طراحی وب و قالب اصلی برنامه است. جهت تسهیل شرایط دسترسی سایر یگانهای فنی-تخصصی به بخشهای محتوایی نرمافزار طاها برنامه بهصورت تحت شبکه با استفاده از موتور PHP طراحی شده است. کلیه کلیپها پس از آمادهسازی به همراه تصاویر ابزارآلات مورد نیاز و نشریات مربوطه در هر صفحه بارگذاری میشود. در واقع این صفحات کاربر محور، ویترین و نمایشگر بسته محتوایی طاها بوده و کارآموز را قادر میسازد تا بدون استفاده از هرگونه استاد یا ناظر آموزشی، در کمترین زمان ممکن با استفاده از امکانات طراحی شده در این صفحات به موضوع آموزشی خود دسترسی داشته باشد.
انتهای پیام/